عمومی

طرح رمز ریال از شهریور ماه امسال اجرا می‌شود

به گزارش lastech، علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی، به اجرایی شدن پروژه رمز ریال در چند ماه آینده خبر داد و گفت:

طبق قول همکارانم در بانک مرکزی رمز ریال از شهریور ماه ۱۴۰۱ به اجرا می‌رسد. دی‌ ماه سال گذشته بود که مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک اعلام کرد نسخه پایلوت این طرح آماده شده و ظرف چند ماه آینده اجرای آزمایشی آن آغاز خواهد شد.

رمز ریال که عنوان پول دیجیتال بانک مرکزی است، ابزاری برای مبادله و پرداخت بوده و امکان نظارت، ردیابی و رهگیری از جمله مزایای آن است. مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، تقریباً ۵ ماه پیش با حضور در یک برنامه تلویزیونی درباره این پول دیجیتال توضیحاتی را ارائه کرد و گفت:

رمز ریال یک رمز ارز جهان‌روا مانند بیت‌کوین نیست که هیچ پشتوانه‌ای ندارد؛ موضوع استخراج نیز در مورد این ارز دیجیتال مطرح نیست.

او رمز ریال را همچون اسکناس در انحصار بانک مرکزی معرفی کرده و آن را صرفاً ابزاری برای پرداخت و نه سرمایه‌گذاری دانست.

سیم‌کارت وثیقه معتبر برای دریافت تسهیلات خرد

همچنین در بیست‌ونهمین همایش سیاست‌های پولی و ارزی، رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود، به تغییر در رویه اخذ وثیقه برای دریافت تسهیلات خرد بانکی خبر داد. صالح‌آبادی در این مورد گفت:

یکی از محورهای کاری بانک مرکزی تقویت و اصلاح رابطه بانک‌ها و مشتریان بوده است. در این خصوص، تأمین مالی برای پرداخت تسهیلات خرد مطرح شد. از این رو بانک مرکزی بسته‌های وام خرد را ارائه کرد و در این باره وثایق متنوع و سهلی در نظر گرفته شده است.

به گفته علی صالح‌آبادی، با تصمیماتی که به‌تازگی اتخاذ شده، وثیقه‌های ساده‌تر نیز می‌تواند پشتوانه درخواست و دریافت اعتبارات بانکی باشد. رئیس کل بانک مرکزی در این خصوص گفت: «بدین‌ترتیب، سیم‌کارت موبایل افراد می‌تواند جزو وثایق بانکی محسوب شود و هدف از این کار سهل کردن وثیقه‌های بانکی بوده است.»

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا