تکنولوژی

سود ۵۰ الی ۲۰۰ میلیون تومانی دلالان از طرح قرعه کشی خودرو

ماجرای قرعه کشی خودرو در ایران که قرار بود راهکاری موقف برای غلبه بر شرایط غیر عادلانه فروش خودرو در کشور باشد٬‌ حالا خود به چالشی غیر قابل حل تبدیل شده است و براساس آمار حالا رقمی در حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سود بین برندگان قرعه کشی توزیع شده است٬‌ رقمی که از سود ۵۰ الی ۲۰۰ میلیونی هر برنده قرعه کشی حکایت می کند و خودروسازان آن را سهم خود می دانند.

کاهش تولید خودرو از زمان تشدید تحریم ایران از سوی آمریکا، سرمایه‌ای بودن خودرو در ایران، نبود نظام قیمت‌گذاری مشخص و نوسانات قیمت ارز طی سال‌های گذشته تاکنون، موجب سیر صعودی قیمت خودرو شده است. از آنجایی که خودرو در ایران به اشتباه یک کالای سرمایه‌ای قلمداد می‌شود پس انتظار فروشنده از فروش خودرو در اولین قدم کسب سود است. دلالان خودرو هم با علم به این خواسته، تلاش دارند که سود فروشنده را در نظر بگیرند و بر اساس آن قیمت خودروی مورد نظر را تعیین کنند.
رئیس انجمن قطعه سازان همگن نیرومحرکه محمدرضا نجفی منش در مورد سود دلالان خودرو گفت: «قرعه کشی خودرو طی 3 سال برگزاری به بازار خودرو لطمه زد. مسئولان نباید پافشاری در اجرای قرعه کشی کنند و نیاز است یک تصمیم درست در این خصوص بگیرند. همانطور که پیش از این نیز گفتیم٬ باید مانند دهه 70 خودرو در حاشیه بازار به فروش رود تا قیمت خودرو تک نرخی شود.»
رئیس انجمن قطعه سازان همگن نیرومحرکه می‌گوید: «اکنون هجمه خرید خودرو برای این است که هر کسی خودرو می‌خرد از 50 تا 200 میلیون سود می‌کند؛ فرد برنده هنوز خودرو را تحویل نگرفته، سود می کند.»
این واضح است که دولت نباید در سیستم فروش خودرو دخالت کند؛ دخالت او باعث شد تولید کم شود، کارهای توسعه‌ای خوب پیش نرود و هیچ عایده‌ای نداشت و فقط باعث شد سالی 100 هزار میلیارد تومان بین مردم توزیع شود.
نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان گفته بود این سیستم باعث شده دیگر خودرو به دست مصرف کننده واقعی نرسد.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا