بازی

ویژگی‌های مانیتورهای پر فروش در بازار

ویژگی‌های مانیتورهای پر فروش در بازار

سلب مسئولیت: lastech صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

تعداد بسیاری از ما خواسته یا ناخواسته در طول روز به یک دستگاه کامپیوتر احتیاج پیدا می‌کنیم زیرا در دنیای مدرن امروز برای انجام بسیاری از امور نیاز به کامپیوتر خواهیم داشت. مانیتور یکی از اجزای بسیار مهم یک کامپیوتر محسوب می‌شود. این نمایشگرها در واقع برای پیشبرد کار شما با کامپیوتر نقش بسزایی ایفا می‌کنند. اما مانیتور هم مانند سایر اجزای یک سیستم دارای انواع عالی و پرفروش و البته انواع معمولی است. گاهی مانیتورها آنقدر قوی و فوق العاده هستند که مخصوص گیمینگ تولید و عرضه می‌شوند. حال می‌خواهیم کاربرد و ویژگی نمایشگرها را مرور کنیم.

کاربرد Monitor

مانیتور دستگاهی است که توسط آن اطلاعات گرافیکی، ویدئو و هرگونه اطلاعات دیگری که توسط کارت گرافیک پردازش شده است را به ما نشان می دهد. این دستگاه که معمولاً روی میز قرار می گیرد، در ابعداد مختلفی تولید و عرضه می‌شود. در حقیقت این کاربر است که با توجه به نیاز خود و با توجه به کاری که قرار است با کامپیوتر خود انجام دهد، سایز نمایشگرش را انتخاب می‌کند. این روزها مانیتورهای ۲۱ اینچی تا 28 اینچی طرفداران بیشتری دارند. نکته مهم دیگر این است که این دستگاه در انواع ساده، 4k، لمسی و ال ای دی تولید می‌شوند. قیمت مانیتور را برند تولید کننده‌ی آن، کیفیت و ویژگی‌های آن تعیین می‌کند. در ادامه مهم‌ترین ویژگی نمایشگرها را می‌خوانیم.

نرخ بروز رسانی

نرخ بروز رسانی برای گیمرها بسیار مهم است زیرا در کامپیوترهای گیمینگ کیفیت بالا برای نمایش بازی‌ها پراهمیت است. تا به حال نام رفرش ریت را شنیده‌اید؟ رفرش ریت یک ویژگی است که به شما نشان می دهد که یک نمایشگرها در مدت یک ثانیه قابلیت نمایش چند تصویر را دارد. پس در نتیجه هرچه تعداد تصاویری که در یک ثانیه پخش می‌شود بیشتر باشد، نرخ بروز رسانی مانیتور بالاتر است.

ابعاد

یکی از ویژگی‌های مهم مانیتورها ابعاد آنها است. انتخاب یک نمایشگر از نظر ابعاد به شما بستگی دارد. شما باید بدانید که این نمایشگر را برای کجا می‌خواهید و می‌توانید چقدر جا برای آن در نظر بگیرید. سپس باید بدانید که قرار است با آن چه کاری انجام دهید؟ شما یک گیمر هستید که به مانیتور 4k گیمینگ نیاز دارید یا صرفاً برای انجام امور شخصی و روزانه خود از کامپیوتر استفاده می‌کنید؟ برای مثال اگر برای امور شخصی قصد خرید مانیتور دارید بهتر است آن را خیلی بزرگ انتخاب نکنید. اگر یک گیمر هستید، یک نمایشگر ۲۸ اینچی می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

رزولوشن

زرولوشن یکی از ویژگی‌هایی است که روی عملکرد این دستگاه تاثیر زیادی دارد. حالا رزولوشن چیست؟ اگر بخواهیم به زبان ساده توضیح دهیم، این واژه  در حقیقت به معنای وضوح است و به جزئیات تصاویر اشاره می‌کند. این یعنی شما در یک نمایشگر با رزولوشن بالا، تصاویر را با جزئیات بیشتری مشاهده می‌کنید. از واحدهای DPI و PPI برای بیان وضوح تصویر استفاده می‌شود. PPI به معنای تعداد پیکسل‌ها در هر اینچ مربع است و DPI معنای تعداد نقاط در هر اینچ مربع می‌دهد.

نمایشگرها از تراکم پیکسلی مختلفی تولید شده‌اند. تراکم پیکسلی تاثیر زیادی روی کیفیت تصویر دارد. در هر ستون و هر ردیف از هفته نمایش شما تعداد پیکسل‌ها مشخص است. مثلا بعضی از مانیتورها دارای رزولوشن  480 × 640 هستند. یا این مقدار برای نمایشگر دیگر 720 ×  1280 است. حتی این مقدار می تواند 1080×1920 نیز باشد. اما این اعداد نشان دهنده چه هستند؟ به عنوان مثال در 480× 640  صفحه نمایش دارای عرض ۶۴۰ پیکسل و ارتفاع  ۴۸۰ پیکسل است.

هرچه تعداد پیکسل‌ها بیشتر باشد وضوح تصویر ما نیز بالاتر است. یعنی هر چقدر تعداد ابعاد یک مانیتور بیشتر باشد شما با وضوح تصویر بهتر و بیشتری روبه‌رو هستید.گاهی با واحد مگاپیکسل نیز مواجه می‌شوید. در واقع مگاپیکسل ضرب دو عدد کنار هم است. به عنوان مثال رزولوشن 1024 × 1280 برابر با 1.3 مگاپیکسل است.

نام رزولشن‌ها

حالا که متوجه رزولیشن شدیم و می‌دانیم که یکی از ویژگی های مهم یک مانیتور است، آن‌ها را به شما بگوییم تا هنگام خرید انتخاب درست و راحتی داشته باشید.

اندازه 240 ×320 با نام QVGA نسبت به نمونه‌های جدیدتر نمی‌تواند گزینه قدیمی و نامناسبی است و پایین رزولوشن می‌باشد.

اندازه 320 × 480 با نام HVGA شناخته می‌شود.

اندازه 480× 640 را که با نام VGA می‌شناسیم‌، نیز نمی‌تواند گزینه مناسبی محسوب شود.

اندازه رزولوشن 480×800 همان WVGA است. کیفیت و وصوح تصویر در این اندازه از قبلی‌ها کمی بهتر است.

اندازه 600×800 همان رزولوشن SVGA است.

رزولوشن XGA در بسیاری از لپ تاپ‌ها و مانیتورها استفاده شده است و اندازه آن 768×1024 می‌باشد.

به مرور زمان رزولوشن WXGA در لپ تاپ‌ها با اندازه 800×1280 گسترش پیدا کرد.

اندازه WSXGA برابر با 900×1440 است.

اندازه WQXGA ،2560×1600   است و در نمایشگر‌هایی استفاده می‌شود که کابل VGA دارند.

 اندازه 720 × 1280 در واقع همان high definition  یعنی کیفیت بالا است که آن را با نام HD یا 720P می‌شناسیم.

اندازه 1080×1920 را با عنوان Full HDTV یا Full HD می‌شناسیم. البته به آن Ultra-HD و HDTV نیز می‌گویند. این رزولوشن را معمولاً در مانیتورهای جدید به کار می‌برند.

به اندازه 1440×2560 همان QHD یا Quad HD می‌گویند. حتما نام 2k را شنیده‌اید. در اینجا کیفیت چهار برابر کیفیت HD است.

حتما نام 4K را در این حوزه شنیده‌اید. اندازه رزولوشن آن 2160 × 3840 است. به آن 4K می‌گویند زیرا تعداد پیکسل در این نوع مانیتور حدود 4000 عدد می‌باشد. این نوع بسیار پرطرفدار است و به جرئت می‌توان گفت از پرفروش‌ترین نمایشگرها به شمار می‌آید.

از اندازه 4320 × 7680 که آن 8K می‌گویند، در فیلمبرداری‌ حرفه‌ای و صنعتی استفاده می‌شود. این رزولوشن به شما تصویری بی‌نظیر می‌دهد.

حال با دانستن نام رزولوشن‌ها و دیگر ویژگی‌های مانیتورهای پرفروش در بازار که ذکر شد، می‌توانید به راحتی با خیالی آسوده دستگاه مورد نظر خود را با توجه به کاربرد و نیاز خود انتخاب کنید.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا