عمومی

انجمن VODها: صداوسیما رگولاتوری بی‌طرف برای شبکه نمایش خانگی نیست

به‌گزارش lastech، چندی پیش خبری مبنی‌بر باطل‌شدن مجوز فعالیت فیلیمو و نماوا منتشر شد. در‌نهایت با پیگیری lastech از ساترا و در گفت‌وگو با سعید مقیسه، رئیس ساترا اعلام کرد که هنوز اقدام قطعی برای لغو مجوز نماوا و فیلیمو به‌دلیل انتشار محتوای ناسالم از سمت این سازمان نظارتی انجام نگرفته است. حالا در واکنش به این اظهارات انجمن شرکت‌های نمایش خانگی یا VOD با انتشار اطلاعیه‌ای به این اظهارات واکنش نشان داده است.

در این اطلاعیه کوتاه، آمده است که انجمن صنفی شرکت‌های ویدئویی آنلاین بیش از همه بر ضرورت وجود نهاد ناظر و رگولاتور حوزه شبکه نمایش خانگی به شرط بی‌طرفی تأکید می‌کند و از تمام ارکان و شورا‌های عالی کشور تقاضا دارند که رگولاتور بی‌طرف برای این حوزه انتخاب کنند.

در این خصوص در این اطلاعیه آمده است:

این حوزه به رگولاتوری مستقل نیاز دارد؛ رگولاتوری که با تعامل سازنده و به دور از تضاد منافع، از رشد و پیشرفت این صنعت مسرور و خشنود باشد و نه غمگین و افسرده.

در این اطلاعیه، تأکید شده است که تهیه‌کنندگان، کارگردانان و پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی به فعالیت در چهارچوب قوانین و خطوط فرهنگی کشور اعتقاد دارند؛ ولی متأسفانه به‌دلیل عدم تعریف مرزهای صوت‌و‌تصویر فراگیر، هر روز این فعالان شاهد بسط قلمرو تنظیمگری صدا‌و‌سیما هستند و ‌این تضاد منافع آن‌ها را با انتظارات و چهارچوب‌های غیرقابل‌ تولید و اجرا مواجه کرده است.

انجمن صنفی شرکت‌های VOD معتقد است این شرایط برای اهالی فرهنگ و کسب‌وکارهای دانش‌بنیان در وضعیت سخت اقتصادی فعلی و مهاجرت جوانان نتیجه‌ای جز یأس و ناامیدی ندارد. در پایان، این انجمن یادآور شده است که انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدیوئی آنلاین آمادگی کامل خود را برای شرکت در جلسات مشورتی و بررسی دقیق‌تر معضلات و مشکلات شرایط فعلی اعلام می‌کند.

در چند سال اخیر، بارها شرکت‌های فعال در حوزه VOD درخواست ایجاد رگولاتوری مستقل در این حوزه را مطرح کرده‌اند؛ اما درنهایت طبق قانون و براساس نامه رهبری به شورای عالی فضای مجازی، رگولاتوری در حوزه صوت‌وتصویر فراگیر برعهده سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت‌و‌تصویر فراگیر (ساترا) سپرده شد؛ سازمانی که زیرنظر صداوسیما کار می‌کند و یکی از رقیبان اصلی شرکت‌های VOD است.

اعتراض به پس‌گیری شبکه نمایش خانگی از زیرنظر ساترا بارها اما همچنان ادامه دارد. در آخرین خبر در این زمینه هم، اردیبهشت‌ماه گروهی از هنرمندان و سینما‌گران در نامه به ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، از او خواستند تا مدیریت شبکه نمایش خانگی از صدا‌وسیما به‌عنوان رقیب‌ آن‌ها گرفته و مجدد به وزارت فرهنگ و ارشاد سپرده شود. هرچند تاکنون واکنشی از سمت رئیس‌جمهوری به این نامه منتشر نشده است؛ اما برخی از نمایندگان مجلس هم به مدیریت ساترا در فضای صوت‌و‌تصویر فراگیر در فضای مجازی منتقد هستند.

برای نمونه، چندی پیش مجتبی توانگر، نماینده تهران و رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس، در واکنش به لغو احتمالی مجوز فیلیمو و نماوا از ساترا و شورای عالی فضای مجازی انتقاد کرد. او در توییتر خود نوشت: «با تشکیل مجدد جلسات مجلس از اواخر خرداد، با تشکیل کارگروهی در کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس، نسبت به سامان‌دهی وضعیت بی‌ضابطه‌ی ساترا اقدامات لازم را برنامه‌ریزی خواهیم کرد. بی‌توجهی شورای عالی فضای مجازی با وجود تذکرات قبلی، تعجب‌برانگیز است.»

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا