عمومی

با حضور کمرنگ بخش خصوصی؛ اعضای جدید کمیسیون سازمان تنظیم مقررات معرفی شدند

به گزارش lastech، عیسی‌زارع‌‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حکمی رسول جلیلی، عضو شورای عالی فضای مجازی؛ محمد خوانساری، رئیس سازمان فناوری اطلاعات؛ شهاب جوانمردی، مدیرعامل هلدینگ فناپ؛ حسین میرزاپور، دستیار وزیر ارتباطات در امور راهبردی و بین‌الملل و حسین نعمتی، مدیرعامل سابق پست را به‌عنوان اعضای جدید کمیسیون سازمان تنظیم و مقررات ارتباطات رادیویی منصوب کرد.

در بین اعضای معرفی‌شده تنها یک نفر یعنی شهاب‌جوانمردی، مدیرعامل هلدینگ فناپ از بخش خصوصی انتخاب شده است. او جایگزین ناصرعلی سعادت، رئیس اسبق سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در این کمیسیون خواهد شد. پیش از این سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران اعلام کرده بود که اگر دولت در بخش فناوری اطلاعات به‌دنبال پیشرفت و توسعه است باید از بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌های خود بیشتر استفاده کند.

کمیسیون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی یکی از نهادهای مهم تصمیم‌گیرنده در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات محسوب می‌شود که تصمیمات آن عموماً روی کار اپراتورهای فعال در بخش خصوصی و کسب‌وکارهای فعال در این بخش تأثیر‌گذار است. در واقع کمیسیون نهاد مستقلی است که وظیفه سیاستگذاری، تدوین و تصویب مقررات را در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات برعهده دارد.

از این رو بسیاری از فعالان حوزه فناوری اطلاعات اعلام می‌کنند که در این کمیسیون باید بیشتر از یک عضو از بخش خصوصی برای مشارکت در تصمیمات سازمان تنظیم حضور داشته باشد.

حسین اسلامی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران از جمله کسانی است که بارها بر حضور پررنگ بخش خصوصی در کمیسیون سازمان تنظیم تأکید کرده است. او در گفت‌وگو با lastech اعلام می‌کند که برای عضویت بیش از یک نفر از بخش خصوصی در کمیسیون سازمان تنظیم رایزنی‌های زیادی شده بود؛ اما متأسفانه بازهم تنها یک نفر از بخش خصوصی برای حضور در این کمیسیون انتخاب شده است.

حسین اسلامی در این مورد به lastech گفت:

انتظار ما این بود که بیش از یک نفر از بخش خصوصی وارد این کمیسیون شود. حضور بخش خصوصی در این کمیسیون هم برای به دست آوردن منفعت شخصی نیست؛ بلکه برای کمک و همیاری به دولت در انجام پروژه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

به باور او اگر وزارت ارتباطات می‌خواهد در پروژه‌های راهبردی خود مانند شبکه ملی اطلاعات، گسترش فیبرنوری و… . پیشرفت کند، نیازمند مشارکت جدی بخش خصوصی است. او تأکید می‌کند که حضور شهاب جوانمردی که از مدیران باسابقه بخش خصوصی است و تجربه فعالیت جدی صنفی هم دارد بسیار مغتنم است؛ اما با توجه به رایزنی‌هایی که نصر تهران پیش از این انجام داده بود آن‌ها انتظار داشتند که بیش از یک نفر از بخش خصوصی در این کمیسیون حاضر شود.

به گفته او حضور بخش خصوصی در کمیسیون سازمان تنظیم مقررات اولین بار در زمان وزارت ارتباطات محمد‌جواد آذری جهرمی کلید خورد و قرار بوده که در دوره وزارت عیسی‌ زارع‌پور هم تعداد گزینه‌ها از بخش خصوصی در این کمیسیون با توجه به پروژه‌های مختلف وزارت ارتباطات بیشتر شود که متأسفانه این اتفاق رخ نداده است.

اسلامی ابراز امیدواری می‌کند که اگر وزارت ارتباطات خود را علاقه‌مند به گرفتن ارتباط با بخش خصوصی نشان می‌دهد، در سایر جایگاه‌هایی که وجود دارد، فرصت‌هایی را با بخش خصوصی برای تصمیم‌گیری به اشتراک بگذارد.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا