اينترنت

گوگل پروژه‌های دیپ‌فیک را در سرویس آموزشی Colab ممنوع کرد

سرویس Colaboratory که به اختصار Colab خوانده می‌شود، یک منبع رایانشی آنلاین است که به محققان اجازه می‌دهد کد پایتون را مستقیما از طریق این مرورگر اجرا کنند و همزمان از منابع رایانشی رایگان شامل GPU ها برای انجام پروژه‌هایشان استفاده کنند. به دلیل ماهیت چند هسته‌ای GPUها، Colab برای آموزش پروژه‌های یادگیری ماشینی مانند مدلهای دیپ فیک (جعل عمیق) یا انجام تحلیل دیتا، ایده آل است.

به گزارش lastech از ایسنا، دیپ فیک‌ها می‌توانند آموزش داده شوند تا چهره‌ها را در کلیپهای ویدیویی تغییر دهند و حالات چهره واقعی اضافه کنند تا نتیجه کار واقعی به نظر برسد؛ هر چند که جعلی است. آنها برای انتشار اخبار فیک و ساخت کلیپهایی برای انتقام یا سرگرمی، مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال عدم وجود محدودیتهای اخلاقی درباره استفاده از آنها، مایه جنجال و نگرانی شده است.

انتظار می‌رود تاثیر این محدودیت جدید، در دنیای دیپ فیک گسترده باشد زیرا بسیاری از کاربران از مدل‌های پیش آموزشی با Colab برای اجرای پروژه‌های کیفیت بالای خود استفاده می‌کنند.

سرویس Colab این پروسه را بسیار راحت می‌کرد حتی برای افرادی که هیچ تجربه کدینگ نداشتند. به همین دلیل بسیاری از آموزش‌ها، این پلتفرم منابع رایگان گوگل را برای اجرای پروژه‌های دیپ فیک پیشنهاد می کردند.

بر اساس گزارش وب سایت بلیپینگ کامپیوتر، هنوز معلوم نیست آیا گوگل این تصمیم را به دلیل نگرانیهای اخلاقی یا سوءاستفاده گسترده از منابع رایانشی رایگان مورد استفاده این پروژه‌ها گرفته است.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا