عمومی

افشاگری خوش‌سابقه: پردازنده آیفون 14 پرو تفاوت زیادی با پردازنده آیفون 13 پرو نخواهد داشت

مینگ‌چی کو، تحلیلگر خوش‌سابقه، پیش‌تر اطلاعات دقیق فراوانی درباره‌ی برنامه‌های آینده‌ی اپل فاش کرده است. او می‌گوید مطابق اطلاعیه‌های رسمی و نقشه‌‌راه TSMC، این شرکت تایوانی بزرگ قصد ندارد تا سال ۲۰۲۳ تولید انبوه پردازنده‌های مبتنی‌بر دو لیتوگرافی N3 و N4P را آغاز کند. کو اعتقاد دارد که این دو لیتوگرافی به‌‌طور چشمگیری بهتر خواهند بود. بر همین اساس، مدرن‌ترین لیتوگرافی دردسترس اپل برای محصولات نیمه‌ی دوم سال جاری میلادی N5P و N4 هستند. کو می‌گوید لیتوگرافی N4 شرکت TSMC مزایای اضافه‌ای درمقایسه‌با N5P ندارد.

پردازنده‌ی A15 Bionic با بهره‌گیری از لیتوگرافی N5P ساخته شده است. از‌‌‌آن‌‌‌‌جا‌‌که N4 تفاوت خاصی با N5P ندارد، منطقی است که اپل بخواهد در پردازنده‌ی A16 گوشی‌های سری آیفون 14 همچنان از لیتوگرافی N5P استفاده کند. استفاده از لیتوگرافی N5P بدین‌معنی است که نباید انتظار داشته باشیم مصرف انرژی و قدرت پردازشی پردازنده‌ی A16 درمقایسه‌با A15 بهبود زیادی تجربه کند.

شایعه‌ها می‌گویند اپل امسال فقط در آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس از پردازنده‌ی A16 و در آیفون 14 و آیفون 14 مکس از A15 استفاده می‌کند. به‌نظر می‌رسد استفاده از نام A16 برای تراشه‌ی آیفون 14 پرو و پرو مکس با هدف بازاریابی انجام می‌گیرد و درعمل تفاوت خیلی زیادی بین تراشه‌های A15 و A16 دیده نمی‌شود.

مینگ‌چی کو در توییت دیگری می‌گوید پردازنده‌ی لپ‌تاپ جدید سری مک‌بوک ایر با همان محدودیت‌های فنی پردازنده‌ی A16 مواجه خواهد بود. گفته می‌شود اپل در نسل جدید مک‌بوک ایر طراحی ظاهری محصول را به‌‌طور عمده تغییر می‌دهد. احتمالاً اپل اعتقاد دارد که بازطراحی محصول برای افزایش فروش آن کافی است. مینگ‌چی کو می‌گوید که ممکن است پردازنده‌ی M2 در نسل بعد مک‌بوک پرو ۱۴ اینچ یا ۱۶ اینچ حضور پیدا کند.

استفاده‌نکردن از تراشه‌ای به نام M2 در مک‌بوک ایر ۲۰۲۲ قطعی نیست؛ اما اقدام منطقی‌تر اپل این است که نسخه‌ی بهبودیافته‌ی M1 را در مک‌بوک ایر ۲۰۲۲ استفاده کند و پردازنده‌ی M2 را در سال آینده‌ی میلادی با استفاده از لیتوگرافی N3 یا N4P بسازد.

مقاله‌های مرتبط:

  • اپل احتمالاً پردازنده M2 را با لیتوگرافی ۳ نانومتری تولید می‌کند
  • شاید تراشه A16 اپل نیز مانند دو نسل قبل با لیتوگرافی ۵ نانومتری TSMC تولید شود

در روزهای اخیر، شایعه‌هایی ادعا کرده‌اند اپل روی نسخه‌ی نهایی پردازنده‌ی M1 کار می‌کند. برخی از افشاگران می‌گویند این پردازنده حتی قوی‌تر از M1 Ultra خواهد بود و در نسل بعد کامپیوتر مک پرو استفاده خواهد شد. تئوری دیگری می‌گوید این پردازنده شبیه نسخه‌ی عادی تراشه‌های سری M1 است؛ اما از هسته‌های جدیدی استفاده می‌کند تا عملکرد بهبودیافته ارائه دهد. اپل درصورت پایبندی‌ به سنت‌های چند سال اخیر، نسل جدید آیفون را اواخر تابستان امسال رونمایی می‌کند.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا