تکنولوژی

ویدیوی جالبی از شستن موی سر در فضا [تماشا کنید]

«وانگ یایپنگ» اخیرا از طولانی‌ترین ماموریت فضایی انسانی چین به خانه برگشته است. او مدت زمان شش ماه را در ماژول ایستگاه فضایی «Tianhe» گذارند. این ایستگاه فضایی متعلق به کشور چین است. وانگ در این مدت کارهای جالبی انجام داد. به عنوان مثال، او زمانی که روی مدار به دور زمین می‌چرخید و در حالت بی‌وزنی قرار داشت، در مورد مباحثی مانند فیزیک فضا سخنرانی کرد. او همچنین نشان داد شستن موها در فضا به چه صورت است.

وانگ در ویدئو کوتاهی که اخیرا توسط شبکه تلویزیونی «CCTV» چین منتشر شده است، گفت: «برای شستن موها در فضا و در حالت بی‌وزنی، نمی‌توان شامپو را روی دست‌ها ریخت و سپس به سر مالید. شامپو در این حالت در فضا پخش می‌شود. شستن موها در فضا واقعا کار دشواری است.»

او ادامه داد: « پس از آنکه شامپو را به موهای خود مالیدم، نوبت به آبکشی می‌رسد. در این حالت نمی‌توان موها را به راحتی آب کشید زیرا قطرات آب نیز در فضا معلق می‌شوند. برای آبکشی باید پس از نزدیک کردن آب به سر، باید از دستکش حوله‌ای استفاده شود تا آب جذب موها شود. درنهایت حوله دیگری سر می‌کنم و منتظر می‌مانم تا موهایم خشک شود.»

این فرآیند دقیقا مشابه روشی است که فضانوردان در ایستگاه بین‌المللی برای شستن موهای خود به کار می‌برند. پیش از این فضانورد «کارن نیبرگ» در سال 2013 این فرآیند را نشان داده بود. با این تفاوت که وانگ به جای استفاده از یک حوله، از دستکش و کلاه حوله‌ای در شستن موهای خود استفاده کرد.

وانگ پس از اقامت شش ماهه در فضا و انجام مطالعات مورد نظر سازمان فضایی این کشور، بلاخره به زمین بازگشت تا زندگی معمولی خود را پیش بگیرد. ماموریت بعدی چین که در آن فضانوردان به فضا خواهند رفت، 4 ژوئن آغاز می‌شود.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا