تکنولوژی

انتشار گزارش سال ۱۴۰۰ دیجی تون: بچه‌های ایرانی چه محتوایی را بیشتر از همه دوست دارند؟

دیجیتون به عنوان بزرگترین پلتفرم سرگرمی و آموزش کودکان در سال 1395 با ارائه خدمات محتوای ویدیویی شامل انیمیشن و فیلم های کودک وارد بازار شد و حالا پس از چند سال فعالیت در این عرصه، گزارشی از عملکرد خود در سال ۱۴۰۰ منتشر کرده که در آن آمارهای جالبی از رفتار کودکان ایران به چشم می‌خورد.

دیجی تون تا به امروز میزبان نزدیک به ۱۰ میلیون کودک بوده تعداد کاربران ثبت شده در این پلتفرم را بیش از ۴ میلیون و ۴۳۵ هزار نفر اعلام کرده است، آماری که اندازه جمعیت استان فارس است. روز ۲۸ اسفند که یک روز مانده به شروع عید بوده، پرترافیک ترین روز دیجی تون به حساب می‌آید و ۳۰ شهریور ماه یعنی درست قبل از شروع مدارس و درگیر شدن کودکان با فضای آموزشی مدرسه، شلوغ ترین روز دیجیتون بوده است.

محبوب‌ترین های کودکان

محبوب‌ترین انیمیشن‌های کودکان ایرانی در این پلتفرم متعلق به انیمیشن سگ ها نگهبان، باب اسفنجی و ماجراهای لیدی باگ در پاریس و تایتان‌های نوجوان است؛ این اثر تنها اثر ژانر محبوب سوپرقهرمانی در فهرست پربازدیدترین‌های دیجیتون است. کاراکتر لیدی باگ محبوبترین شخصیت بچه‌ها است و پس از آن باب اسفنجی، بن تن و اسپایدرمن محبوب ترین قهرمان خیالی بچه‌ها هستند. در بین محصولات ایرانی نیز ماجراهای ایلیا که بر اساس یک کمیک بوک ایرانی است و سریال بالشها از کارهای عمو پورنگ جزو محبوبترین برنامه‌ها به شمار می‌رود.

بیشترین مواردی که بچه‌های ایرانی نیز در دیجی تون به دنبال آن هستند تقریبا با محبوب ترین کاراکترها و انیمیشن‌ها یکسان است. کلماتی مانند باب اسفنجی، بن تن، مرد عنکبوتی و دختر کفشدوزکی و باب و البته بتمن بیشترین عباراتی هستند که توسط بچه‌ها جستجو می‌شوند. نامه‌ آثاری چون هری پاتر و تام و جری و سیندرلا نیز در این فهرست به چشم می‌خورد.

بیشترین کاربران دیجی تون را نوجوانان ۱۳ سال به بالا تشکیل می‌دهند و کمترین آنها خردسالان ۳ تا ۶ ساله هستند. نکته جالب در مورد انیمیشن باب اسفنجی اینست که این اثر بیشترین تعداد دفعات قفل شدن توسط والدین را به همراه دارد و از آنسو بچه‌ها نیز این کاراکتر را به شدت دوست دارند. به نظر می‌رسد تماشای بیش از حد کودکان باعث شده که والدین این اثر را برای آنها ممنوع کنند!

محتوای دیجی تون

گزارش سال ۱۴۰۰ دیجی تون حکایت از این دارد که این پلتفرم هم روی بستر iOS و هم اندروید و نسخه وب و دسکتاپ و اندروید تی وی فعالیت دارد. همچنین برای دیدن محتواهای دیجی‌تون باید ۱۰ ماه به صورت شبانه‌روزی کارتون تماشا کرد. البته همانطور که در این گزارش آمده در دیجیتون فقط انیمیشن وجود ندارد و محتواهایی همچون بازی، موزیک ویدیو و آموزش زبان و آموزش کتب درسی نیز قرار دارد.

دیجیتون در گزارش خود تاکید کرده که هر انیمیشنی را در این پلتفرم قرار نمی‌دهد و شاید برای همین باشد که برخی از عناوین محبوب انیمیشن‌ها در دنیا در دیجی تون نیستند. عناوینی که در آنها خشونت و مضامین بزرگسالانه مطرح شده باشد در دیجیتون جایی ندارند و این تیم تاکید کرده که محتوایی کاملا سالم برای بچه‌ها ارائه می‌کند.

تولیدات اختصاصی بیشتر

در راستای ارائه خدمات محتوایی، دیجیتون پس از انتشار محتوای دوبله، با تولید چندین مجموعه عروسکی وارد عرصه تولید محتوای اختصاصی کودک شد. به علاوه این پلتفرم  با تولید مجموعه نمایشی کودک برای تلویزیون گام دیگری در بخش تولید محتوا برداشت. دیجیتون در گزارش خود تاکید کرده که قرار است به زودی بیشتر در زمینه تولید محتوا فعالیت کند و روی سه پروژه سرمایه‌گذاری کرده است: یک سریال انیمیشنی ، یک سریال عروسکی و یک مجموعه آموزشی که هر سه به طور مستقل از دیجی تون پخش خواهند شد و احتمالا در سال ۱۴۰۱ به انتشار برسند.

کاربران دیجی تون

کاربران ایرانسلی و همراه اولی بیشترین کاربران دیجیتون را تشکیل می‌دهند و کمترین آنها متعلق به پاس آنلاین و فن آوا است. از آنجایی که کاربران ایرانسلی و همراه اولی می‌توانند بدون خرید اشتراک به تماشای محتوای دیجی تون بنشینند، فاصله آمار این دسته از کاربران با سایر کاربران منطقی به نظر می‌رسد.

بیشترین کاربران دیجی تون ساکن استان تهران هستند (با آمار بیش از ۳۶ درصد) و پس از آن بچه‌های اصفهان بیشترین کاربران دیجی تون را تشکیل می‌دهند. استان خوزستان به عنوان سومین استان پرجمعیت دیجی تون است و کمترین آمار متعلق به استان همجوار خوزستان یعنی ایلام است.

نکته جالب در رفتار کاربران کودک و نوجوان دیجی تون اینست که این دسته از کاربران به طور نقادانه به محتواهای منتشر شده داخل این پلتفرم واکنش نشان می‌دهند و بخش نظرات در این پلتفرم بسیار فعال است. همچنین میزان مشارکت در امتیاز دهی این کاربران نیز بالاست و برخی از بچه‌ها نیز بیشترین امتیازی که به محتواها می‌دهند نهایتا نمره یک الی یک و نیم است و سختگیرانه‌ به این محتواها نظر می‌دهند.

شاید برایتان جالب باشد که بیشترین امتیاز متعلق به فیلم هری پاتر ۳ (هری پاتر و زندانی آزکابان) است که بچه‌های منتقد به آن ۴.۷۱ داده‌اند. دوشنبه‌ها خلوت ترین روز برای کاربران دیجی تون است و جمعه‌ها به مثابه تعطیلی که آن شلوغ ترین روز این پلتفرم پخش محتوای تصویری مخصوص کودکان. همچنین ساعت ۱۴ شلوغ ترین ساعت روز در این پلتفرم است، یعنی درست ساعتی که بچه‌ها از مدرسه به خانه برگشتند و استراحت کوتاهی هم کردند و برای استراحت بیشتر سراغ آثار تولید شده در این پلتفرم می‌روند.

گزارش کامل دیجی تون از این لینک قابل دریافت است.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا