بازی

درمان بیش فعالی با دستگاه و بدون دارو

درمان بیش فعالی با دستگاه و بدون دارو

سلب مسئولیت: lastech صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

این اختلال کودکان معمولاً در بچه‌هایی که به مدرسه می‌روند، تشخیص داده می‌شود، اما این بدان معنا نیست که این بیماری مخصوص سنین کم است. بسیاری از بزرگسالان نیز هستند که پس از بلوغ به این اختلال مبتلا می‌شوند و برخی دیگر که سال‌ها ناآگاهانه با این اختلال دست و پنجه نرم کرده‌اند و هرگز مشکل آنها تشخیص داده نشده‌ است.

در صورت عدم درمان این اختلال در کودکان، این مشکل عوارض زیادی به همراه خواهد داشت. تا همین اواخر، داروها و رفتار درمانی تنها گزینه‌های درمانی بودند که توسط متخصص مغز و اعصاب (نورولوژی) تجویز می‌شدند. اما اکنون دستگاه‌هایی تولید شده‌اند که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مورد تایید قرار گرفته‌اند. در این بررسی به طور کامل در مورد بیش فعالی کودکان و درمان آن با دستگاه بدون دارو صحبت می‌کنیم.

بیش فعالی کودکان چیست؟

بیش فعالی در کودکان یک اختلال با علائم بی‌توجهی مانند حواس پرتی و بی‌نظمی است. این مشکل از دوران خردسالی شروع می‌شود و باعث ایجاد مشکلاتی در مدرسه، کار و روابط اجتماعی می‌شود. یک مطالعه تخمین می‌زند که حدود 3.4 درصد از بزرگسالان در سراسر جهان معیارهای بیش فعالی را دارند و تشخیص آن در دختران و زنان در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

علائم این اختلال در خانواده‌ها دیده می‌شوند و با عملکرد مناطق خاصی از مغز مرتبط هستند. اما تجربه بیانگر آنست که این مشکل کاملاً مبتنی بر ژنتیک نیست. محیط یک فرد می‌تواند باعث ایجاد مشکلات در زندگی روزمره کودک شود و بر آن تأثیر بگذارد. از آنجایی که علائم این مشکل در کودکان با سایر بیماری‌ها مانند افسردگی و اختلالات اضطرابی همپوشانی دارند، برای تشخیص دقیق آن یک ارزیابی حرفه‌ای و چند مرحله‌ای ضروری است. سه نوع بیش فعالی  وجود دارند که به شرح زیر هستند:

  • ترکیبی: رایج‌ترین نوع است. در این حالت کودک تکانشی و بیش فعال است. او همچنین در توجه کردن به موضوعات مشکل دارد و به راحتی حواسش پرت می‌شود.
  • تکانشی: این کمترین نوع است. اما او در توجه کردن مشکلی ندارد.
  • بی‌توجهی و حواس پرتی: کودک مبتلا به این نوع اختلال معمولاً بی‌توجه است و به راحتی حواسش پرت می‌شود.

علائم بیش فعالی کودکان

هر کودک مبتلا به این اختلال ممکن است علائم متفاوتی بروز دهد و  فرزند شما ممکن است در توجه کردن مشکل داشته باشد. او همچنین ممکن است تکانشی و بیش فعال باشد. این علائم اغلب با هم اتفاق می‌افتند. در ادامه شایع‌ترین علائم آورده شده است:

  • برای گوش دادن به دیگران و رسیدگی به جزئیات مشکل دارد.
  • به راحتی حواسش پرت می‌شود.
  • فراموش‌کار است.
  • مهارت‌های سازمانی و مطالعه ضعیفی نسبت به سنش دارد.
  • اغلب حرف دیگران را قطع می‌کند.
  • به سختی منتظر نوبت خود در مدرسه یا بازی‌های اجتماعی است.
  • اغلب بدون فکر کردن قبل از انجام کاری ریسک می‌کند.
  • به نظر می‌رسد همیشه در حرکت است.
  • برای آرام نشستن روی صندلی مشکل دارد.
  • وقتی روی صندلی می‌نشینید بی‌قرار می‌شود یا مدام تکان می‌خورد.
  • زیاد حرف می‌زند.
  • برای انجام فعالیت‌های آرام مشکل دارد.
  • بدون تمام کردن کاری، از یک کار به کار دیگر می‌پرد.

این علائم ممکن است شبیه سایر مشکلات سلامتی یا رفتاری باشد. به خاطر داشته باشید که بسیاری از این علائم ممکن است در کودکان و نوجوانانی که بیش فعالی ندارند، رخ دهند. یک بخش کلیدی در تشخیص این عارضه این است که علائم باید تا حد زیادی بر عملکرد کودک در خانه و مدرسه تأثیر بگذارند. برای تشخیص و درمان بهتر است که به متخصص نورولوژی خوب مراجعه کرد تا بتوان در کوتاه ترین زمان تشخیص و درمان آغاز شود..

تشخیص بیش فعالی کودکان

برای تشخیص و درمان همان طور که گفته شد باید به متخصص مغز و اعصاب خوب به همراه کودک خود مراجعه کنید تا تشخیص بیش فعالی به‌درستی انجام شود. برای انجام این کار، پزشک با والدین صحبت می‌کند و رفتار بچه را زیر نظر می‌گیرد. تشخیص همچنین به نتایج آزمایشات فیزیکی، سیستم عصبی و سلامت روان بستگی دارد. ممکن است از آزمایش‌های خاصی برای رد سایر مشکلات سلامتی استفاده شود. دیگر تست‌ها ممکن است مهارت‌های تفکر و مجموعه مهارت‌های خاصی را شامل شوند.

درمان بیش فعالی کودکان با دستگاه

درمان به نشانه‌ها، سن، وضعیت جسمی و سلامت عمومی کودک بستگی دارد. معمولاً درمان با دارو و درمان‌های رفتاری همراه است. اما اکنون در اروپا دستگاه‌های جدیدی تولید شده‌اند که برای درمان این مشکل استفاده می‌شوند. دستگاه جدید «Monarch eTNS System» نامیده می‌شود که مخفف «تحریک خارجی عصب سه قلو» است که فرزند شما دستگاه را  درهنگام خواب می‌پوشد.

این دستگاه شامل یک وصله است که از یک طرف روی پیشانی کودک بسته می‌شود و از طرف دیگر به یک سیم متصل است. این سیم تحریک الکتریکی خفیفی را به قشر پیشانی منتقل می‌کند که مانند یک احساس سوزن‌سوزن شدن خفیف روی پوست احساس می‌شود. قشر پیشانی قسمتی از مغز است که هنگام انجام یک کار پرتلاش مانند تکالیف مدرسه و زمانی که باید توجه خود را به تکالیف متمرکز کند، استفاده می‌شود. اما کارهای سخت برای مبتلایان به بیش فعالی چالش برانگیزتر هستند.

نحوه کار دستگاه بیش فعالی کودکان

محققان دقیقاً نمی‌دانند eTNS چگونه کار می‌کند. در مطالعات، بیمارانی که تحت درمان با این دستگاه قرار گرفتند، در مقایسه با بیمارانی که دارو دریافت کردند، فعالیت بیشتری در قشر پیشانی از خود نشان دادند. تحریک الکتریکی خفیف احتمالاً آن قسمت از مغز را تحریک می‌کند تا بهتر کار کند.

واقعیت این است eTNS کاربردی است اما نه به خوبی داروها! بچه‌هایی که از eTNS استفاده می‌کردند با استفاده از سیستم رتبه بندی این مشکل در آن‌ها از 34.1 امتیاز به 23.4 امتیاز کاهش یافتند. ما معمولاً به دنبال این هستیم که تعداد بهبودها نزدیک به 18 باشد که به طور مداوم با داروها به آن می‌رسیم.

در حالی که eTNS بر بیش فعالی در بچه‌ها تأثیر می‌گذارد اما به اندازه داروها اثربخشی ندارد. ممکن است بچه مصرف دارو را تحمل نکند یا ممکن است والدین به دلایل مختلفی با مصرف دارو راحت نباشند. اگر فرزند شما به هر دلیلی به دارو دسترسی ندارد، دستگاه بهترین درمان ممکن است.

عوارض جانبی دستگاه درمان بیش فعالی

دیدن نتایج مطلوب با دستگاه کمی بیشتر طول می‌کشد و ممکن است تا چهار هفته به طول انجامد. در مقایسه، داروها در مدت زمان 20 تا 30 دقیقه عمل می‌کنند. عوارض جانبی دستگاه eTNS  عبارتند از:

  • خواب آلودگی و خستگی
  • افزایش اشتها
  • مشکل خواب
  • فشردن دندان‌ها
  • سردرد

این عوارض جانبی ممکن است مشابه عوارض دارو درمانی باشند اما به شدت کمتری رخ می‌دهند. به طور کلی، دستگاه جایگزین خوبی برای داروها است. در حالی که دستگاه به اندازه دارو واکنش قوی از خود نشان نمی‌دهد، اما دلیلی وجود ندارد که اگر دارو گزینه‌ای برای فرزند شما نیست از آن استفاده نشود. بنابراین به نظر می‌رسد هیچ خطری در استفاده از eTNS برای بیش فعالی در بچه‌ها وجود ندارد.

اثرات عدم درمان به موقع

مطالعات زیادی وجود دارند که بیش فعالی درمان نشده را با سایر چالش‌های سلامت روان مانند افسردگی و اضطراب مرتبط می‌دانند. این عارضه معمولاً با بیماری‌هایی همراه است. افراد مبتلا به این اختلال احتمال بیشتری برای تجربه افسردگی و اضطراب دارند. اگر این نوع اختلال سلامت روانی تشخیص داده نشود و درمان نگردد، احتمالاً بدتر خواهد شد.

این مشکل می‌تواند افراد را به سمت خطرات بدی سوق دهد. این خطرات می‌توانند منجر به عواقب ناخواسته در بزرگسالی مانند مشکلات مالی، مشکلات مربوط به کار و مشکلات روابط و خانواده شوند. افراد مبتلا به این مشکل معمولاً بیشتر از دیگران تکانشی هستند. عدم درمان با سوء مصرف مواد، به ویژه سوء مصرف الکل مرتبط است. اعتیاد به الکل خطر ابتلا به افسردگی و اضطراب را در افراد افزایش می‌دهد.

پیشگیری و مدیریت بیش فعالی

کارشناسان نمی‌دانند چگونه از ایجاد این عارضه در کودکان جلوگیری کنند، اما تشخیص زودهنگام و مداخله سریع می‌تواند شدت علائم را کاهش دهد، تداخل علائم رفتاری بر عملکرد مدرسه را کم کند، رشد و تکامل طبیعی بچه را افزایش دهد و کیفیت زندگی آن‌ها یا نوجوانان مبتلا به بیش فعالی را بهبود بخشد.

در ادامه مواردی وجود دارند که می‌توانید برای کمک به فرزند خود انجام دهید:

  • در تمام قرارهای ملاقات پزشک به طور مرتب حضور داشته باشید.
  • به برنامه‌های درمانی رفتاری و آموزشی پایبند باشید. با پزشک خود کار کنید تا در صورت عدم موفقیت، برنامه را تغییر دهد.
  • داروها را طبق دستور تجویز کنید.
  • در مورد این اختلال فرزندتان با دیگران صحبت کنید.

کلام آخر

علل دقیق این بیماری در  کودکان ناشناخته است و ناشی از فرزندپروری ضعیف یا عدم تربیت درست نیست. اما تشخیص و سپس ارائه یک برنامه درمانی دقیق بسیار مهم است. جستجو برای یافتن متخصص مغز و اعصاب برای کودکان می‌تواند به فرزند شما کمک کند تمرکز خود را حفظ کرده و انتخاب‌های مثبتی در زندگی‌اش داشته باشد. بیش فعالی که تشخیص داده نشده و درمان نشود، می‌تواند منجر به روابط ناموفق، از دست دادن شغل، خود درمانی با مواد مضر و افسردگی گردد. پس بسیار مهم است که کودک شما تحت نظر بهترین متخصص نورولوژی قرار گیرد تا مراحل درمان را سپری کند. با حمایت‌های خوب در خانه، مدرسه و درمان مناسب، کودک مبتلا به این اختلال می‌تواند زندگی موفقی داشته باشد.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا