عمومی

کامپیوتر Apple-1 با امضای وازنیاک به‌ قیمت ۴۸۰ هزار دلار به‌ حراج گذاشته شد

پیش از این بارها شاهد فروخته شدن رایانه‌های سری Apple-1 با قیمت‌های درخورتوجه چندصد هزاردلاری بوده‌ایم، اما آخرین نمونه‌ی این دستگاه ویژگی مهمی دارد؛ این مدل به‌همراه همه‌ی اجزای اصلی خود عرضه خواهد شد و مهم‌تر اینکه امضای یکی از بنیان‌گذاران اپل یعنی استیو وازنیاک نیز روی آن است.

TechSpot می‌نویسد، استیو وازنیاک و استیو جابز به‌همراه خواهرش پتی جابز و یکی دیگر از دوستان مشترکشان به‌نام دانیل کوکته فقط ۲۰۰ دستگاه Apple-1 طراحی، آزمایش و مونتاژ کردند. این مدل‌ها همگی در پارکینگ خانه‌ی استیوجابز تولید شده‌اند. پس از تکمیل این رایانه‌ها در سال ۱۹۷۶، تعداد ۱۷۵ دستگاه به یک فروشگاه کامپیوتر در مانتین‌ویوو فروخته شد و مدل کنونی که قرار است به‌ حراج گذاشته شود، یکی از ۸۰ دستگاه سری اول محسوب می‌شود.

اپل وان - apple-1

فروشنده‌ی این Apple-1 خاص، مجموعه‌دار مشهور، جیمی گروال، بنیان‌گذار مجموعه‌ی AAPL مستقر در دبی است که تقریباً ۲۰۰ مدل از رایانه‌های اپل دراختیار دارد. او می‌گوید درآمد حاصل از فروش Apple-1 برای نمایش دادن «موزه‌ی اپل» وی در سایر نواحی جهان صرف خواهد شد.

نکته‌ای که احتمالاً این Apple-1 را جذاب‌تر می‌کند، این است که سازنده‌ی آن استیو وازنیاک سال گذشته آن را امضا کرد. چند رایانه‌ی Apple-1 وجود دارد که وازنیاک آن‌ها را امضا کرده اما گمان می‌رود این نمونه، تنها مدلی باشد که روی پردازنده‌ی سفید سرامیکی ۶۵۰۲ امضا شده است.

  • اپل بالاتر از مایکروسافت، گوگل و نینتندو سومین شرکت برتر دنیا ازلحاظ درآمد گیمینگ است
  • اپل به‌دنبال راهکاری برای ادغام دوربین با اپل واچ است

علاوه‌براین، Apple-1 مورد اشاره ماشین شماره ۸۹ است و تقریباً با همه‌ی اجزای اصلی که سالم هستند عرضه خواهد شد. تصور می‌شود این Apple-1 اولین نمونه‌ای باشد که خارج از آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است.

حراج Apple-1 با امضای وازنیاک از امروز خواهد شد و تا ۱۲ ژوئن (‍۲۲ خرداد ۱۴۰۱) ادامه خواهد یافت. پیش‌بینی می‌شود قیمت این دستگاه بین ۴۶۰ تا ۴۸۵ هزاردلار باشد. این رقم بیش از دوبرابر مبلغ فروش آخرین Apple-1 است. البته گران‌ترین مدل این رایانه، سال ۲۰۱۴ با برچسب قیمتی درخورتوجه ۹۵۰ هزار دلار به‌فروش رفت.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا