تکنولوژی

آسمان خراش‌ها به باتری‌های غول پیکری برای ذخیره انرژی تجدید پذیر تبدیل می‌شوند

محققان موسسه بین المللی تحلیل سیستم‌های کاربردی (IIASA) در اتریش، راه‌حل جذابی را ارائه کرده‌اند که در آن آسمان‌خراش‌ها به باتری‌های گرانشی غول پیکری برای ذخیره انرژی تجدیدپذیر ارزان قیمت تبدیل شوند. برای آسمان‌خراش‌های فعلی و همچنین آن‌هایی که در آینده ساخته می‌شوند، می‌توان از این روش استفاده کرد.

راه‌حل ارائه شده توسط محققان سیستم ذخیره انرژی آسانسور (LEST) نام دارد که از سیستم‌های آسانسور موجود در ساختمان‌های بلند استفاده می‌کند. مفهوم ارائه شده توسط آن‌ها بسیار ساده است: با بالا کشیدن یک جسم سنگین، می‌توان انرژی تجدیدپذیر اضافی را به عنوان انرژی بالقوه ذخیره کرد. سپس این انرژی می‌تواند با استفاده از گرانش برای به حرکت درآوردن نوعی ژنراتور آزاد شود.

ذخیره انرژی

نحوه کار سیستم ذخیره انرژی جدید

بسیاری از آسانسورهایی که تاکنون ساخته شده، از سیستم‌های ترمز بهره می‌برند که هنگام پایین آمدن بالابر انرژی را جمع‌آوری می‌کنند، بنابراین می‌توان آن‌ها را به عنوان ژنراتورهای برق از پیش نصب شده در نظر گرفت.

به بیان دیگر، این سیستم از زمان خاموشی سیستم‌های آسانسور در ساختمان‌های بلند و با این شرط که انرژی تجدیدپذیر در دسترس باشد، برای جابجایی اقلام سنگین از طبقات پایین به طبقات بالا استفاده می‌کند. همچنین هنگامی که نیاز به استفاده از انرژی وجود دارد، این وزنه‌ها را می‌توان از طریق آسانسور به پایین منتقل کرد.

در اکثر آسانسورهای جدید می‌توان از این رویکرد استفاده کرد و حتی آسانسورهای قدیمی‌تر را نیز می‌توان با هزینه بسیار کمی که برای راه اندازی شبکه باتری لازم است، به روز کرد.

همچنین طبق گفته محققان، تمام کارهای سنگین این سیستم توسط ربات‌های خودمختار انجام خواهد شد. وزنه‌هایی که توسط آن‌ها باید حمل شوند را می‌توان در راهروها یا حتی فضاهای خالی مسکونی ساختمان قرار داد.

هم اکنون فناوری‌های ذخیره‌سازی انرژی بسیار زیادی در دست توسعه قرار دارد، اما LEST دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که می‌تواند توجهات را به خود جلب کند. مهم‌ترین نکته قابل توجه در این روش، هزینه‌های موردنیاز برای بهره‌برداری از آن است که به شدت کاهش پیدا کرده. محققان تخمین می‌زنند که هزینه ذخیره انرژی با چنین سیستمی بین 21 تا 128 دلار است که از 345 دلار مورد نیاز به ازای هر کیلووات ساعت برای سیستم‌های باتری، بسیار ارزان‌تر است.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا