تکنولوژی

چین در یک قدمی راه‌اندازی ایستگاه فضایی خود قرار دارد

رسانه دولتی چین می‌گوید این کشور در مراحل انتهایی ساخت ایستگاه فضایی خود قرار دارد و انتظار می‌رود که بهره‌برداری از این ایستگاه تا پایان 2022 آغاز شود. با این اتفاق، احتمالا باید منتظر افزایش رقابت‌های فضایی میان آمریکا و چین باشیم که در ادامه مسیر همکاری‌های بیشتری با روسیه خواهد داشت.

مسئولان اداره مهندسی ماموریت‌های سرنشین‌دار فضایی چین (CMSE) به تازگی اعلام کردند که در حال آماده شدن برای ارسال سه فضانورد به ایستگاه تیانگونگ هستند. این پرتاب احتمالا تا چند روز دیگر انجام خواهد شد. در ادامه، پکن در ماه‌های ژوئیه و اکتبر دو ماژول آزمایشگاهی دیگر را به این ایستگاه وصل می‌کند تا آخرین گام‌ها برای احداث ایستگاه فضایی این کشور تکمیل شود.

تکمیل ایستگاه فضایی چین رقابت‌ها را تشدید می‌کند

«هائو چون»، مدیر CMSE در یک کنفرانس مطبوعاتی در این باره گفت: «پس از تکمیل ساخت ایستگاه فضایی مداری در پایان سال جاری، توسعه کاربردها و قابلیت‌های ایستگاه را آغاز می‌کنیم.» با پایان فرآیند احداث تیانگونگ که نام آن به معنای «کاخ آسمانی» است، انتظار داریم که رقابت‌ها در حوزه فضا میان پکن و واشنگتن بیشتر شود. مسکو هم در این رقابت همراه پکن خواهد بود.

ایستگاه فضایی چین تیانگونگ

ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) در حال حاضر تنها ایستگاه فضایی کاملا فعال در فضاست. آمریکا، ژاپن، اروپا، کانادا و روسیه در این ایستگاه با هم همکاری می‌کنند. ولی به موجب قانونی که در سال 2011 در کنگره ایالات متحده به تصویب رسید، چین از همکاری در ISS منع شد. در نتیجه، پکن چند سالی است که برنامه مستقل خود را دنبال می‌کند و با راه‌اندازی تیانگونگ به اولین کشوری تبدیل می‌شود که ایستگاه فضایی اختصاصی خودش را دارد.

با این حال، با توجه به تحریم‌های غرب علیه روسیه، می‌توان انتظار داشت که این کشور هم ایستگاه فضایی بین‌المللی را ترک کرده و به تیانگونگ برود. مقامات مسکو قبلا گفته بودند که در مقابله با تلاش غرب برای تشکیل یک ناتوی فضایی، می‌خواهند همکاری‌های خود را با چین افزایش دهند. این همکاری‌ها برای ادامه فعالیت کشورها در زمینه استخراج منابع از ماه و سایر سیارات اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا