تکنولوژی

اپل احتمالا در تراشه A16 و M2 از لیتوگرافی 5 و 3 نانومتری استفاده می‌کند

گزارشی تازه حاکی از آن است که تراشه A16 اپل از همان لیتوگرافی 5 نانومتری تراشه A15 آیفون 13 استفاده می‌کند. اما از آن سو، اپل برای تراشه M2 به سراغ فرآیند تولید پیشرفته‌تر 3 نانومتری خواهد رفت. به‌علاوه، این شرکت در حال کار روی یک نسخه دیگر از تراشه M1 است که از هسته‌های قوی‌تر A15 بهره می‌برد.

یک منبع آگاه به نام ShrimpApplePro در یک رشته توییت اطلاعات جالبی را درباره تراشه‌های A16 و M2 منتشر کرده و البته اشاره‌ای به آخرین نسخه از M1 داشته است. او می‌گوید اپل در A16 درست مثل A14 و A15 از فرآیند 5 نانومتری TSMC استفاده خواهد کرد. البته این شرکت این بار از لیتوگرافی N5P بهره می‌گیرد که ظاهرا نسخه‌ای بهینه‌تر از فرآیند 5 نانومتری خواهد بود.

بر اساس گزارش امروز، به‌روزرسانی‌های A16 شامل بهینه‌سازی‌های کوچکی در بخش پردازنده مرکزی، پردازشگر گرافیکی و حافظه است. همان‌طور که قبلا «مینگ-چی کو»، تحلیلگر سرشناس امور اپل گفته بود، A16 از حافظه LPDDR5 استفاده می‌کند که تا یک و نیم برابر سریع‌تر است و تا 30 درصد از LPDDR4X انرژی کمتری مصرفی می‌کند.

اپل M2

اپل به سمت معماری جدید آرم می‌رود

در آن سو، M2 اولین تراشه اپل خواهد بود که از فرآیند تولید 3 نانومتری TSMC بهره می‌گیرد، بنابراین کوپرتینویی‌ها به‌طور کامل از روی فرآیند 4 نانومتری جهش می‌کنند. انتظار می‌رود که تراشه M2 اولین پردازنده اختصاصی اپل با معماری ARMv9 باشد.

افزون بر این، گفته شده که اپل در حال کار روی آخرین نسخه از تراشه M1 است که هسته‌های جدیدتری خواهد داشت. مدل‌های پرو، مکس و اولترای فعلی از ترکیب هسته‌های Icestorm و Firestorm تراشه A14 بهره می‌برند، اما آخرین مدل M1 به استفاده از ترکیب هسته‌های A15 روی می‌آورد؛ یعنی از هسته‌های بهینه Blizzard و هسته‌های قدرتمند Avalanche استفاده خواهد کرد.

آخرین تراشه M1 احتمالا در نسل بعدی مک پرو به کار گرفته می‌شود و قوی‌ترین تراشه از سری M1 خواهد بود. البته این احتمال وجود دارد که این تراشه نسخه استانداردی از M1 باشد، چون مینگ-چی کو قبلا گفته بود که شاید مک‌بوک ایر 2022 به جای تراشه M2 از M1 استفاده کند.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا