عمومی

پتنت جدید اپل تعامل با مک و اپل تی‌وی با ردیابی چشم و بدون نیاز به لمس ترک‌پد نشان می‌دهد

دفتر ثبت اختراع و علائم تجاری ایالات متحده، درخواستی برای ثبت اختراع از اپل منتشر کرد که به یک سیستم صفحه‌ی لمسی مجازی پیشرفته مربوط می‌شود. این درحالی است که غول فناوری مستقر در کوپرتینو، شرکت PrimeSense را برای فناوری‌های مرتبط با فیس آی‌دی و موارد دیگری مثل سیستم‌های ژست حرکتی مبتنی‌بر حرکت دست و حرکت چشم خریداری کرد. سیستم دوربین اصلی ایکس‌باکس Kinect مایکروسافت درسال ۲۰۱۰ از فناوری PrimeSense برای تشخیص ژست‌های حرکتی کاربران استفاده می‌کرد. اکنون تصور کنید این تکنولوژی طی دهه‌ی گذشته چقدر پیشرفت کرده است و درخواست ثبت اختراع جدید اپل، برخی از پیشرفت‌های احتمالی آن را نشان می‌دهد.

همان‌طور که PatentlyApple اشاره می‌کند، از زمانی‌که اپل به پتنت‌های PrimeSense دسترسی پیدا کرده است، با لغو ادعاهای پتنت‌های بسیار مهم قبلی، آن‌ها را با ۲۰ مورد جدید جایگزین کرده که نشان‌دهنده‌ی استفاده از این فناوری‌ها روی رایانه‌های مک آینده است. این شرکت تاکنون ۶۰ گواهی حق اختراع مرتبط با شناسایی ژست‌های حرکتی بدون لمس ثبت کرده است. اکنون به‌نظر می‌رسد گواهی حق اختراع جدید اپل درواقع برای ارائه‌ی قابلیت تشخیص این نوع ژست‌های حرکتی در پروژه‌های درحال انجام این شرکت ازجمله هدست واقعیت ترکیبی و مک است.

حق اختراع اپل برای تاچ پد بدون نیاز به لمس

گواهی ثبت اختراغ اپل حرکت‌هایی را پوشش می‌دهد که کاربر می‌تواند آن‌ها را انجام دهد. بدین‌ترتیب افراد می‌توانند با بهره گرفتن از این تکنولوژی، با استفاده از راه‌های تعاملی ارائه شده روی صفحه‌نمایش با رایانه کار کنند.

کاربر می‌تواند به‌صورت تعاملی، با نگاه کردن به آیتم‌ها و ژست‌های حرکتی دوبعدی روی یک دستگاه ورودی لمسی مثل تاچ‌پد یا نمایشگر لمسی، آن‌ها را انتخاب کند.

  • درآمد ۷۷۰ میلیون دلاری مدیرعامل اپل در سال ۲۰۲۱
  • اپل احتمالاً پردازنده M2 را با لیتوگرافی ۳ نانومتری تولید می‌کند

درحالت دیگر، مک آینده می‌تواند سطحی مجازی مثل صفحه‌ی لمسی را تعریف یا ترک‌پد را شبیه‌سازی کند. سطح مجازی را می‌توان روی یک سطح فیزیکی مثل کتاب یا دسکتاپ پیاده‌سازی کرد و کاربر می‌تواند با ژست‌های دوبعدی روی آن سطح، با رابط کاربری تعامل برقرار کند.

در نمونه‌ای دیگر، می‌توان سطح مجازی را در فضای مجاور کاربر پیاده‌سازی کرد و تا بتواند با انجام ژست‌های سه‌بعدی با کامپیوتر تعامل داشته باشد.

در حالت‌های دیگر، هنگام پیکربندی سطح فیزیکی به‌عنوان یک سطح مجازی، می‌توان از سطح فیزیکی به‌عنوان دستگاه ورودی واحد، مثل پد لمسی، استفاده کرد. به‌طور متناوب می‌توان سطح فیزیکی را به مناطق جداگانه تقسیم و عملکرد موردنظر را به هریک از مناطق آن اختصاص داد.

به‌عنوان مثال، می‌توان اولین منطقه فیزیکی را می‌توان به‌عنوان صفحه‌کلید و منطقه‌ی دوم را به‌عنوان ماوس مورد پیکربندی کرد. علاوه‌براین می‌توان از منطقه‌ی سوم به‌عنوان پد لمسی بهره گرفت.

حق اختراع اپل برای تاچ پد بدون نیاز به لمس

ثبت اختراع شماره یک اپل، تصویر شماتیکی از یک سیستم کامپیوتری است که رابط کاربری سه‌بعدی غیرلمسی را پیاده‌سازی می‌کند. شکل ۳ نیز نمودار جریان است که به‌طور شماتیک روشی برای ردیابی چشم و ژست‌ها را نشان می‌دهد.

گواهی حق اختراع شماره 8A-8D اپل تصویری شماتیک از مناطق فیزیکی روی یک سطح را نشان می‌دهد.

حق اختراع اپل برای تاچ پد بدون نیاز به لمس

کواهی شماره ۱۱ در بالا تصویر شماتیکی است که نشان می‌دهد یک منو چگونه می‌تواند در برنامه‌ی طراحی گنجانده شود. تصاویر 12A و 12B نیز نشان‌دهنده سطح فیزیکی هستند که یک پروژکتور آن‌ها را روشن کرده است.

اپل ژست‌های حرکتی بدون نیاز به لمس را به گواهی‌های حق اختراع خود اضافه کرده است و امکان دارد در آینده از آن‌ها درمحصولات خود استفاده کند. ازجمله قابلیت‌های این فناوری می‌توان به امکان تشخیص ضربه، فشار دادن و نگه‌داشتن، لغزش برای کشیدن، تند کشیدن، ضربه‌ی سریع، چرخیدن و حرکت سریع از لبه‌ها اشاره کرد.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا