تکنولوژی

پژوهشی جدید: مصرف‌ قهوه می‌تواند خطر مرگ را 29 درصد کاهش دهد

محققان می‌گویند افرادی که قهوه می‌نوشند، صرف‌نظر از این که قهوه را با یا بدون شکر مصرف کنند، ظاهرا کمتر در معرض ریسک مرگ زودهنگام قرار می‌گیرند.

به گزارش گاردین، محققان چینی می‌گویند بررسی‌های آن‌ها نشان داده افرادی که روزانه مقدار متعادلی قهوه (با یا بدون شکر) مصرف می‌کردند، در یک بازه زمانی هفت ساله در مقایسه با کسانی که قهوه ننوشیده بودند، شانس کمتری برای مرگ زودهنگام داشتند. این تاثیر حتی در افرادی که قهوه فوری، سابه قهوه و قهوه بدون کافئین مصرف می‌کردند هم مشابه بود.

پژوهشگران در این تحقیق که نتایجش در مجله Annals of Internal Medicine منتشر شده، اطلاعات بیش از 171 هزار نفر از مشارکت‌کنندگان در بیوبانک بریتانیا را بررسی کردند. این سازمان از زمان تاسیس در سال 2006 اطلاعات ژنتیک، سبک زندگی و سلامت بیش از 500 هزار نفر را گردآوری کرده است.

حداکثر نتیجه با مصرف حداقل 2.5 فنجان قهوه بدون شکر

دانشمندان با مدنظر قرار دادن فاکتورهایی مثل سن، جنسیت، نژاد، سطح تحصیلات، وضعیت مصرف دخانیات، میزان فعالیت بدنی، شاخص توده بدنی (BMI) و رژیم غذایی فهمیدند کسانی که بدون شکر قهوه می‌نوشند، در مقایسه با کسانی که قهوه مصرف نمی‌کنند، پایین‌ترین ریسک مرگ را در اختیار دارند. بیشترین کاهش این نرخ با 29 درصد در افرادی مشاهده شد که روزانه 2.5 تا 4.5 فنجان قهوه می‌نوشیدند.

دانه‌های قهوه

کسانی که همراه قهوه شکر مصرف می‌کردند هم شانس کمتری برای مرگ زودهنگام داشتند اما روزانه باید بین 1.5 تا 3.5 فنجان از این نوشیدنی را می‌نوشیدند. این نرخ برای کسانی که طرفدار شیرین‌کننده‌های مصنوعی بودند، کمتر می‌شد.

با این حال، در این تحقیق فقط یک بار درباره عادات فردی از جمله نوشیدن قهوه سوال شده و این داده‌ها مبتنی بر خوداظهاری افراد بوده است. اکثر کسانی که داخل قهوه خود شکر می‌ریختند فقط یک قاشق چایخوری شکر مصرف می‌کردند، بنابراین نمی‌توان گفت که افزایش مصرف شکر چه تاثیری بر این اطلاعات می‌گذارد.

تحقیقی که قاطعانه نیست

«نوید ستار»، استاد پزشکی متابولیک دانشگاه گلاسگو می‌گوید درباره دقت این تحقیق نمی‌توان با قطعیت نظر داد: «ماهیت مشاهده‌ای این مطالعه به این معناست که نتایج آن قاطعانه نیست. چون مصرف‌کنندگان قهوه به‌طور کلی ثروتمندتر هستند و نسبت به کسانی که قهوه نمی‌نوشند، زندگی سالم‌تری دارند. شک دارم که بتوان بر چنین فاکتورهایی در مطالعات مشاهده‌ای غلبه کرد.»

انجمن قهوه بریتانیا می‌گوید ساکنان این کشور روزانه حدود 98 میلیون فنجان قهوه می‌نوشند. این آمار بر اساس گزارش انجمن ملی قهوه آمریکا در ایالات متحده 517 میلیون فنجان است.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا