عمومی

برند ازکی و توجه به مسئولیت اجتماعی

مسئولیت اجتماعی در بازاریابی می‌تواند در مقیاس محلی یا ملی یا جهانی اجرا شود. درواقع، این ایده تمرکز برای جذب مصرف‌کنندگانی است که می‌خواهند با خرید خود تفاوت مثبتی در جامعه ایجاد کنند. امروزه، بسیاری از شرکت‌های مهم و موفق دنیا عناصر مسئولیت‌پذیر اجتماعی را در استراتژی‌های بازاریابی خود برای کمک به جامعه ازطریق خدمات و محصولات سودمند اجرا می‌کنند.

مسئولیت اجتماعی در بازاریابی چگونه اجرا می‌شود؟

استراتژی‌های مسئولیت اجتماعی در بازاریابی می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد. خوشبختانه دست تیم مارکتینگ برندها برای انتخاب نوع مسئولیت اجتماعی باز است و می‌توانند با‌توجه‌‌‌به محصول و خدمات خود استراتژی بهینه‌ای با بهترین کارایی را برای نشان‌دادن دغدغه‌های اجتماعی برندشان طراحی و اجرایی کنند. به‌طور‌کلی، معمولاً انواع استراتژی‌های مسئولیت اجتماعی در بازاریابی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • طراحی و اجرای بسته‌بندی‌های بازیافتی و کمک به کاهش ردپای کربن
  • تبلیغاتی که آگاهی از مسائل و مشکلات اجتماعی را گسترش می‌دهند
  • هدایت بخش‌هایی از سود به‌سمت گروه‌ها یا تلاش‌های خیریه
  • بهبود سیاست‌های کار

به‌عنوان مثال، تیم بازاریابی شرکت پوشاک ممکن است کمپینی راه‌اندازی کند که مصرف‌کنندگان را به خرید یک بسته جوراب درمقابل فقط یک جفت تشویق می‌کند. با استفاده از این مدل، این شرکت می‌تواند به‌ازای هر بسته فروخته‌شده، یک بسته جوراب به پناهگاه‌های محلی برای بی‌خانمان‌ها اهدا کند. درنتیجه این کمک‌ها، شرکت خود را به‌عنوان مسئولیت اجتماعی و خیریه معرفی می‌کند که در‌نهایت مشتریانی را جذب می‌کند که دربرابر تعهدات مسئولیت‌پذیری اجتماعی انگیزه دارند و می‌خواهند از رفاه جامعه حمایت کنند.

نمونه کمپین‌های مسئولیت اجتماعی بازاریابی چند برند خارجی شناخته‌شده

تقریباً بیشتر شرکت‌های بزرگی که می‌شناسیم، دست‌کم یک‌ مورد از استراتژی‌های مسئولیت اجتماعی را اجرا کرده‌اند. برای مثال، GREENWASHING H&M، شرکت مد مشهور بین‌المللی، برخی از محصولات خود را به‌عنوان پوشاک سازگار با محیط‌زیست علامت‌گذاری کرده است؛ SONY قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ به ردپای کربن صفر برسد؛ WESTPAC کمک‌های مالی اجتماعی و بازیابی برای بلایای طبیعی برنامه‌ریزی کرده است؛ WOOOLWORTHS، سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای غول‌پیکر، اخیراً اعلام کردند که از سرمایه‌گذاری خود در تجارت pokies جدا می‌شوند (تجارتی که به‌گفته Proudly Pokies Free، هر‌ساله میلیاردها دلار برای استرالیایی‌ها هزینه دارد). ماشین‌های pokies به‌طور خاص برای القای تمایلات اعتیادآور طراحی شده‌اند و بیش از ۳۰۰ هزار نفر استرالیایی به این ماشین‌ها معتاد هستند.

مسئولیت اجتماعی بازاریابی در برندهای ایرانی: ازکی نمونه موفق مشارکت‌دهی کاربران در امور خیریه

در ایران هم به‌تازگی برندها و کسب‌وکارهای مختلف اهمیت مشارکت داوطلبانه در امور اجتماعی و همگانی درک کرده‌اند. برای نمونه، برند ازکی، یکی از استارتاپ‌های فعال درزمینه بیمه، اعلام کرده است که به‌کمک کاربران ازکی و خیریه نیکان ماموت سردخانه میوه در سیستان‌و‌بلوچستان احداث کرده است. گزارش کامل مسئولیت اجتماعی ازکی را در آدرس زیر بخوانید:

https://www.azki.com/blog/csr-in-sistan/

ازکی

این سردخانه ظرفیت نگه‌داری ۸۵ تن محصولات مختلف کشاورزی را دارد. به‌گفته مدیران بازاریابی ازکی، اجرای این پروژه با اهداف زیر انجام شده است:

  • جلوگیری از فاسد‌شدن محصولات کشاورزی و ایجاد شرایط اولیه مناسب برای نگه‌داری آن‌ها
  • نگه‌داری محصولات و استفاده بهینه و عرضه آن‌ها به بازار به‌صورت فراوری‌شده
  • کارآفرینی و اشتغال‌زایی در منطقه و سوددهی بیشتر به باغبانان

کمپین مسئولیت اجتماعی ازکی چگونه اجرا شد؟

حال ازکی چگونه توانسته است کاربرانش‌ را در این کار اجتماعی برای کمک به کشاورزان و حفظ محصولات آن‌ها برای رونق اقتصادی بیشتر در مناطق محروم مشارکت بدهد؟ در پاسخ باید بگوییم که با ایده‌ای ساده، اما کاربردی. اپلیکیشن و سایت ازکی (azki.com) از بهمن ۱۳۹۹ و با‌‌توجه‌‌به اینکه ازنظر قانونی هیچ الزام و اجباری برای داشتن «نسخه کاغذی بیمه‌نامه» شخص ثالث وجود ندارد، به کاربران خود این امکان را داد تا موقع خرید بیمه شخص ثالث، درصورت تمایل نسخه کاغذی را دریافت نکنند و از گرفتن نسخه چاپی بیمه‌نامه‌ صرف‌نظر کنند.

به کاربر با این انتخاب به‌دلیل حمایت از حفظ محیط‌زیست، مبلغ ۳۰ هزار تومان هدیه تعلق می‌گرفت که می‌توانست این هدیه‌ را داخل کیف‌پول‌ خود نگه دارد یا آن را به خیریه نیکان ماموت اهدا کند. این یعنی به‌ازای هر نفر از کاربرانی که تصمیم گرفتند گزینه «کمک مبلغ هدیه به خیریه نیکان ماموت» را انتخاب و در این کار شرکت کنند، مبلغ ۳۰ هزار تومان به خیریه نیکان ماموت پرداخت شد. درنهایت، از بهمن ۱۳۹۹ تا فروردین ۱۴۰۱، بیش از ۱۰ درصد از خریداران بیمه شخص ثالث ازکی در این طرح مشارکت و با دریافت‌نکردن نسخه کاغذی به ساخت این سردخانه کاربردی کمک کردند.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا