بازی

هزینه راه اندازی سایت فروشگاهی اینترنتی در ایران

هزینه راه اندازی سایت فروشگاهی اینترنتی در ایران

سلب مسئولیت: lastech صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

هزینه‌، آن هم برای راه اندازی کسب و کار، همیشه فاکتور مهمی بوده و هست. اما وقتی صحبت از راه اندازی سایت فروشگاهی می‌شود، با اعداد و ارقام بسیار متفاوتی رو به رو هستیم. گاهی از صاحبان کسب و کار، درباره‌ی مبالغ هنگفتی که پرداخته‌اند می‌شنویم و به این نتیجه می‌رسیم که نمی‌توانیم از پس هزینه سایت فروشگاهی بربیاییم. و گاهی می‌شنویم که افرادی در اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی از مبالغی حرف می‌زنند که به اندازه‌ی مخارج آخر هفته‌های یک ماه ماست! بگذارید یک بار برای همیشه، زنگار این گیجی را با اسانس شفافیت بشوییم و هزینه صفر تا صد سایت فروشگاهی را با ابعاد حقیقی تخمین بزنیم.

هزینه راه اندازی سایت فروشگاهی شامل چه مواردی است؟

برای این که از مجموع هزینه‌های راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی سر دربیاوریم، بایستی ملزومات آن را جز به جز بشناسیم و برآورد مبلفی انجام بدهیم. بنابراین گام به گام راه اندازی وب سایت فروشگاهی را بررسی می‌کنیم و کمینه‌ و بیشینه‌ی مبلغ پرداختی در این گام ها را تخمین می‌زنیم.

خرید هاست و دامنه، اولین هزینه‌ی هر وب‌سایت!

برای راه اندازی یک وب سایت، پیش از هر چیز نیاز به یک آدرس اینترنتی یا دامنه دارید. دامنه همان آدرسی است که رایج‌ترین نمونه‌های آن به  .com  و .ir  ختم می‌شوند. گرچه پسوندهای دامنه خیلی متنوع‌تر از این گزینه‌های هستند اما برای این که معیاری در دسترس داشته باشیم قیمت همین موارد را بررسی می‌کنیم.

در زمان نگارش این مقاله برای خرید دامنه Ir می‌توانید از کف قیمت ۱۵ هزار تومان شروع کنید. قیمت دامنه دات کام از ۲۹۹ هزارتومان شروع می‌شود. ممکن است سایر پسوندهای منتخب شما مثل .io  , .net  و… قیمتی میان این دو داشته باشند. بنابراین حدوداً بایستی سیصد هزارتومان برای خرید دامنه در نظر بگیرید.

هزینه هاست سایت فروشگاهی چه قدر است؟

هاست یا میزبانی وب، فضایی از سرور است که شما برای راه‌ لندازی سایت خود اجاره می‌کنید. قیمت میزبانی وب در برندهای مختلف، بسته به کیفیت خدمات آن‌ها بسیار متفاوت است.

این تفاوت تعرفه به مواردی مثل فضای دیسک، پهنای باند، زیرساخت‌هایی مثل نوع هارد و وب‌سرور و… بستگی دارد. بنابراین برای تخمین هزینه هاست سایت فروشگاهی بایستی نیازهای سایت خود را بشناسیم.

از لحاظ تئوری می‌توان روی یک هاست اقتصادی مثلاً با قیمت ۳۰ هزارتومان ماهیانه هم وب‌سایتی را راه اندازی کرد. اما در عمل استفاده از چنین سرویسی امتیاز رقابت با سایر فروشگاه‌ها را از برند شما خواهد ربود. چرا که سرعت وب‌سایت برای سئو و هم‌چنین برای کاربران اصلی ضروری است.

هزینه هاست سایت فروشگاهی

بنابراین بهتر است با پرداخت هزینه کمی بالاتری سرویس پرسرعت‌تری دریافت کنید. در طی سال‌های اخیر، برخی شرکت‌های میزبانی وب، روی سرویس‌هایی کار کرده‌اند که به صورت هدفمند بهینه سازی شده‌اند. به این ترتیب محصولات میزبانی وب ووکامرس، مخصوص فروشگاه‌های اینترنتی طراحی و عرضه می‌شوند. این بسته‌ها به طور ویژه برای بهترین سرعت و بالاترین سطح امنیت برای سایت‌های روی نرم‌افزار فروشگاه اینترنتی ووکامرس، بهینه سازی شده‌اند. 

پس طور مشخص بهترین گزینه میزبانی برای راه اندازی سایت‌های فروشگاهی، هاست ووکامرس است. این نوع سرویس به طور خاص برای سایت‌های فروشگاهی ارائه می‌شود و مواردی مثل کندی یا قطعی سرور در آن کمتر اتفاق می‌افتد. اگر در نظر دارید که وب‌سایت هدفمندی را به طور جدی راه‌ لندازی کرده و روی آن فعالیت هدفمندی انجام بدهید بهتر است از همین نوع هاست مخصوص سایت فروشگاهی استفاده کنید.

اگر در نظر دارید محصولات دیجیتال و دانلودی روی سایت فروشگاهی خود عرضه کنید، بهتر است از هاست دانلودی استفاده کنید.

  • هزینه‌ی خرید هاست مخصوص فروشگاه ساز اینترنتی ووکامرس پرسرعت به طور میانگین، ماهانه ۱۹۰ تا ۹۹۰ هزار تومان متغییر است.
  • میانگین قیمت هاست دانلودی بین ۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان در ماه است.

هزینه‌ی خرید گواهی SSL

گواهینامه‌ی SSL، یک گواهی امنیتی است که نسخه HTTP سایت شما را به HTTPS تبدیل می‌کند و به مرورگرها و موتورهای جستجو نشان می‌دهد سایت شما از پروتکل‌های امنی استفاده می‌کند.

در اختیار داشتن این گواهی هم به افزایش اعتماد کاربران، هم به بهبود رتبه سئو و هم به بهبود امنیت سایت کمک می‌کند. بنابراین گرچه دریافت این گواهی اختیاری است اما توصیه می‌شود حتماً آن‌ را تهیه کنید.

برخی شرکت‌های خدمات هاستینگ گواهی SSL را به عنوان هدیه و به صورت رایگان به کاربران ارائه می‌کنند. اما در صورتی که بخواهید این گواهی را به صورت جداگانه خریداری کنید بایستی مبلغی بین ۳۰۰ هزارتومان تا ۳ میلیون تومان برایش در نظر بگیرید.

هزینه گواهی ssl

هزینه‌ی طراحی سایت فروشگاهی

مبالغی که برای دستمزد طراحان سایت ارائه می‌شود بیش از هرچیز به یک فاکتور بستگی دارد: این که سایت شما با وردپرس یا CMSهای از پیش ساخته طراحی می‌شود یا نیاز به توسعه‌ دهنده‌ی متخصص دارد؟ سامانه‌های مدیریت محتوا کار طراحی را با ارائه‌ی قالب‌های آماده بسیار راحت‌تر کرده‌اند. و بر همین قاعده هزینه‌ی طراحی سایت با وردپرس نیز پایین‌تر است.

هزینه راه اندازی سایت فروشگاهی با وردپرس

اگر خودتان به طراحی با وردپرس مسلط هستید، قاعدتاً مبلغی برای طراحی نخواهید پرداخت. اما اگر از طراحان و شرکت‌های طراحی سایت کمک بگیرید بایستی هزینه‌ای برای آن درنظر بگیرید. علاوه بر این اگر از قالب‌های غیر رایگان برای طراحی استفاده کنید ( که توصیه‌ می‌کنیم برای تنوع بالاتر و جذابیت بالاتر تجربه کاربری سایت این کار را انجام بدهید) هزینه‌ی خرید قالب وردپرس را نیز باید در لیست جای بدهید.

هزینه‌ی خرید قالب سایت فروشگاهی

اگر طراحی سایت وردپرسی تان را برون سپاری می‌کنید، احتمال دارد که طراح بابت قالبی که از قبل خریداری کرده و سایت‌های دیگری را با آن راه‌ اندازی کرده، مبلغی از شما دریافت نکند. اما این فقط یک «امکان» است و بستگی به طراح دارد. در غیر این صورت قالب‌هایی که در مارکت‌های ایرانی محبوب هستند، حداکثر ۴۰۰ هزار تومان است.

قیمت محبوب‌ترین قالب‌های سایت فروشگاهی وردپرس:

  • قالب وودمارت: ۳۴۹ هزار تومان
  • قالب فروشگاهی ایران کالا: ۳۹۹ هزارتومان
  • قالب فروشگاهی فلت سام: ۲۲۹ هزار تومان

دستمزد طراح وردپرس

هزینه‌ی طراحی سایت فروشگاهی وردپرس هم به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. مثلاً این که چند صفحه برای طراحی وجود دارد؟ آیا نیازی به زیرساخت‌های چند فروشندگی وجود دارد؟ بر اساس کاربرد وب‌سایت شما چه امکانات و پلاگین‌های اختصاصی نیاز است تهیه شوند؟

هزینه طراحی سایت

با توجه به تمام این فاکتورها میانگین مبلغی که آژانس‌ها و شرکت‌های طراحی سایت برای یک سایت فروشگاهی وردپرسی، مبلغی بین ۳.۵ میلیون تومان تا ۱۰ میلیون تومان است. البته اگر شما طراح وردپرسی را می‌شناسید که به صورت شخصی و غیرشرکتی کار می کند، مبلغ می‌تواند بسته به توانمندی‌های فرد بالاتر یا پایین‌تر باشد.

هزینه‌ی طراحی اختصاصی سایت فروشگاهی

اگر به هر دلیلی تمایلی به استفاده از سامانه مدیریت محتوا وردپرس نداشته باشید و بخواهید وب‌سایت فروشگاهی شما با کدنویسی اختصاصی بالا بیاید؛ مبالغ کمی بالاتر می‌رود. تعرفه طراحی اختصاصی سایت فروشگاهی بین ۱۲ تا ۲۲ میلیون تومان در حال حاضر است.

در مجموع هزینه‌ راه اندازی سایت فروشگاهی چه قدر است؟

تا اینجا مبالغ مربوط به طراحی و ساخت اولیه‌‌ی سایت را بررسی کرده‌ایم، اما یک وب‌سایت بدون سفارشی‌سازی نمی‌تواند کاربردی داشته باشد. بنابراین هزینه صفر تا صد سایت فروشگاهی شامل مواردی پس از طراحی هم می‌شود. شما برای رقابت در رتبه‌بندی گوگل نیاز به خدمات سئو دارید. برای نگهداری و به روزرسانی سایت خود بایستی از توسعه‌دهنده‌ها به صورت تمام وقت یا پروژه‌ای کمک بگیرید. و در برخی موارد نیاز به پشتیبانی دائمی از سایت نیز حس می شود. بنابراین در این بخش ما به جمع بندی مبغ اولیه ایجاد سایت می‌پردازیم.

  • دامنه: ۱۵ تا ۲۵۰ هزار تومان
  • هاست مناسب نرم افزار فروشگاه اینترنتی ووکامرس: ۲۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان
  • گواهی SSL : ۳۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون تومان
  • طراحی وردپرس: ۳.۵ تا ۷ میلیون تومان
  • طراحی اختصاصی: ۱۲ تا ۲۲ میلیون تومان
  • قالب: ۲۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان

کمینه هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی  : ۴.۵ میلیون تومان

بیشینه هزینه راه‌ اندازی سایت فروشگاهی: ۳۳.۵ میلیون تومان

جمع بندی

در این مقاله جزییات مبالغ و هزینه راه اندازی سایت فروشگاهی در ایران را با تعرفه‌های فعلی بررسی کرده‌ایم. در صورتی که درباره‌ی هریک از قسمت‌ها ابهامی برایتان وجود دارد می توانید از بخش نظرات سوال بپرسید. اگر حس می‌کنید هزینه سایت فروشگاهی به فاکتورهای دیگری نیز بستگی دارد می‌توانید نظر خود را با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا