تکنولوژی

برای اولین بار در جهان: پیوند موفق کبدی که به مدت 3 روز بیرون از بدن نگهداری شده بود

کبدی که تصور می‌شد برای پیوند مناسب نباشد، پس از بررسی در شرایطی که سه روز بیرون از بدن مانده بود به یک بیمار نیازمند پیوند زده شد و حالا پس از گذشت یک سال بدون هیچ مشکلی به کار خود ادامه می‌دهد. دستگاه که با شبیه‌سازی بدن انسان از این ارگان حیاتی محافظت کرده بود، فناوری مهمی به حساب می‌آید و به پزشکان اجازه می‌دهد تا به کبدهای پیوندی بیشتری دسترسی داشته باشند و فرصت کافی برای ترمیم این اندام‌ها را پیدا کنند.

تیمی از دانشمندان بیمارستان دانشگاهی زوریخ سوئیس برای اولین بار در تاریخ کبد را به مدت سه روز در دستگاهی نگهداری کردند که بخشی از شرایط بدن انسان را شبیه‌سازی می‌کند. این دستگاه ضمن ایجاد فشار و دمای مناسب، آب باقی مانده در کبد را تخلیه می‌کند و سطح تولید صفرا و تولید را تحت نظر می‌گیرد. این فناوری همچنین می‌تواند آنتی‌بیوتیک و داروهای ضدقارچی را به کبد تزریق کند تا عفونت‌های احتمالی را از بین برده و شرایط را برای پیوند مهیا کند.

کبدی که در این پیوند استفاده شد متعلق به یک زن 29 ساله بود. با این حال، مراکز پیوند عضو به خاطر وجود یک ضایعه، این اندام را برای پیوند قبول نمی‌کردند. بررسی بدخیم یا خوش‌خیم بودن این ضایعه 24 ساعت زمان می‌برد که از استانداردهای موجود در زمینه پیوند عضو فراتر می‌رفت. ولی پزشکان با کمک این دستگاه زمان کافی پیدا کردند تا نمونه‌برداری‌های لازم را انجام داده و نتیجه بگیرند که مشکلی وجود ندارد.

پیوند کبد

شانس پیوند کبد برای بیماران افزایش می‌یابد؟

«پیر-آلین کلاوین»، رهبر این گروه از محققان که نتایج کار آن‌ها در Nature Biotechnology منتشر شده، می‌گوید: «در آمریکا، 70 درصد کبدهای اهدایی استفاده نمی‌شوند. نمی‌دانم که می‌توانیم این 70 درصد را نجات دهیم یا نه. اما تلاش برای نجات دادن ارگان‌هایی که استفاده نمی شوند یا ارگان‌هایی که مشکل دارند اما قابل استفاده هستند، جذاب است.»

کبدهای اهدایی معمولا پس از خروج از بدن حداکثر 12 ساعت در یخ نگه داشته می‌شوند، اما این فناوری می‌تواند این پنجره زمانی را به شکل قابل توجهی افزایش دهد. محققان می‌گویند اگرچه این تکنیک هنوز به تحقیقات بیشتر نیاز دارد، اما احتمالا می‌تواند زمان نگهداری از این اندام را به حداکثر 12 روز برساند.

مرد 62 ساله‌ای که این کبد را دریافت کرده، حدود 12 روز بعد از جراحی از بیمارستان مرخص شد و اکنون بعد از گذشت یک سال بدون هیچ نشانه‌ای از آسیب، جراحت یا پس‌زدگی عضو پیوندی به زندگی خود مشغول است.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا