تکنولوژی

مالیات نقل و انتقال خودرو با کیست؟

برای هر کالایی که خرید و فروش می‌شود باید مالیات پرداخت کرد. خرید و فروش خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این بین سوالی که ذهن بسیاری از فروشندگان و خریداران خودرو را به خود مشغول کرده این است که مالیات نقل و انتقال خودرو با کیست؟ چه کسی باید این مالیات را پرداخت کند؟ خریدار یا فروشنده؟ در این بخش به کلیه پرسش‌ها پاسخ داده می‌شود و سریع‌ترین و آسان‌ترین روش پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو به شما معرفی می‌شود.

مالیات نقل و انتقال خودرو باید توسط مالک پرداخت شود

طبق قانون مصوب، پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو برعهده صاحب خودرو است و خریدار هیچ وظیفه‌ای در قبال پرداخت مالیات ندارد. در صورتی که مالک از پرداخت مالیات خودداری کند، بدهکار مالیاتی محسوب می‌شود و تا پیش از تسویه‌حساب، امکان خروج از کشور و انجام برخی امور را نخواهد داشت. کلیه خودروها و موتورسیکلت‌ها به‌غیر از ماشین‌های راه‌سازی، معدنی، کشاورزی، کارگاهی و شناورها، همگی مشمول مالیات نقل و انتقال می‌شوند. البته خودروها و موتورسیکلت‌هایی با پلاک نظامی در مناطق آزاد تجاری- صنعتی تردد دارند، مشمول این مالیات نمی‌شوند.

علاوه‌‌بر مالیات حمل‌ونقل، هزینه عوارض شهرداری و خلافی خودرو نیز برعهده فروشنده است و باید تمام و کمال پرداخت شود. در سال‌های اخیر، هزینه مالیات نقل و انتقال به‌صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری انجام می‌شود. برای پرداخت مالیات خودرویتان از درگاه‌های مطمئن استفاده کنید. امروز پرداخت مالیات بسیار ساده‌تر از گذشته است و کلیه دارندگان وسایل نقلیه به‌راحتی می‌توانند اقدام به پرداخت مالیات کنند تا درگیر مشکلات احتمالی ناشی از عدم پرداخت مالیات نشوند.

مالیات نقل و انتقال خودرو چگونه محاسبه می‌شود؟

نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال برای هر خودرو متفاوت است و به فاکتورهای متعددی از قبیل نوع، مدل، سال ساخت و کارخانه سازنده خودرو بستگی دارد. مالیات نقل و انتقال خودروهای داخلی یک درصد و خودروهای وارداتی دو درصد است. این مقادیر با استناد به قانون مالیات، برای سال تولید است. طبق این قانون، میزان مالیات پس از گذشت 6 سال از تولید خودرو، برابر با 10درصد قیمت ماشین است و به صورت سالیانه کاهش پیدا می‌کند و برای سال‌های ششم به بعد، به 40درصد می‌رسد. مالیات نقل و انتقال خودرو نیز مانند سایر مالیات‌های دریافتی توسط دولت برای رشد و آبادانی جامعه ضروری است و مبلغ آن مستقیما به خزانه دولت واریز می‌شود.

همان‌طور که بیمه ماشین برعهده مالک آن است و ماشین هنگام فروش باید بیمه شخص ثالث داشته باشد، مالیات نقل و انتقال نیز از مالک اخذ می‌شود و نباید در پرداخت آن کوتاهی کنید.

مبلغ مالیات نقل و انتقال برای خودروهای داخلی و خارجی چقدر است؟

مالیات نقل و انتقال خودروهای خارجی بیشتر از خودروهای داخلی است و این موضوع موجب اعتراض بسیاری از دارندگان خودروهای وارداتی شده است. مالکان اتومبیل‌های خارجی باید ۲درصد ارزش گمرکی مالیات پرداخت کنند و علاوه‌بر این، برای ترخیص از گمرک نیز ۱۰۰درصد مبلغ را می‌پردازند. به همین دلیل قیمت ماشین‌های وارداتی روزبه‌روز در حال افزایش است.

اتومبیل‌های داخلی ملزم به پرداخت مالیات کمتری در مقایسه با خودروهای وارداتی هستند و باید یک درصد قیمت کارخانه را به‌عنوان مالیات نقل و انتقال پرداخت کنند.

مالیات فروش خودروی صفر چگونه محاسبه می‌شود؟

مالیات خودروهای صفر کیلومتر برعهده کارخانه سازنده است و خریدار هنگام تحویل خودرو از کارخانه، هیچ مبلغ اضافه‌ای پرداخت نمی‌کند؛ اما درصورتی‌که مالک خودروی صفر قصد فروش آن را داشته باشد، باید یک مالیات جداگانه نیز بپردازد. میزان مالیات اتومبیل‌های صفرکیلومتر بیشتر از ماشین‌های کارکرده و مدل پایین است. این مالیات با توجه به مدل و نوع ماشین محاسبه و دریافت می‌شود و مبلغ آن برای اتومبیل‌های مختلف، یکسان نیست.

آیا تعویض پلاک پیش از پرداخت مالیات امکان‌پذیر است؟

تعویض پلاک خودرو پیش از پرداخت مالیات نقل و انتقال، امکان‌پذیر نیست. در سال‌های گذشته مالک خودرو و خریدار پس از انجام معامله و تعویض پلاک به دفترخانه مراجعه می‌کردند تا فرایند ثبت سند انجام شود. ۶۰ درصد از مبلغ دریافتی برای مالیات بود که بعدا توسط دفتردار پرداخت می‌شد. در حال حاضر مالیات نقل و انتقال پیش از هر اقدامی پرداخت می‌شود. پس از پرداخت مالیات می‌توانید با اخذ نوبت تعویض پلاک به‌صورت آنلاین نسبت به تعویض پلاک خودروی خود اقدام کنید. در این روش، دیگر هیچ‌کس نسبت به پرداخت مالیات سهل‌انگاری نخواهد کرد.

پرداخت آنلاین مالیات نقل و انتقال خودرو از طریق سامانه خودروی من آیتول

در این بخش تلاش کردیم تا ابهامات موجود درباره مالیات نقل و انتقال خودرو را برطرف کنیم تا مالکان و خریداران خودرو بتوانند با اطلاعات کافی اقدام به خرید و فروش کنند و از پرداخت مالیات غافل نشوند.

سامانه خودروی من آیتول یک درگاه جامع برای کلیه دارندگان وسایل نقلیه است. کاربران می‌توانند با مراجعه به سایت آیتول، مالیات نقل و انتقال خودروی خود را به‌صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری پرداخت کنند. هم‌چنین این سامانه امکانات دیگری از جمله استعلام و پرداخت کلیه عوارض خودرو، خرید و تمدید بیمه بدنه، شخص ثالث و بیمه موتورسیکلت را نیز در اختیار مالکان خودرو قرار داده است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سایر خدمات آیتول، به سایت itoll.ir مراجعه کرده یا با شماره پشتیبانی ۸۹۵۱۸۰۱۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا