عمومی

اپیسر اس اس دی PCIe 5 با سرعت ۱۳٬۰۰۰ مگابایت‌برثانیه را به‌ نمایش گذاشت

اپیسر از نسل بعدی اس‌اس‌دی‌های NVMe سازگار با PCIe Gen 5 خود رونمایی کرد. این حافظه‌های ذخیره‌سازی توانایی خوانش ۱۳٬۰۰۰ مگابایت‌برثانیه و نگارش ۱۲٬۰۰۰ مگابایت‌برثانیه را به‌رخ می‌کشند.

به‌گزارش wccftech، اپیسر درایوهای SSD جدید خود را با امکان پشتیبانی از PCIe نسل ۵ برای دسترسی مصرف‌کنندگان عادی معرفی کرد. علاوه‌براین، اس‌اس‌دی‌های جدید اپیسر که در همکاری با زاداک توسعه داده شده‌اند یک صفحه‌ی آلومینیوم و گرافن دارند و گذشته‌ از سرعت نقل‌وانتقال بسیار بالا به خنک‌کننده‌ی هیت‌سینک نیز مجهز شده‌اند.

  • آغاز همکاری فایزون با AMD و مایکرون برای ترویج اس اس دی پرسرعت PCIe 5.0
  • تولید نوعی SSD که از داده دربرابر باج‌افزار محافظت می‌کند

درواقع، یکی از ویژگی‌های کلیدی‌ای که مادربردهای نسل بعدی اینتل و AMD از آن پشتیبانی می‌کنند، قابلیت اتصال PCI3 Gen 5 است؛ بنابراین دور از انتظار نیست که شاهد رونمایی از SSDهای PCIe Gen 5 NVMe باشیم. درحال‌حاضر می‌دانیم که فایزون (Phison) با برندها و شرکت‌های مختلفی روی ایجاد اکوسیستم نسل ۵ کار می‌کند و یکی از آن شرکت‌ها براساس گزارش منتشرشده از رویداد کامپیوتکس ۲۰۲۲ در روز گذشته، شرکت AMD بود.

امروز نیز در ادامه‌ی رویداد کامپیوتکس ۲۰۲۲ برای نخستین‌بار تصاویر و اطلاعاتی از اس‌اس‌دی‌های PCIe Gen 5 NVMe درمعرض نمایش قرار گرفت. گفته می‌شود این محصول تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی به بازار عرضه خواهد شد.

اس‌اس‌دی‌های PCIe Gen 5 NVMe اپیسر دو مدل دارند که یکی از آن‌ها بنابر استانداردهای اپیسر و مدل دیگر توسط زاداک طراحی شده است. اس‌اس‌دی اپیسر AS2280F5 یک حافظه ذخیره‌سازی PCIe Gen M.2 NVMe و سازگار با NVMe 2.0 است و به‌ترتیب توانایی خوانش و نگارش ۱۳٬۰۰۰ و ۱۲٬۰۰۰ مگابایت‌بر‌ثانیه ارائه می‌کند. این اس‌اس‌دی‌ها در بخش پشتی از اتصال PCIe Gen 4 پشتیبانی می‌کنند؛ اما با نسل پنجم اتصال PCIe می‌تواند تا دو برابر راندمان عملکرد را بهبود دهد. درایو حافظه ذخیره‌سازی اپیسر هیت‌سینک آلومینیومی دارد تا با تسهیل انتقال گرما بتواند عملکرد بهتری داشته باشد؛ همچنین، بنابر گزارش‌ها این درایو چندین فناوری حفاظتی داخلی نیز دارد که هنوز اطلاعات دقیق آن افشا نشده است.

apacer ssd as2280f5 m.2 pcie-gen5

apacer ssd as2280f5 m.2 pcie-gen5
apacer ssd as2280f5 m.2 pcie-gen5

مشخصات درایو SSD اپیسر AS2280F5 M.2 PCIe Gen5 x4

  • مجهز به PCIe Gen5 x4 با نهایت سرعت و پشتیبانی از استاندارد NVMe 2.0.
  • خوانش و نگارش ۱۳٬۰۰۰ و ۱۲٬۰۰۰ مگابایت‌بر‌ثانیه
  • پشتیبانی از PCIe Gen4 در بخش پشتی
  • طراحی‌شده با پره‌های خنک‌کننده فلزی با کیفیت و منحصربه‌فرد
  • فناوری‌های حفاظت داخلی برای اطمینان از ثبات عملکرد خوانش و نگارش داده‌ها
  • دارای ۵ سال گارانتی جهانی

درایو اس‌اس‌دی زاداک TWSG5 Gen5 x4 مشخصات مشابهی با اس‌اس‌دی اپیسر دارد؛ اما طراحی آن اندکی متفاوت است و محصول زاداک در دو حالت مختلف با صفحه‌ی خنک‌کننده‌ی از جنس گرافن یا هیت‌سینک آلومینیومی عرضه خواهد شد. قیمت دقیق این اس‌اس‌دی‌ها هنوز اعلام نشده؛ اما می‌توان با توجه به قیمت اس‌اس‌دی‌های نسل چهارمی تخمین حدودی از قیمت به‌دست آورد.

zadak ssd twsg5 gen5
zadak ssd twsg5 gen5

مشخصات اس‌اس‌دی زاداک TWSG5 Gen5 x4

  • مجهز به PCIe Gen5 x4 با نهایت سرعت و پشتیبانی از استاندارد NVMe 2.0
  • خوانش و نگارش ۱۳٬۰۰۰ و ۱۲٬۰۰۰ مگابایت‌بر‌ثانیه
  • دارای دو مدل هیت‌سینک، یکی گرافن فوق‌باریک و دیگری از جنس آلومینیوم
  • دارای ۵ سال گارانتی جهانی

درحال‌حاضر ۳۰ درصد از گرما توسط کانکتور و ۷۰ درصد دیگر ازطریق پیچ M.2 دفع می‌شوند. بنابراین، در اینجا اهمیت رابط‌های اتصال و اسلات‌ها مشخص می‌شود. فایزون درحال تحقیق روی مدل جدیدی از کانکتورها است که امکان استفاده از تمام فن‌های خنک‌کننده را برای کاربرانی که تشنه‌ی سرعت بیشتر هستند، فراهم کند. پس باید منتظر اس‌اس‌دی‌هایی باشیم که فرایند خنک‌سازی را بهتر مدیریت می‌کنند.

همکاری AMD و Phison

هیچ اطلاعاتی درباره‌ی کنترلر‌های به‌کاررفته در اس‌اس‌دی‌های جدی اپیسر نیست؛ اما احتمال می‌رود آن‌ها از کنترلر E20 فایزون بهره‌مند باشند که می‌تواند این اس‌اس‌دی‌ها را بی‌رقیب کند. با این تفاسیر، همچنان باید برای انتشار اطلاعات جزئی‌تر منتظر بمانیم.

دیدگاه شما درباره‌ سرعت خوانش و نگارش در اس‌اس‌دی‌های اپیسر چیست؟

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا