شبكه اجتماعی

کانادا استفاده از تیک‌تاک در دستگاه‌های دولتی را ممنوع کرد

این اقدام منعکس کننده لابی فزاینده علیه تیک‌تاک است که به شرکت چینی بایت دنس تعلق دارد.

به گزارش lastech از ایسنا، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا به خبرنگاران گفت: دولتش محتاطانه تضمین امنیت آنلاین مردم کانادا را بررسی خواهد کرد. ترودو با اشاره به ممنوعیت تیک تاک، گفت: این ممکن است نخستین گام باشد یا ممکن است تنها گامی باشد که لازم است برداریم. با اقدام دولت در ممنوعیت تیک‌تاک در گوشیهای کاری، بسیاری از کانادایی‌ها، شرکتها و اشخاص عادی، به امنیت اطلاعات خود فکر خواهند کرد و شاید تصمیماتی در این خصوص بگیرند.

هیات خزانه‌داری کانادا که بر دستگاه دولتی نظارت دارد، اعلام کرد: این ممنوعیت از روز سه شنبه اجرایی می‌شود و امکان دانلود این اپلیکیشن در آینده برای کارمندان دولت فدرال کانادا مسدود خواهد شد.

مونا فورتیه، رئیس این نهاد در بیانیه‌ای گفت: شیوه‌های جمع آوری اطلاعات تیک تاک، دسترسی قابل ملاحظه به محتوای تلفن فراهم می کند. اگرچه ریسکهای استفاده از این اپلیکیشن روشن است اما در مقطع فعلی، شواهدی مبنی بر به خطر افتادن اطلاعات دولت، نداریم.

تیک‌تاک در ابتدا اعلام کرد از این تصمیم مایوس شده است اما بعدا بیانیه دیگری صادر و اشاره کرد اقدام کانادا برای مسدود کردن این اپلیکیشن که پس از ممنوعیتهای مشابه در اتحادیه اروپا و آمریکا صورت گرفته، عجیب بوده است.

سخنگوی تیک‌تاک اظهار کرد: این ممنوعیت بدون اشاره به نگرانی امنیتی خاص یا تماس با ما و طرح پرسش، اعلام شده است.

کمیسیون اروپا هفته گذشته، استفاده از تیک‌تاک در دستگاه‌های این نهاد را ممنوع اعلام کرد در حالی که سنای آمریکا در دسامبر، لایحه‌ای را تصویب کرد که استفاده کارمندان فدرال از این اپلیکیشن در دستگاه‌های متعلق به دولت فدرال را ممنوع می‌کند. هند، تیک‌تاک را در سال ۲۰۲۰ ممنوع کرد.

تصمیم اخیر کانادا، به تنش در روابط میان چین و کانادا که در سالهای اخیر بر سر موارد مختلف از جمله ادعای اتاوا مبنی بر این که پکن، تلاش کرده است بر انتخابات این کشور مداخله کند و فعالیتهای جاسوسی هوایی و دریایی انجام داده است، می‌افزاید. پکن تمامی این ادعاها را رد کرده و از اتاوا خواسته است از گمانه زنی واهی دست بردارد.

کانادا نوامبر گذشته به سه شرکت چینی دستور داد سرمایه گذاری خود در مواد معدنی حساس کانادایی را واگذار کنند و پیش از آن، استفاده از تجهیزات نسل پنجم (5G) ساخت هواوی و ZTE را ممنوع کرده بود.

دولت فدرال و سه رگولاتور حریم خصوصی منطقه‌ای کانادا هفته گذشته اعلام کردند درباره تیک‌تاک بر سر نگرانیها پیرامون جمع آوری، استفاده و افشای اطلاعات شخصی توسط تیک تاک، تحقیق می کنند.

هیات خزانه‌داری کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرد تصمیم برای استفاده از یک اپلیکیشن یا پلتفرم، یک انتخاب شخصی است اما دستورالعمل مرکز کانادایی امنیت سایبری به شهروندان کانادایی اکیدا توصیه می‌کند این ریسکها را درک کرده و پیش از تصمیم گیری درباره ابزاری که استفاده می کنند، انتخاب آگاهانه انجام دهند.

بر اساس گزارش رویترز، در این بین، کاخ سفید به سازمانهای دولتی ۳۰ روز مهلت داد تا حذف کامل تیک‌تاک در دستگاه‌ها و سیستمهای فدرال را کامل کنند.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا