تکنولوژی

آمریکا با شکست ژاپن، دوباره صاحب قدرتمندترین ابر کامپیوتر دنیا شد

ابر رایانه Frontier که توسط آزمایشگاه ملی اوک ریج (ORNL) در ایالت تنسی آمریکا ساخته شده و از پردازنده AMD EPYC بهره می‌برد، رتبه اول قدرتمندترین ابرکامپیوتر جهان را از Fugaku ساخته شده توسط ژاپنی‌ها دریافت کرد و با این وجود، در حال حاضر قدرتمندترین ابر رایانه جهان شناخته می‌شود.

طبق جدیدترین رتبه‌بندی 500 ابر رایانه قدرتمند جهان، سیستم تولید شده توسط دانشمندان ایالات متحده با پیشی گرفتن از سیستم ژاپنی‌ها، به قدرتمندترین ابر رایانه جهان تبدیل شده است. البته Frontier هنوز در مراحل یکپارچه‌سازی و آزمایش خود قرار دارد، اما در نهایت توسط نیروی هوایی و وزارت انرژی ایالات متحده استفاده خواهد شد.

ابر رایانه

همچنین Frontier که توسط پلتفرم Cray EX از شرکت Hewlett Packard Enterprise یا به اختصار HPE تغذیه می‌کند، با اختلاف بسیار زیادی، موفق شده تا عنوان ابر رایانه برتر را کسب کند. در واقع، این اولین سیستم شناخته‌شده‌ای است که در بنچمارک Linmark حداکثر امتیاز 1.1 اگزافلاپ را کسب می‌کند. در مقابل، Fugaku تنها امتیاز 442 پتافلاپ را کسب کرده که البته با وجود آن در دو سال گذشته رتبه اول را تصاحب کرده بود.

کارآمدترین ابر رایانه جهان

علاوه بر این، از Frontier به عنوان کارآمدترین ابرکامپیوتر نیز یاد می‌شود. این سیستم تنها با قدرت 52.23 گیگافلاپ در هر وات، موفق شده تا سیستم MN-3 ژاپن را شکست دهد و مقام اول رتبه‌بندی مربوط به کارآمدترین ابر رایانه را تصاحب کند.

ابر رایانه

«توماس زاکاریا»، مدیر آزمایشگاه ORNL در کنفرانس مطبوعاتی خود توضیح می‌گوید:

«این واقعیت که سریع‌ترین سیستم جهان در عین حال بیشترین بازدهی انرژی را نیز دارد، واقعا شگفت‌انگیز است.»

دیگر ابرکامپیوترهای موجود در لیست 10 سیستم برتر شامل سیستم دیگری با پلتفرم HPE Cray EX می‌شود که توسط فنلاندی‌ها ساخته شده و امتیاز 151.9 پتافلاپ را کسب کرده است. ابررایانه‌های Summit که توسط IBM ساخته شده و Sierra که توسط آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور توسعه یافته دیگر گزینه‌های شناخته شده‌ای هستند که به ترتیب امتیازات 148.8 پتافلاپ و 94.6 پتافلاپ را کسب کرده‌اند.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا