عمومی

نمایشگاه کار؛ پلی برای پیوند صنعت و دانشگاه

به گزارش lastech، «نمایشگاه کار دانشکدگان فنی دانشگاه تهران» با همکاری مجموعه ایران‌تلنت آغاز به کار کرد. این نمایشگاه با هدف تسهیل استخدام و اشتغال دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه تشکیل شده و در نظر دارد با ایجاد فضایی برای حضور صنایع و شرکت‌های مختلف درون دانشگاه، در مسیر نزدیک کردن دانشگاه و صنعت گام بردارد.

به همین منظور، برخی شرکت‌های شناخته‌شده همچون همراه اول، ایران نوین، گروه سولیکو (شرکت کاله)، مجموعه آسان‌پرداخت (آپ) و زیتل با دراختیار داشتن غرفه‌هایی در این نمایشگاه، به ارائه فرصت‌های شغلی خود و ایجاد ارتباط با دانشجویان علاقه‌مند می‌پردازند.

دو دوره از این نمایشگاه در سال‌های گذشته به‌صورت آنلاین برگزار شده و اکنون برای نخستین بار، دانشکدگان فنی دانشگاه تهران با همکاری ایران‌تلنت این نمایشگاه را به‌صورت ترکیبی (فیزیکی و مجازی) برگزار کرده‌اند. در نشست خبری مراسم افتتاحیه نمایشگاه، ناصر سلطانی، رئیس دانشکدگان فنی، آسیه حاتمی، بنیان‌گذار مجموعه ایران‌تلنت و بهزاد رستمی، معاون پژوهشی دانشکدگان فنی سخنرانی کرده و به پرسش خبرنگاران پاسخ دادند.

دانشگاه محلی برای حل چالش‌های موجود در صنعت

ریاست دانشکدگان فنی دانشگاه تهران در ابتدای این جلسه، با تشریح فضای دانشگاه در چند سال اخیر به پیامدهای منفی کرونا بر دانشجویان اشاره کرد و آن را لطمه جبران‌ناپذیر آموزشی و پژوهشی به دانشجویان دانست. به گفته سلطانی، در این سال‌ها فرصت برقراری ارتباطات میان دانشجویان و صاحبان صنایع که در نمایشگاه کار شکل می‌گیرد، نیز از دست رفت. او در این خصوص گفت:

وظیفه ما در دانشگاه تهران، ارائه آموزش باکیفیت همراه با پژوهش و در کنار آن، اشتغال‌آفرینی است. امیدواریم بتوانیم در آینده این کاستی‌ها را برای دانشجویان دانشکده فنی و دیگر دانشگاه‌ها برطرف کنیم.

به گفته سلطانی، امروز در دانشکدگان فنی دانشگاه تهران ۱۰ هزار دانشجو ثبت‌نام می‌کنند که نیمی از آن‌ها دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند. همچنین، این دانشکدگان بیش از ۴۰۰ عضو هیئت علمی نیز دارد که مجموع این افراد پتانسیل عظیمی در حوزه صنعت و به‌طور کلی، حوزه‌های فنی دراختیار کشور قرار می‌دهد. او در همین باره گفت:

۲۵ سال پیش تعداد دانشجویان و اعضای هیئت علمی در رشته‌های فنی بسیار کمتر از امروز بود. این افراد به لحاظ کیفی سطح بالایی داشتند؛ اما با آن تعداد عملاً نمی‌توانستیم نتیجه قابل توجهی از پروژه‌ها بگیریم. به‌همین‌دلیل،، عمده تمرکز در این رشته‌ها بر آموزش و به میزان بسیار اندکی بر پژوهش بود. امروز با افزایش نیروی انسانی، پتانسیل خوبی در این حوزه شکل گرفته که صنعت می‌تواند به‌خوبی از آن استفاده و به کمک آن، مسائل و مشکلاتش را حل کند.

رئیس دانشکدگان فنی دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به همین پتانسیل نیروی انسانی در رشته‌های فنی، بر لزوم حل مشکلات با اتکا به همین نیروها اشاره کرد و گفت:

امروزه چالش‌ها و مسائلی در حوزه صنعت وجود دارد که صاحبان صنایع راه‌حل آن را باید در درون دانشگاه‌های خوب کشور بجویند. جوانان ما با تلاش و پشتکارشان می‌توانند راه‌حل‌ها را تقدیم کارخانه‌ها و شرکت‌ها کنند و در خدمت جامعه باشند.

نمایشگاه کار؛ تمرین کاهش فاصله میان صنعت و دانشگاه

ناصر سلطانی در ادامه با اشاره به تجربیات اندک کشور در مسیر برطرف کردن فاصله میان دانشگاه و صنعت، رویدادهایی چون نمایشگاه کار دانشکدگان فنی دانشگاه تهران را نخستین گام و نوعی تمرین برای اشتغال‌پذیر کردن دانشجویان و حل چالش‌های موجود در صنایع توسط دانشگاهیان خواند و اعلام کرد:

دانشگاه‌های ما تجربه زیادی در زمینه اشتغال‌پذیری دانشجویان و همچنین ارائه راهکار به صنایع مختلف نداشته‌اند. در واقع، کشور تمرین نکرده که چطور کار پژوهشی دقیق انجام دهد و از نتایج آن در صنعت استفاده کند. البته ما گام‌به‌گام رشد کرده‌ایم. کارهای پژوهشی که امروز در دانشگاه‌ها انجام می‌شود؛ به نسبت ۱۰ سال قبل رشد قابل توجهی داشته است. علاوه بر این، مسئولیتی که امروز دانشگاه ما در قبال آینده شغلی دانشجویان پذیرفته است، نشان از رشد در این مسیر دارد.

نمایشگاه کار دانشکدگان فنی دانشگاه تهران- ایران تلنت- صنعت- دانشگاه

اوج‌گیری بحران نیروی انسانی در کشور

در ادامه این نشست آسیه حاتمی، بنیان‌گذار ایران‌تلنت، با تشریح بحران نیروی انسانی در کشور، به اهمیت و ضرورت برگزاری چنین نمایشگاه‌ها و رویدادهایی برای هرچه نزدیک‌تر کردن صنعت و دانشگاه به یکدیگر پرداخت که می‌تواند از یک سو، صنعت را از نیروی کار متخصص و دانش‌آموخته بهره‌مند کند و از سوی دیگر پلی برای رساندن دانشجویان به بازار کار باشد.

مدیرعامل ایران‌تلنت با اشاره به برخورداری کشور از منابع طبیعی و انسانی، ایران را کشوری ثروتمند خواند که علاوه بر بهره‌مندی از معادن و منابع مختلف طبیعی، ظرفیت‌های فراوانی برای تولید علم نیز وجود دارد. به عقیده حاتمی، با وجود تمام این ظرفیت‌ها، کشور هنوز نتوانسته توسعه‌یافته شود که دلیل آن بحران نیروی انسانی است. او در این خصوص گفت:

ما در ایران‌تلنت، طی ۲۰ سالی که در حوزه اشتغال فعال بوده و هستیم، روزانه با بیش از ۱۰ هزار شرکت در ارتباطیم و دیتابیس ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفره از افراد و متخصصان دراختیار داریم. اکنون دغدغه اصلی کشور را بحران نیروی انسانی می‌دانیم که امسال به اوج خود رسیده است. ما به‌عنوان واسط میان کارجو و کارفرما شاهد این مسئله هستیم که شرکت‌ها نمی‌توانند نیروی بامهارت مورد نیازشان را جذب کنند.

به گفته او در حال حاضر، دانشگاه‌های باکیفیت و سیستم آموزشی و حتی فرصت‌های شغلی نیز وجود دارد؛ اما فاصله موجود میان دانشگاه و صنعت یکی از مهم‌ترین موانع جذب فارغ‌التحصیلان به صنعت شده است.

فرایند اشتغال‌پذیری راهی برای توسعه

آسیه حاتمی برقراری ارتباط تنگاتنگ میان صنعت و دانشگاه را راه‌حل توسعه کشور خواند و یکی از راه‌های ایجاد این ارتباط را شکل‌گیری فرایندهای اشتغال‌پذیری مناسب و کارآمد دانست. به گفته بنیان‌گذار ایران‌تلنت، برگزاری نمایشگاه‌های کار یکی از روش‌های اشتغال‌پذیر کردن دانشجویان است. مدیرعامل ایران‌تلنت درباره نحوه این اشتغال‌پذیری گفت:

این فرایند باید در طول دوران تحصیل ایجاد شود. با درگیر کردن دانشجویان با چالش‌های واقعی دنیای صنعت یا با تعریف فرایندهای کارموزی استاندارد یا هر راهکاری دیگری که دانشجو را بیشتر با فضای کار جدی آشنا کند، باید تلاش کنیم تا دانشجویان را اشتغال‌پذیر کنیم تا در پایان دوران تحصیل به‌راحتی جذب صنایع شوند.

او در ادامه سیستماتیک کردن فرایند کاراموزی را امری ضروری دانست که می‌تواند موجب برقراری ارتباط بهتری بین کارفرمایان و دانشجوها شود و درنتیجه، فاصله موجود میان صنعت و دانشگاه را کاهش دهد. حاتمی به نقش شرکت‌های در این خصوص نیز اشاره کرد و توضیح داد:

به باور من، ارزشمندترین شرکت‌ها، شرکت‌هایی هستند که به دانشجویان فرصت کارآموزی می‌دهند و موقعیت‌های شغلی خود را دراختیار آنان می‌گذارند. به همین واسطه دانشجویان می‌توانند هم‌زمان با تحصیل با فضای جدی کار نیز آشنا شوند و بر آن اساس مهارت‌های خود را توسعه دهند.

راهکاری برای کاهش میزان مهاجرت دانشجویان

حاتمی یکی دیگر از دلایل اهمیت برگزاری چنین رویدادهایی را گشایش فرصت‌های تازه پیش روی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانست که می‌تواند در آن‌ها ایجاد انگیزه کند و میزان مهاجرت را کاهش دهد. او در این باره گفت:

بدون شک اگر دانشجویان و دانش‌آموختگان با فرایندهای اشتغال‌پذیری آشنا شوند و فرصت‌هایشان را ببینند و دیدی به آینده خود داشته باشند، امیدی در آن‌ها ایجاد می‌شود. در حال حاضر، فضای ناامیدی بر تمام دانشگاه‌ها حاکم است که یکی از مهم‌ترین دلایلش این است که دانشجویان برای دوران پس از فارغ‌التحصیلی، به جز مهاجرت گزینه دیگری را نمی‌شناسند.

به باور او، اگر دانشجویان بدانند که می‌توانند در شرکتی استخدام شوند و موفقیت کسب کنند، قطعاً این موضوع می‌تواند نقطه شروع دیگر و امید تازه‌ای برایشان باشد.

اشتغال دانشجویان؛ دغدغه جدی دانشگاه تهران

مدیرعامل ایران‌تلنت نتیجه برگزاری این نمایشگاه در دوره‌های گذشته را ارسال ۱۲ هزار رزومه برای فرصت‌های شغلی ارائه‌شده شرکت‌های حاضر در این رویداد اعلام کرد. باوجوداین، حاتمی بر این نکته تأکید دارد که این رویداد قرار نیست به‌تنهایی کل معضل ارتباط بین صنعت و دانشگاه را حل کند. او برگزاری این نمایشگاه را نتیجه یک طرز فکر دانست و در این باره توضیح داد:

وقتی چنین دانشگاهی این نمایشگاه را در این ابعاد برگزار می‌کند و از شرکت‌ها برای حضور در دانشگاه استقبال می‌کند، به این معنا است که دانشکدگان فنی دانشگاه تهران برنامه و عزم جدی برای اشتغال‌پذیری دانشجویان دارد. از برنامه‌ریزی سیستماتیک دوره‌های کارآموزی گرفته تا برگزاری رویدادهای مثل نمایشگاه کار، بیانگر این موضوع است.

مدیرعامل ایران‌تلنت از راه‌اندازی سامانه اشتغال دانشکدگان فنی دانشگاه تهران نیز خبر داد و گفت:

شرکت‌ها می‌توانند موقعیت‌های شغلی خود را به‌صورت مستقیم در سامانه اشتغال دانشکدگان فنی دانشگاه تهران قرار دهند تا دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه بتوانند جذب صنایع مختلف شوند. دانشگاه این فرصت را به صورت رایگان دراختیار تمامی شرکت‌ها قرار داده است.

راهکارهای برقراری پیوند میان صنعت و دانشگاه

بهزاد رستمی، معاون پژوهشی دانشکدگان فنی دانشگاه تهران، دیگر سخنران این جلسه بود که درباره اهداف اصلی برگزاری نمایشگاه کار دانشگاه تهران توضیحاتی ارائه کرد. او با اشاره به ضرورت کم کردن فاصله میان صنعت و دانشگاه و هموار کردن مسیر کاریابی دانشجویان گفت:

تلاش ما در معاونت پژوهشی دانشکدگان فنی دانشگاه تهران اشتغال‌پذیر کردن دانشجویان و نزدیک کردن هرچه بیشتر فاصله بین صنعت و دانشگاه است. علاوه بر برگزاری برنامه‌هایی مانند نمایشگاه کار، ارتباطی نیز با وزارت صمت برقرار کرده‌ایم تا امکان حضور صنایع مختلف در دانشگاه را فراهم کنیم.

معاون پژوهشی دانشکدگان فنی برگزاری چنین رویدادها و اختصاص دادن میزهایی به صنایع مختلف در دانشگاه را نه‌تنها به سود دانشجویان، بلکه امری راهگشا برای صنایع و شرکت‌ها دانست؛ چراکه بدین‌ترتیب، صاحبان صنایع می‌توانند به‌صورت مستمر و بدون واسطه با اعضای هیئت علمی و دانشجویان در ارتباط باشند و چالش‌هایشان را مطرح و راهکارهایی برای رفع آن‌ها پیدا کنند.

او برگزاری این نمایشگاه را گامی در راستای تحقق همین اهداف دانست و گفت:

سعی می‌کنیم که در ایجاد طرح‌ها و پروژه‌های مشترک با صنعت فعال‌تر از همیشه ظاهر شویم. نمایشگاه کار هم برای ما شروعی جدید در سال جدید در راستای اشتغال‌پذیر کردن دانشجویان و ایجاد ارتباط بدون واسطه صنایع مختلف با دانشجویان است.

نمایشگاه کار دانشکدگان فنی دانشگاه تهران از امروز هشتم خرداد آغاز و تا دهم همین ماه در دانشکدگان فنی دانشگاه تهران ادامه دارد.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا