تکنولوژی

تمدید خودکار کارت‌های بانکی به دستور بانک مرکزی متوقف شد

بر اساس بخشنامه ابلاغی بانک‌ها به شعب، تمدید خودکار تاریخ انقضای کارت‌های بانکی از تیرماه ۱۴۰۱ لغو می‌شود و مشتریان باید برای تمدید انقضای کارت خود، به صورت حضوری به شعبه مراجعه کنند.

بانک‌ها طی بخشنامه ابلاغی خود به شعب تمدید خودکار کارت‌های بانکی را لغو کرده‌اند. این موضوع در حالی است که بعد از شیوع ویروس کرونا این روند در ابتدا برای جلوگیری از ازدحام و مراجعه غیر ضروری در شعب مطرح شد و تا امروز هم کارایی مناسبی داشته است.

از آنجایی که نتیجه تصمیم بانک مرکزی مبنی بر تمدید خودکار تاریخ انقضا تا امروز سیستم بانکی را دچار مشکلی نکرده است، این اقدام و بازگرداندن مردم به شعب صرفا برای تمدید کارت بانکی اقدامی عجیب به نظر می‌رسد.

بر اساس بخشنامه قبلی که بر تمدید غیرحضوری کارت‌های بانکی تاکید داشت، بانک‌های دولتی و خصوصی بدون مراجعه مشتریان، نسبت به تمدید تاریخ انقضای کارت‌های بانکی اقدام می کردند. اعلام عدم تمدید تاریخ انقضا از تیرماه امسال اما در شرایطی است که به تازگی نیز، چند بانک خصوصی در اطلاعیه‌ای به مشتریان خود اعلام کردند برای یک سال دیگر کارت‌های بانکی را تمدید کردند.

تمدید خودکار کارت بانکی به آخر خط رسید

اما بخشنامه‌ای که از سوی بانک مرکزی در روزهای گذشته به بانک‌های دولتی و خصوصی رسیده بیانگر آن است که تمدید اتوماتیک تاریخ انقضای کارت‌های بانکی حداکثر تا پایان خردادماه 1401 دوام خواهد داشت و بعد از آن مشتریان باید حضوری به بانک‌ها مراجعه و نسبت به تمدید کارت بانکی خود اقدام کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم در نامه بانک مرکزی به بانک‌ها آمده است که: «نظر به اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا، مبنی بر عبور کشور از شرایط بحرانی، اقدامات مقتضی به منظور درج سررسید کارت‌های بانکی تا پایان مرداد ماه 1401 انجام پذیرد.»

همچنین در بخش دیگری از این بخشنامه تاکید شده: «باتوجه به تمدید تاریخ انقضا کارت‌های بانکی بدون نیاز به مراجعه حضوری مشتری از زمستان 1398 تا پایان خرداد ماه سال 1401 ضروری است طرح و تدوین برنامه زمان بندی متناسب با تعداد مشتریان متاثر از این تغییر، به منظور اطلاع رسانی به‌هنگام، پیشگیری از تقارن مراجعه حضوری و تجمع مشتریان شبکه بانکی و به تبع آن حفظ آرامش و نظم شعب در پاسخگویی به مراجعین، در دستور کار آن بانک قرار گیرد.»

در پی انتشار این خبر، رضا باقری اصل، معاون امور مجلس وزارت ارتباطات نیز نسبت به آن واکنش نشان داد و در حساب کاربری توییتر خود از مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی خواست درباره این موضوع توضیحاتی ارائه دهد.

بازگشت به عقب در دوران توسعه

این اقدام بانک مرکزی و بازگشت به عقب از شرایطی که از دستاوردهای همه‌گیری کرونا بود، نه تنها عجیب است، بلکه منجر به نگرانی هم شده است. حالا سوال اینجاست که آیا پیش از این با تمدید خودکار کارت‌های بانکی مشکلی در سیستم بانکی ایجاد شده بود که کاربران از آن بی‌خبرند؟

از آنجایی که گزارشی از طرف مردم و دارندگان کارت‌های بانکی مبنی بر شکل‌گیری هر مشکلی در این مدت منتشر نشده، به نظر می‌رسد این تصمیم صرفا ترجمه ارتجاع سیستم بانکی کشور و عدم پذیرش امکان استفاده از فناوری‌های نوآورانه در راستای تسهیل خدمات رسانی است.

به هر روی تصور دعوت عمومی مردم به شعب در راستای تمدید کارت‌های بانکی‌شان در دوران نئوبانک‌ها و شرایطی که بانک‌داری ایران و جهان به سمت کاهش تعداد شعب پیش می‌رود عجیب‌ترین تصمیم ممکن باشد.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا