تکنولوژی

مدیرعامل پادرو در مراسم انتشار گزارش سالیانه: رقابت مستقیمی در پادروشاپ با دیجی کالا نداریم

مدیرعامل پادرو که اخیرا محصول پادروشاپ را در زمینه تجارت اجتماعی Social Commerce عرضه کرده در مراسم رونمایی از گزارش سالیانه این مجموعه اعلام کرد که پادروشاپ رقابت مستقیمی با دیجی کالا ندارد. او همچنین تاکید کرد که به نظر نمی‌رسد فروشگاه‌های آنلاین بزرگ بتوانند به راحتی وارد این عرصه از تجارت شوند و این میدان را خارج از میدان رقابت فروشگاه‌های آنلاین متصور شد.

مراسم انتشار گزارش سالیانه پادرو شب گذشته با حضور اصحاب رسانه در دفتر این شرکت برگزار شد. در این مراسم «پشوتن پورپزشک» مدیرعامل این مجموعه به ارائه اطلاعاتی درباره پادرو پرداخت؛ مجموعه‌ای که حالا دو محصول اصلی دارد و به گفته پورپزشک قرار است تا پایان سال یک محصول دیگر هم به این سبد کالا اضافه شود.

محصولات پادرو

پورپزشک در ابتدای این مراسم با اعلام اینکه ایده اولیه پادرو در سال ۹۷ شکل گرفته اعلام کرد که در نهایت پس از جذب سرمایه اول از فناپ، چرخ‌های پادرو در سال ۹۹ به حرکت در آمدند. به گفته او پادرو در وهله اول محصول حوزه لجستیک خود را عرضه کرده تا به فروشندگان کسب و کارهای خرد و متوسط کمک کند. پورپزشک تاکید کرد که آنها در سال ۹۹ متوجه اهمیت ارزش تجارت اجتماعی در بازار جهانی شدند و در سال ۱۴۰۰ و پس از جذب سرمایه دوم که رقمی معادل ۳۰۰ میلیارد تومان بود، وارد این حوزه شدند: «ما با بررسی‌هایی که از کشورهای منطقه و غربی کردیم متوجه شدیم وارد شدن به چنین بازاری سرمایه زیادی می‌خواهد.»

پادروشاپ در سال ۱۴۰۰ آغاز به کار می‌کند و در پاییز آن سال به صورت رسمی عرضه می‌شود، پورپزشک تاکید دارد که آنها حالا دو محصول پادروپین فعال در عرصه لجستیک و پادروشاپ فعال در عرصه تجارت اجتماعی را دارند و بازار هدفشان به طور کلی کسب و کارهای خرد و متوسط و نیازمندی‌های آشکار و پنهان آنها است: «در واقع کسب و کارهای اینستاگرامی و فروشگاه‌های انلاین با سفارش‌ها چندهزار عدد در روز مشتریان ما هستند.» به گفته پورپزشک آنها مرحل مختلف بازار تجارت الکترونیکی از جمله ارسال، زیرساخت فروش، امنیت و کیف پول و ارتباط با مشتریان و… را در نظر می‌گیرند و برای آن راهکار ارائه می‌کنند.

پورپزشک تاکید کرد که آنها وظیفه سنگینی در شناساندن این فرهنگ به توده مردم و فروشندگان دارند و خودشان را پیشگام عرصه تجارت اجتماعی در کشور معرفی کرد. او تاکید دارد که آنها تا امروز بیش از ۲۴ هزار کسب و کار اینستاگرامی را جذب کردند: «این عدد بسیار بزرگی است اما همچنان از هدف ما دور است چرا که بر اساس برآوردهای ما بیش از ۷۵۰ هزار کسب و کار اینستاگرامی در ایران وجود دارد.» پورپزشک بازار اینستاگرام در ایران با یک بازار پنجاه هزار میلیارد تومانی در سال معرفی کرد.

نقش پادرو در توسعه تجارت اجتماعی

مدیرعامل پادرو با اعلام اینکه یکی از فروشندگان پادروشاپ توانسته در ۱۴ روز با فروش وسایل آشپزخانه بیش از ۱.۱ میلیارد تومان جنس بفروشد، این بازار را جایی بسیار مناسب برای کسب و کارهای متوسط دانست: «ما با پادروشاپ توانستیم به این کسب و کارها کمک کنیم و در حال حاضر بیش از ۱۵ هزار ضصفحه اینستاگرامی به پادروشاپ متصل شدند. وجود پادروشاپ در کنار این فروشندگان باعث شده که میانگین سبد خرید آنها از ۱۵۰ هزار تومان به ۳۵۰ هزار تومان برسد و نرخ تبدیل مشتریان بالقوه به بالفعل نیز یک رشد ۷ درصدی داشته است.»

او بازار تجارت اجتماعی را در دنیا یک بازار نزدیک ۵۰۰ میلیارد دلاری معرفی کرد که ۳۶۰ میلیارد دلار آن در سال ۲۰۲۱ متعلق به کشور چین بوده است:‌ «چین بخاطر وجود زیرساخت‌ها و موضوعی مثل ویچت، ده سال از همه کشورها در این زمینه جلوتر است. این بازار در کشوری مثل آمریکا ۱۰۳ میلیارد دلار در سال گذشته بوده و سهم ایران تقریبا سهمی بیشتر از ۱ میلیارد دلار بوده است.»

مدیرعامل پادرو همچنین تاکید کرد که آنها ۳ میلیون بازدیدکننده جدید و یکتا در طول سال گذشته داشتند و بیش از ۱۵ میلیون بار صفحات پادرو توسط کاربران مختلف دیده شده است.

برنامه های آتی پادرو

پورپزشک در پایان صحبت‌های خود از برنامه آتی این شرکت در سال ۱۴۰۱ گفت و تاکید کرد که یک محصول جدید دیگر به سبد کالای آنها اضافه خواهد شد که از نظر او «بسیار هیجان انگیز» خواهد بود. او همچنین اعلام کرد بخش‌های جدیدی نظیر مدیریت کمپین و ارتباط با مشتری به پادروشاپ اضافه خواهد شد و همکاری آنها با شرکت‌های فعال در زمینه فروشگاه‌ساز‌ها مضاعف خواهد شد: «قصد داریم خدمات جمع آوری را نیز در تهران و ۷ کلانشهر دیگر بهبود ببخشیم.»

پورپزشک در پاسخ به lastech مبنی بر اینکه آیا فکر میکند که پادرو می‌تواند در شهرهای دورتر هم فعالیت خود را ادامه دهد تصریح کرد که آنها فعلا قصد ورود به شهرهای جدید ندارند و می‌خواهند در ۸ شهر فعلی که فعالیت دارند، تمرکز کنند: «بیش از ۵۰ درصد مشتریان ما در حال حاضر ساکن تهران هستند اما به زودی گستره فعالیت‌مان را در سراسر ایران بیشتر خواهیم کرد.»

رقابت با دیجی کالا

مدیرعامل پادرو همچنین در پاسخ به دیگر پرسش lastech مبنی بر اینکه با توجه به سابقه رقابت او با دیجی کالا در زمان مدیرعامل بودنش در بامیلو، آیا تصور می‌کند با ورود به عرصه تجارت اجتماعی رسما وارد رقابت مجددی با جایی مثل دیجی کالا شده یا خیر اعلام کرد: «به نظر می‌رسد این چیزی شبیه به سرنوشت برای ما شده است! واقعیت اینست زمانی که ما وارد عرصه تجارت اجتماعی شدیم زمان درستی بوده و این ترند در جهان نیز به خوبی پیش می‌رود. بازیگر بودن در این حوزه با فعالیتی مثل یک فروشگاه آنلاین بزرگ همانند دیجی کالا خیلی متفاوت است. در بازار تجارت اجتماعی خبری از کمیسیون و… نیست و مدل‌های درآمدزایی و ارائه خدمات هم متفاوت است. با اینکه دیجی کالا در مدت اخیر تلاش‌هایی برای محک زدن بازار تجارت اجتماعی کرده اما تصور نمی‌کنم تبدیل یک فروشگاه آنلاین به چنین مارکتی کار آسان و راحتی باشد.»

پورپزشک در ادامه صحبت‌های خود به lastech گفت که باور دارد رقابت آنها با دیجی کالا این بار به طور مستقیم نیست و به نظر می‌رسد که هر دو در دو زمین متفاوت بازی می‌کنند.

پورپزشک درباره اینکه اگر زمانی جایی مثل اینستاگرام فیلتر شود، تکلیف پادرو و مشتریان آن چیست پاسخ داد: «باور داریم که اگر هم زمانی چنین اتفاقی بیفتد، تمام کاربران اینستاگرامی به هر حال به یک شبکه اجتماعی دیگر کوچ می‌کنند و کار خود را ادامه می‌دهند. همین الان که تلگرام هم فیلتر شده، کسب و کارهای حاضر در این پلتفرم همچنان به فروش محصولات خود به روش‌های دیگر می‌پردازند. تصور نمی‌کنم فیلترینگ جایی مثل اینستاگرام باعث شود که کسب و کارها فعالیت خود را متوقف کنند و آنها هر جایی که باشند از خدمات ما بهره‌مند خواهند شد.»

او همچنین تاکید کرد که پادرو هیچگاه به فکر تاسیس یک شبکه اجتماعی چه در زمینه تجارت و چه هر زمینه دیگری نخواهد افتاد.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا