تکنولوژی

چالش عدم شماره گذاری 13 هزار تیبا پس از تصمیم سازمان ملی استاندارد

سازمان استاندارد مرجع رسمی ارزیابی کیفیت است. سرپرست دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد از دو شرط تعیین شده برای تداوم تولید تیبا و سمند خبر داد. سکوهای تولید خودروهایی مانند سمند و تیبا و همچنین پژو ۴۰۵ قدیمی هستند و سالیان زیادی از فناوری تولید آنها می‌گذرد، بنابراین، این خودروها به صورت خواه ناخواه بی‌کیفیت تولید می‌شوند. حالا مدیرعامل سایپا می گوید که در پی این تصمیم ناگهانی سازمان استاندارد٬‌ برای شماره گذاری ۱۳ هزار دستگاه تیبای تولیدی سال گذشته و ثبت نامی مشتریان٬‌ چالش شماره گذاری ایجاد شده است.

در این رابطه مهدی انگورج٬‌ سرپرست دفتر نظارت بر اجرای استاندارد٬ با بیان این مطلب گفت‌‌: «بر اساس شرح وظایف معمول این دفتر و گزارش‌های ارسالی درباره عیوب پرتکرار خودروهای سمند، تیبا صندوقدار و تیبا ۲ مشمول مصادیق بند ۱-۴-۶ دستورالعمل تایید نوع خودرو شدند که بر اساس آن تا رفع این عیوب پرتکرار از تمدید پروانه اعتبار آن‌ها فعلا جلوگیری شده است.
»

سرپرست دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلز سازمان ملی استاندارد در ادامه درباره ساز و کار تمدید دوباره اعتبار ایمنی و تولید تیبا و سمند افزود‌‌: «در این باره ۲ موضوع مطرح می‌شود که اصلی‌ترین آن عیوب پرتکرار است که خودروساز بایستی نسبت به رفع این عیوب اقدام کند و صحه گذاری لازم از طریق سازمان ملی استاندارد ایران انجام شود.
انگورج با اشاره به موضوع دیگر یادآور شد‌‌: نکته دیگری که در پی این رفع عیوب ممکن است پیش بیاید این است که بر اساس آخرین تایید که برای این خودروها انجام شده بود درجه بندی‌های تامین کننده قطعات آن‌ها که مشمول استاندارد اجباری بودند بسیار تغییر کرده که سازمان ملی استاندارد آن‌ها را مجددا رصد خواهد کرد تا دوباره این تایید از سازمان ملی استاندارد انجام شود.»

همچنین مدیرعامل سایپا با بیان اینکه: «6 هزار خودرو ناقص تیبا از سال گذشته در کف کارخانه مانده است و 7 هزار خودرو تیبا نیز سال گذشته پیش فروش شده است، با توجه به تصمیم سازمان ملی استاندارد برای خروج این خودروها از خط تولید باید تکلیف این 13 هزار خودرو مشخص شود. البته اگرچه در خودروی تیبا عیوبی همیشه بوده است اما هیچ‌گاه خودرو با عیوب ایمنی به دست مشتری نرسیده و امکان ندارد خودرویی با عیب ایمنی از خط تولید خارج و به دست مشتری برسد.
مدیرعامل سایپا اظهار داشت: برخی از عیوب خودروها مثل رگلاژ در خودروها وجود دارد و تکرار می‌شود که اینها عیوب ایمنی محسوب نمی‌شود بلکه باید در پروسه اصلاح شود.»
به گفته مدیرعامل سایپا: «رفع این عیوب پر تکرار نیازمند قالب‌های جدید برای تولید است که دارای هزینه بسیار زیادی است لذا به جای ساخت قالب جدید برای اصلاح خودروی قدیمی، خودروی جدید به بازار عرضه می‌کنیم در نتیجه این خودروها هیچ اثر منفی بر مشتری ندارد.»

احتمال جایگزینی تیبا با کوییک و شاهین

به گفته مدیرعامل سایپا:‌ «اگر به هر دلیلی این خودروها شماره‌گذاری نشود که بنظرم یک سرمایه ملی هدر می‌رود ، این خودرو تبدیل به خودروهای بدون گارانتی می‌شوند و بدون گارانتی فروخته می‌شود و جایگزین این خودروها کوئیک و شاهین است که به مشتریانی که ثبت‌نام کرده‌اند تحویل می‌دهیم.»

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا