عمومی

اینتل قدرت پردازنده‌های Sapphire Rapids مجهز به حافظه HBM را به‌ نمایش گذاشت

پس از معرفی شتاب‌دهنده Rialto Bridge در رویداد ISC High Performance 2022 که رویدادی سخت‌افزارمحور به‌ شمار می‌رود، اینتل تصمیم گرفت تا مختصری از آنچه را که در پردازنده‌های Sapphire Rapids شاهد خواهیم بود، نمایش دهد. پردازنده‌های Sapphire Rapids در حقیقت نسل بعدی پردازنده‌های کلاس سرور تیم آبی با نام Xeon خواهند بود که در اواخر سال جاری میلادی معرفی خواهند شد.

  • Rialto Bridge، نسل جدید تراشه‌های Xe-HPC اینتل برای جایگزینی با Ponte Vecchio، معرفی شد

با اینکه مدت زیادی از اعلام اینتل مبنی بر معرفی چهارمین نسل از پردازنده‌های کلاس سرور گذشته است اما همچنان اطلاعاتی درباره سرعت و قدرت آن خصوصاً در کامپیوترهای رده‌بالا دردسترس نیست. بنابراین تنها چند ماه پیش از معرفی رسمی اینتل اطلاعات مختصر اما مفیدی را در اختیارمان گذاشته تا ذهنیتی نسبی به عملکرد پردازنده‌ها داشته باشیم. پردازنده‌هایی که با هدف کسب جایگاه ویژه در دنیای کامپیوترهای بالارده و سوپرکامپیوترها معرفی خواهند شد.

پردازنده‌های Sapphire Rapids اینتل درحقیقت اولین محصول تیم آبی به‌همراه حافظه یک‌پارچه با پردازنده هستند که از باس فوق‌العاده بالایی بهره می‌برند. علاوه‌براین استفاده از ۶۴ گیگابایت حافظه HBM2e تراشه‌ای بسیار گران‌قیمت را خواهد ساخت که البته بزرگ‌ترین نقطه قوت بهره‌مندی از پهنای‌باند پرسرعتی است که پیش از این در دنیای پردازنده‌های X86 شاهد آن نبودیم.

بنابراین با محصولی مواجه هستیم که به واسطه قدرت و سرعت بالایی که دارد به یکی از اولین انتخاب‌ها برای استفاده در کامپیوترهای فوق‌قدرتمند تبدیل خواهد شد. همچنین با وجود اینکه مسیری جداگانه برای انتقال وظایف برای پردازنده گرافیکی چندان مناسب نخواهد بود اما برای دسترسی به حجم بالایی از پهنای‌باند حافظه اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

در رویداد امروز اینتل، ۲ اسلاید از عملکرد نسخه HBM پردازنده‌های Sapphire Rapids (که با نام Sapphire Rapids Plus HBM شناخته می‌شوند) نمایش داده شد. ایده اصلی پشت این اسلایدها نمایش مجموعه‌ای از بهبودهای صورت گرفته در بلاک‌هایی است (خصوصا در بلاک شتاب‌دهنده‌ها) که به واسطه پشتیبانی از HBM2e عملکردی به‌مراتب بهتر را تجربه می‌کنند. در جدول زیر می‌توانید مقایسه عملکرد نمونه اولیه پردازنده‌های نسل جدید اینتل را در مقایسه با پردازنده Xeon Platinum 8380 مشاهده کنید.

نمودار عملکرد پردازنده Xeon اینتل سری Sapphire Rapids در مقایسه با نسل قبل

درنظر داشته باشید که تیم آبی قطعاً آن دسته از نتایجی را منتشر می‌کند که بهترین مورد به‌شمار بروند و به معنای دیگر با دستچین کردن نتایج سعی در قدرتمندتر جلوه‌دادن پردازنده‌های نسل جدید دارد. به‌هرحال در این نمودار افزایش عملکردی ۲ برابری در مدل‌سازی پیش‌بینی و تحقیق آب‌و‌هوایی (WRF) و همچنین افزایش عملکردی ۳ برابری در بنچمارک CloverLeaf (بنچمارک حل معادلات اویلر) هستیم که هردو نقشی کم اما بسیار مهمی در بخش کامپیوترهای فوق‌قدرتمند ایفا می‌کنند.

  • مدیرعامل اینتل با مدیران ارشد سامسونگ برای همکاری احتمالی دیدار کرد
  • کوالکام به‌دنبال تصاحب بخشی از سهام Arm و ایجاد کنسرسیومی برای مدیریت این شرکت است

انتظار می‌رود تا پردازنده‌های Sapphire Rapids Plus HBM به‌همراه خانواده Sapphire Rapids اواخر سال جاری میلادی معرفی شوند. بنا به نقشه‌راه اینتل، پیش از معرفی XPUهای Falcon Shores در سال ۲۰۲۴، شاهد رونمایی از جانشین خانواده Sapphire Rapids در سال ۲۰۲۳ خواهیم بود.

نقشه‌راه اینتل برای پردازنده‌های سری Xeon

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا