تکنولوژی

تصویر روز ناسا: جواهری روی ماه سرخ

دو روز پیش ماه‌گرفتگی کاملی رخ داد که در تمام آمریکای شمالی و جنوبی قابل رصد بود، اما متاسفانه آسمان بخش‌هایی از این مناطق ابری شد. ماه‌گرفتگی یا خسوف وقتی رخ می‌دهد که کره ماه از داخل سایه سرخ رنگ زمین در فضا عبور کند. تصویر امروز ناسا از این ماه‌گرفتگی در آسمان صحرای آتاکاما، شیلی است که از پشت لایه‌ای نازک از ابرهای سیروس ثبت شده است.

این ماه‌گرفتگی زمانی رخ داد که ماه در حضیض مداری، یعنی نزدیک‌ترین فاصله خود به زمین قرار داشت و کمی بزرگتر از حالت عادی دیده می‌شد. با عبور ماه از داخل سایه خورشید، رنگ قرمزی به خود می‌گیرد و در آغاز اوج گرفت، جواهری درخشان و سفید رنگ در گوشه‌ای از ماه ایجاد می‌کند.

چرا سایه زمین قرمز است؟

اگر هر جسمی مقابل منبع نور بزرگی قرار بگیرد، در پشت آن سایه و نیمسایه ایجاد می‌شود. زمین نیز در فضا سایه‌ای قرمز رنگ و نیمسایه‌ای تاریک دارد. نور خورشید وقتی از داخل جو زمین عبور می‌کند، پخش می‌شود و رنگ قرمزی ایجاد می‌کند؛ تقریبا مشابه نور نارنجی رنگی که هنگام طلوع و غروب خورشید در آسمان می‌بینیم.

ماه نیز در مسیر حرکتش در فضا از داخل سایه و نیمسایه زمین عبور می‌کند. با گذر ماه از نیمسایه، ماه‌گرفتگی جزئی و با عبور از سایه، ماه‌گرفتگی کلی رخ می‌دهد. در ماه‌گرفتگی اخیر حدود ۹۰ دقیقه طول کشید تا ماه از داخل این سایه بگذرد.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا