رمز ارز

گزارش جدید مجلس در مورد استخراج رمزارزها در کشور

زمان مطالعه: 2 دقیقه

آنچه در ایران مطرح‌شده و مورد سیاست‌گذاری قرار گرفته، استخراج رمزارزهای انرژی بر، از جمله بیت کوین بوده؛ که به عنوان بزرگ‌ترین خطر آسیب پایداری شبکه برق کشور است. طرح برخورد با استفاده غیرمجاز از ماینرها در دستور کار دولت قرار دارد و از ابتدای شروع طرح، مجموع کشف و شناسایی دستگاه‌های غیرمجاز به ۲۲۱ هزار و ۱۶۳ دستگاه رسیده که توان مصرفی آنها معادل ۶۲۱ مگاوات بوده است.

رمزارز نیوز در اینستاگرام

آخرین اخبار، تحلیل ها و آموزش ها را در صفحه اینستاگرام رمزارز نیوز مشاهده کنید.
مشاهده

به گزارش سایت پژوهش‌های مجلس، شاخص‌ترین اقدام کشور در سیاست‌گذاری استخراج رمزارزها، ایجاد ممنوعیت استخراج رمزارز در تابستان سال ۱۴۰۰ بود که عملاً شکست خورده محسوب می شود؛ زیرا تراهَش مطلق ماهانه ایران در شبکه بیت‌کوین از ۹۴/۶ میلیون تراهَش به ۷۵/۳ میلیون تراهَش رسید.

miners-and-iran-electricity-network
نرخ هش مطلق ايران در شبکه بيت‌کوين

این یعنی بیش از نیمی از استخراج‌کنندگان بدون توجه به ممنوعیت و قطعی برق مشغول استخراج رمزارز بوده‌اند.

miners-and-iran-electricity-network
ميزان توان مطلق مصرف برق استخراج رمزارز در كشور ايران برحسب مگاوات

اما خطر اصلی، ضعف کشور در اعمال سیاست‌های سلبی و ایجابی در حوزه استخراج رمزارز است که ناشی از گسترش استخراج رمزارزهایی مانند اتریوم در منازل شخصی است. استخراج بیت‌کوین در مزارع بزرگ و با تجهیزاتی که مصرف محسوس و با قابلیت ردیابی بالاتر دارند انجام می‌شود اما مجموع مصرف برق در منازل برای استخراج اتریوم کمتر از ۱۲ مگاوات است.

miners-and-iran-electricity-network
تعداد جواز تأسيس مزرعه استخراج رمزارز به تفکيک استان

رفع این تهدیدات نیازمند چارچوب مقرراتی شفاف برای نظارت بر استخراج دارایی دفتر کل توزیع شده در کشور است؛ همچنین اعمال ممنوعیت کامل استخراج در کشور با توان فنی فعلی کشور غیرممکن است.
نوع جدیدی از رمزارزها وجود دارند که انرژی را هدر نداده و در حال توسعه هستند که کارهایی مانند: ارائه فضای ذخیره‌سازی محتوا یا ارائه توان رایانشی برای فعالیت‌های مفید مثل واقعیت افزوده و متاورس را به میدان رقابت استخراج وارد می‌کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا