عمومی

«دیار» با هدف یکپارچه‌سازی کسب‌وکارهای «توسن» معرفی شد

به‌گزارش lastech، شرکت توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری دیجیتال(توسن)، در مراسمی که امروز دهم خرداد برگزار کرد، به معرفی «دیار» پرداخت و وظیفه آن را خلق ارزش در حوزه‌های فعالیتی گروه توسن و اکوسیستم فین‌تک اعلام کرد. شرکت توسن که فعالیت خود را از سال ۱۳۷۸ با هدف ایجاد پلتفرم‌های بازار مالی و ارائه راهکارهای نوین فناورانه در حوزه بانکداری آغاز کرد، اکنون ۹ شرکت دیگر به‌عنوان زیرمجموعه خود دارد که در حوزه‌های مختلف فین‌تک خدمات ارائه می‌دهند.

شرکت‌های آپسان، فرابوم، داده‌کاوان هوشمند، هوش مصنوعی دلفین، اعتماد هوشمند، سکوک، سپندار و سمندار ایرانیان، نوآوران توسن و زربد به‌عنوان زیرمجموعه‌های مجموعه توسن اکنون با هدف یکپارچه‌سازی به‌صورت اعضای اکوسیستم دیار دیجیتال به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

توسن- رونمایی از دیار دیجیتال- فین تک- روح الله فاطمی اردکانی

ضرورت خلق اکوسیستمی نوین

ولی‌الله فاطمی‌اردکانی، بنیان‌گذار توسن، در مراسم رونمایی و معرفی این اکوسیستم، ضمن تشریح شرایط کنونی فضای فین‌تک در ایران و اشاره به محدودیت‌های موجود، به‌ویژه محدودیت‌های قانون‌گذاری و رگولاتوری، بر لزوم داشتن روحیه و رویکرد آفرینندگی برای ایجاد زمینه‌ها و شرایط جدید و خلق اکوسیستم نوین تأکید کرد که بتواند دسترس‌پذیری را کاملاً امکان‌پذیر کند.

بنیان‌گذار هلدینگ توسن یکی از راه‌های خلق این اکوسیستم را ایجاد اتصال و پیوستگی میان مجموعه‌های مختلف فعال در حوزه فین‌تک دانست و گفت:

مجموعه دیار قرار است این فضای پیوستگی بین پلتفرم‌های دیجیتال را ایجاد کند تا محدودیت‌های موجود مانع از رشد اکوسیستم دیجیتالی نشود؛ چراکه زندگی دیجیتال بناست با کمک فناوری و بدون محدودیت رگولاتوری، امنیتی و نظارتی بزرگ‌ترین مسئله‌ها را حل کند.

به‌گفته فاطمی‌اردکانی، این به‌هم‌پیوستگی می‌تواند موجب نابرابری در امر دسترسی، کاهش هزینه‌ها و رفع موانع گوناگون شود. او درادامه با تأکید بر اینکه با ایجاد و بزرگ‌تر شدن این اکوسیستم اعتمادسازی بیشتری در حوزه اقتصاد دیجیتال ایجاد خواهد شد، هوشمندبودن اکوسیستم و ایجاد بهترین تجربه کاربری را شرط اساسی تحقق زندگی دیجیتال دانست. بنیان‌گذار شرکت توسن ضمن اشاره به این موضوع که حاکمیت تاکنون نتوانسته این اعتمادسازی را انجام دهد، بر لزوم تحقق آن در اکوسیستم دیجیتال کشور تأکید کرد و این امر را ایجادکننده بستری برای خلق زندگی دیجیتال بهتر و مرفه‌تر برای شهروندان دانست.

توسن- رونمایی از دیار دیجیتال- فین تک- امید ترابی

توسن؛ از آغاز تاکنون

درادامه این مراسم، امید ترابی، عضو هیئت‌مدیره مجموعه توسن، ضمن اشاره به تاریخچه این شرکت، به ارائه آمار و ارقام فعالیت‌های آن پرداخت و برمبنای آن، هدف از ایجاد دیار دیجیتال را تشریح کرد. او با اشاره به این موضوع که از حدود سال ۲۰۱۵ و با ظهور حوزه فین‌تک در جهان، اقتصاد دیجیتال و بانکداری دیجیتال دچار تحولاتی شد، رسالت و اهداف مجموعه توسن را نیز فعالیت در همین عرصه‌ها خواند و درادامه این نوید را داد که این شرکت سرویس‌های جدیدتری در آینده نزدیک ارائه دهد.

به‌گفته ترابی، شرکت توسن اولین ارائه‌دهنده کٌربنکینگ (Core Banking) در کشور است که بیشترین تعداد بانک‌ها از سرویس‌های آن استفاده می‌کنند. علاوه‌براین، توسن ۶۴ درصد از سیستم بانکی ایران و ۳۴ درصد از دستگاه‌های ATM کشور به توسن اتصال دارند و ۸ بانک اول کشور از مشتریان این مجموعه هستند. عضو هیئت‌مدیره توسن درادامه با اشاره به فعالیت این مجموعه در حوزه هویت دیجیتال (Digital Identity)، اعلام کرد که تا امروز ۳۰ میلیون کدملی منحصربه‌فرد از مردم ایران در این مجموعه ثبت شده و از آن خدمات دریافت می‌کنند.

ترابی ضمن تأکید بر این نکته که مجموعه توسن کاملاً خصوصی بوده و هست، به حوزه‌های مختلفی از جمله کٌربنکینگ، داده‌کاوی، دولت الکترونیک، هویت دیجیتال، پرداخت الکترونیک و… اشاره کرد که این مجموعه به آن‌ها ورود کرده و فعالیت می‌کند. به‌گفته او، در سال گذشته مجموعاً یک‌میلیارد تراکنش ازطریق شرکت فرابوم، زیرمجموعه توسن، انجام شده و میزان تراکنش‌ها در سال جاری نیز ۱۵ برابر شده است که دستاورد بزرگی برای این مجموعه محسوب می‌شود.

علاوه‌براین، امید ترابی از اعطای ۶۰۰ میلیارد اعتبار به حدود ۳۰۰ هزار نفر خبر داد و درخصوص فعالیت‌های مجموعه توسن در حوزه هویت دیجیتال و همکاری با مجموعه‌های بانکی و بیمه‌ای نیز گفت:

ما با بیش از ۱۰ بانک و ۵ شرکت در حوزه بیمه همکاری می‌کنیم. تاکنون، ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار امضای دیجیتال و همچنین، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار احراز هویت دیجیتال توسط این مجموعه انجام گرفته است.

توسن- رونمایی از دیار دیجیتال- فین تک

آینده توسن و اهداف خلق «دیار»

به‌گفته این عضو هیئت‌مدیره شرکت توسن، سفته الکترونیک آخرین و جدیدترین محصولی است که این مجموعه عرضه کرده است. او در این‌باره گفت: «آخرین محصول ما سفته الکترونیک بوده که می‌تواند تغییرات زیادی در فضای کسب‌وکار کشور ایجاد کند و تمام امور را به‌سمت الکترونیکی‌شدن ببرد.» او درادامه به میزان سرویس‌دهی مجموعه توسن به سرویس‌های دولتی اشاره کرد و گفت:

به بیش از ۹۸۰ سرویس دولتی در گستره متنوعی از صنایع متنوع و در بخش‌های مختلف اقتصادی خدمات ارائه کرده‌ایم و مجموعاً ۷۴ دستگاه اجرایی کشور از ما سرویس‌های مختلفی دریافت کرده‌اند.

ترابی در پایان، دیار دیجیتال را هماهنگ‌کننده و استراتژیست کسب‌وکارهای موجود در گروه توسن خواند که پاسخی به تغییرات دنیای دیجیتال خواهد بود و با دو هدف یکپارچگی و هم‌افزایی درمقابل جمع جبری اعضا و خلق زنجیره ارزش به‌منظور یافتن راهکارهای جدید دیجیتالی در حوزه‌های B2C و B2B ایجاد شده است.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا