تکنولوژی

به ناچار پراید 111 بخریم یا ساینا دنده ‌ای؟

پراید 111 بخریم یا ساینا دنده ای؟ این سوال ممکن است ذهن شما را به خود درگیر کرده باشد؛ چرا که با بودجه نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان فعلا می‌شود پراید ۱۱۱ صفرکیلومتر مدل ۹۹ خرید و یا ساینا ex دنده ای. در ادامه این دو ماشین اقتصادی را باهم مقایسه می‌کنیم تا به پاسخ مناسبی برای سوال فوق برسیم.

ساینا
ساینا دنده ای

مقایسه طراحی

مسلما از لحاظ اصول طراحی خودرو، ساینا زیبایی و جذابیت بیشتری را ارائه می‌دهد؛ زیرا طراحی ساینا بسیار جدیدتر از پراید ۱۱۱ است و قاعدتا زیبایی بیشتری در ظاهر این خودرو مشاهده می‌شود. اما نکته اینجاست که پراید ۱۱۱ از بدنه هاچبک برخوردار بوده و همین قضیه باعث شده تا بسیاری از مشتریان جوان‌تر به دلیل نبود هاچبک های جدید و جذاب در بازار خودروهای اقتصادی ایران، ناچارند به پراید ۱۱۱ رو بیاورند و آن را خودروی جذاب و تقریبا اسپرت‌تری بدانند.

پراید 111
پراید 111

در مورد طراحی کابین‌ها هم باید گفت که هر دو خودرو داشبورد به نسبت ساده و قدیمی را به نمایش می‌گذارند؛ اما با این حال شاید طرح داشبورد ساینا کمی زیباتر به نظر برسد. متریال استفاده شده درون کابین هر دو ماشین سایپا به‌ویژه داشبورد و رودری‌ها از نوع پلاستیک خشک و کم کیفیت است که حس مطلوبی از لمس آن در ذهن شکل نمی‌گیرد.

کابین ساینا

از لحاظ فضای پای سرنشینان عقب وضعیت ساینا بهتر بوده و افراد بلندقد به‌ویژه از سمت پاها و سر با راحتی بیشتری در این قسمت حضور پیدا می‌کنند. همچنین صندوق عقب ساینا حدود ۳۲۰ لیتر فضا در اختیار قرار می‌دهد، این در حالی است که محفظه بار سایپا ۱۱۱ تنها حدود ۲۰۵ لیتر ظرفیت دارد. بنابراین از لحاظ طراحی بیرونی و طراحی داخلی و همچنین کاربردپذیری فضای کابین، وضعیت ساینا نسبت به حریف برتر ارزیابی می‌شود

کابین پراید 111

مقایسه پراید ۱۱۱ و ساینا از جنبه فنی

سایپا ۱۱۱ SE به موتور ۱.۳ لیتری با قدرت ۷۱ اسب بخار و گشتاور ۱۰۸ نیوتن متر مجهز شده است. اما ساینا از نسخه به‌روز شده موتور پراید به حجم ۱.۵ لیتر و قدرت ۱۲۸ اسب بخار استفاده می‌کند. نهایت گشتاور موتور m15 ساینا نیز حدود ۱۲۸ نیوتن متر اعلام شده است.

موتور پراید 111

هر دو خودرو به گیربکس ۵ دنده دستی مجهز هستند و جزو ماشین‌های دیفرانسیل جلو به‌حساب می‌آیند. در ظاهر به نظر می‌رسد که عملکرد فنی و چابکی ساینا بیشتر از حریف باشد اما نکته اینجاست که پراید ۱۱۱ معادل ۹۰۵ کیلوگرم وزن دارد و ساینا چیزی حدود هزار و ۵۰ کیلوگرم؛ بنابراین کمبود توان پراید ۱۱۱ به دلیل وزن کمتر آن تا حد زیادی مرتفع می‌شود و می‌توان گفت که از لحاظ چابکی و شتاب اختلاف این دو خودرو خیلی زیاد نیست. شتاب صفر تا 100 ساینا حدود ۱۳ ثانیه ارزیابی شده و این رقم برای پراید ۱۱۱ نیز چیزی حدود ۱۳.۴ ثانیه است، که البته هر دو این ارقام صرفا به صورت تئوری اعلام شده اند.

موتور ساینا

البته در عبور از سربالایی‌ها کشش ساینا بیشتر بوده و نسبت به پراید اصطلاحا خیلی کم نمی‌آورد. به‌ویژه اگر با تمام ظرفیت سرنشین و صندوق عقب پر بخواهیم از سربالایی‌ها عبور کنیم، وضعیت ساینا بهتر و قوی‌تر به نظر می‌رسد. کیفیت سواری نیز در ساینا نسبت به پراید تقریبا آرامش‌بخش‌تر بوده و ضربات کمتری درون کابین آن احساس می‌شود.

پراید 111 ساینا EX دنده ای مدل خودرو
چهار سیلندر M13 – هشت سوپاپ 4 سیلندر M15 هشت سوپاپ پیشرانه
 1323 سی سی 1503 سی سی حجم موتور
 71 اسب بخار 87 اسب بخار حداکثر قدرت
 108 نیوتن متر 128 نیوتن متر حداکثر گشتاور
 دستی پنج سرعته دستی پنج سرعته گیربکس
 6.4 7 مصرف سوخت (ترکیبی) لیتر در 100کیلومتر
 13.6 ثانیه 13 ثانیه شتاب 0 تا 100
 40 41 لیتر ظرفیت باک سوخت
 160 KM/H 175 KM/H حداکثر سرعت

مقایسه امکانات

چه پراید ۱۱۱ نسخه SE و چه ساینا ex دنده ای از لحاظ امکانات رفاهی و ایمنی خیلی شاخص و مورد رضایت عمل نکرده‌اند. با این حال وجود شیشه‌بالابرهای عقب برقی، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، سیستم تهویه دیجیتال و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز ebd می‌تواند موجب برتری ساینا در این بخش باشد. 

نتیجه‌گیری: پراید 111 بخریم یا ساینا دنده ای ؟

تنها در یک صورت خرید پراید ۱۱۱ به ساینا ex دنده ای ترجیح داده می‌شود و آن اینکه مشتری حتما بخواهد یک خودروی هاچبک بخرد تا استایل آن کمی جوان‌پسندتر به نظر برسد و البته قیمت قطعات یدکی آن هم کمی پایین‌تر باشد.

پراید 111 بخریم یا ساینا

وگرنه در باقی موارد از جمله طراحی بدنه، فضای کابین، میزان ایمنی و مقاومت بدنه، میزان آپشن‌ها و امکانات، چابکی و توان فنی، کیفیت سواری و…، ساینا ex دنده ای در مقایسه با پراید ۱۱۱ عملکرد بهتری دارد و انتخاب عاقلانه‌تری به نظر می‌رسد. ضمن آن که تولید آن همچنان ادامه دارد اما پراید۱۱۱ از خط تولید خارج شده است.

ساینا بخریم یا پراید

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا