تکنولوژی

پژوهشگران با یک فناوری جدید و رزین، اشیاء را در چند ثانیه پرینت سه بعدی می‌کنند

مهندسان دانشکده مهندسی «اکول پلی‌تکنیک فدرال لوزان» (EPFL)، چاپگر سه بعدی جدیدی ساخته‌اند که تقریبا بلافاصله، می‌تواند اشیایی از جنس رزین مات بسازد. آن‌ها ادعا می‌کنند که یکی از سریع‌ترین روش‌های چاپ سه بعدی جهان را توسعه داده‌اند.

«کریستوف موزر»، استاد این دانشگاه در بیانیه‌ای توضیح می‌دهد که در این روش، ابتدا رزین را در ظرفی می‌ریزند و سپس چرخانده می‌شود. در ادامه، از زوایای مختلفی نور به ظرف تابانده می‌شود که این امر باعث سفت و جامد شدن رزین می‌شود. به گفته او، این روش دقت زیادی دارد و با استفاده از آن می‌توان اشیاء را با وضوحی به اندازه تکنیک‌های چاپ سه بعدی موجود تولید کرد.

چاپ سه بعدی

تقریبا برای ساخت هر اشیایی، می‌توان از این تکنیک جدید استفاده کرد. برای اثبات این موضوع و سرعت این روش، مهندسان مجسمه کوچکی از یودا (Yoda) را تنها در مدت زمان 20 ثانیه تولید کرده‌اند (تصویر بالا). در فرآیندهای معمولی، ساخت این قطعه کوچک می‌تواند نزدیک به 10 دقیقه زمان ببرد.

نحوه کار تکنیک جدید چاپ سه بعدی

پلاستیک مورد استفاده در این چاپگر جدید از ترکیبی حساس به نور تشکیل شده و در تعامل با نور، می‌تواند رزین را با سرعت زیادی جامد کند. «آنتوان بونیفیس»، فوق دکترای این دانشگاه توضیح می‌دهد:

«روش ما فقط در صورتی عملی خواهد بود که نور بدون انحراف و در یک خط مستقیم از رزین عبور کند. تاکنون ما آزمایش‌های خود را با رزین شفاف انجام می‌داده‌ایم، اما این بار قصد داشتیم تا متوجه شویم که می‌توان اشیایی با رزین غیرشفاف نیز چاپ کرد که در صنعت زیست‌پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

چاپ سه بعدی

با این وجود، روش جدید دانشمندان بدون چالش نیست، زیرا نور به آرامی در رزین منتشر نمی‌شود که این امر متمرکز کردن انرژی کافی برای جامد شدن ماده را دشوار می‌کند.

همچنین، محققان توضیح می‌دهند که با استفاده از رزین مات، وضوح زیادی از جسم چاپ شده، از دست می‌رود. به همین دلیل، آن‌ها با طراحی محاسبات کامپیوتری، چاپگر خود را طوری برنامه‌ریزی کرده‌اند که اشیاء را با همان دقت رزین شفاف چاپ می‌کند. از این روش جدید می‌توان برای تولید مواد بیولوژیکی مانند رگ‌ها و سایر اندام‌های مصنوعی مفید بدن استفاده کرد.

اکنون مهندسان در تلاشند تا در رویکرد خود بتوانند از چندین ماده به صورت همزمان استفاده کنند و وضوح آن را از یک دهم میلی‌متر به یک میکرومتر افزایش دهند.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا