رمز ارز

چرا بیت کوین از بازار سهام عقب ماند؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

این هفته، وضعیت بازارهای سهام کمی بهتر شد. بیت کوین نیز در حال جدا شدن از بازارهای سنتی است اما نه به معنی مثبتش. در حالی‌ که ارزش بازار سهام تکنولوژی (Nasdaq Composite) ۳٫۱ درصد افزایش یافته، ارزش بیت کوین با کاهش حدود سه‌درصدی مواجه بوده است.

رمزارز نیوز در اینستاگرام

آخرین اخبار، تحلیل ها و آموزش ها را در صفحه اینستاگرام رمزارز نیوز مشاهده کنید.
مشاهده

به گزارش سایت کوین تلگراف، اطلاعات رسیده از وزارت بازرگانی آمریکا نشان می‌دهند که نرخ پس‌انداز شخصی در ماه آوریل به ۴٫۴ درصد کاهش‌یافته و به پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۰۸ رسیده است. معامله‌گران ارزهای دیجیتال نگران هستند که با بدتر شدن شرایط اقتصادی کلی جهان، دیدگاه‌های منفی نسبت به سرمایه‌گذاری‌های پرخطر مانند ارزهای دیجیتال نیز بیشتر شود.

به‌عنوان‌مثال، ارزش سهام شرکت Invesco QQQ Trust یک صندوق سرمایه‌گذاری مبادله‌ای مبتنی بر شرکت‌های تکنولوژی در آمریکا با ارزش ۱۶۰ میلیارد دلار از ابتدای سال ۲۰۲۲، ۲۳ درصد کاهش یافته است. در همین مدت، ارزش سهام شرکت iShares MSCI China ETF، یک شرکت ردیاب سهام چینی ۶٫۱ دلاری نیز ۲۰ درصد کاهش‌یافته است.

به‌منظور بدست آوردن تصویری واضح از شرایط کنونی معامله‌گران بیت کوین باید شاخص‌های مربوط به مشتقات این ارز را تجزیه‌وتحلیل کنیم.

افزایش معاملات مارجین بیت کوین

معاملات مارجین به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهند که از ارزهای دیجیتال وام بگیرند و از موقعیت‌های معاملاتی خود به‌منظور افزایش سود بالقوه‌شان، استفاده کنند. به‌طور مثال، قرض گرفتن تتر برای خرید ارزهای دیجیتال، یکی از این اقدامات است.

معامله‌گران بیت کوین تنها زمانی می‌توانند معامله این ارز را شورت کنند که روی کاهش قیمت آن، شرط بسته باشند. برخلاف قراردادهای آتی، تعادل بین مارجین لانگ و شورت، همیشه برقرار نمی‌شود.Bitcoin-derivative-metrics-analysis

نمودار نسبت استقراض مارجین تتر به بیت کوین بالا نشان می‌دهد که معامله‌گران بیت کوین اخیرا وام‌های تتر بیشتری گرفته‌اند. چراکه این نسبت از ۱۳ در تاریخ ۲۵ می به ۲۰ در تاریخ انتشار این خبر، تغییر یافته است. هرچه این اندیکاتور بالاتر باشد، نشان‌دهنده اطمینان بیشتر معامله‌گران حرفه‌ای از قیمت بیت کوین است.

لازم به ذکر است که نسبت استقراض مارجین تتر به بیت کوین در تاریخ ۱۸ می به حداکثر خود در شش ماه اخیر یعنی عدد ۲۹ رسید که نشان‌دهنده احساسات صعودی در بازار است. این در حالی است که افت این نسبت به زیر عدد پنج، یک نشانه نزولی است.

بازارهای اختیار معامله شدیدا ترسیده‌اند!

شاخص شیب دلتای ۲۵ درصد، اختیارات معامله (call) و فروش (put) مشابه را با یکدیگر مقایسه می‌کند. این معیار، هنگامی‌که ترس بر بازار غالب باشد، مثبت می‌شود. برعکس در شرایط طمع، این شاخص منفی می‌شود. به‌طور خلاصه در صورت ترس معامله‌گران از سقوط قیمت بیت کوین، این شاخص به بیش از هشت درصد افزایش می‌یابد و برعکس.Bitcoin-derivative-metrics-analysis

نمودار بالا نشان می‌دهد که این شاخص از ۱۱ می به بالای ۱۶ درصد رسیده است که نشان‌دهنده وضعیت بسیار نامتعادل بازار است. اوج ۲۵٫۶ درصدی اخیر این شاخص در ۱۴ می، بالاترین مقدار انحراف این شاخص در تاریخ بیت کوین بوده است که نشان‌دهنده غلبه احساسات نزولی بر بازار است.

توجیه وضعیت متضاد معاملات مارجین و اختیار معامله

سقوط قیمت TerraUSD در تاریخ ۱۰ می، قوی‌ترین استدلال برای توجیه وضعیت متضاد معاملات مارجین و اختیاری بیت کوین است. در این وضعیت، احتمال ضرر سنگین برای بازارسازان و آربیتراژها وجود دارد. علاوه بر این، طبق گزارش Loanscan.io هزینه دریافت وام تتر-دلار به سه درصد در سال در پلتفرم‌های Aave و Compound کاهش یافته است. این به معنی استفاده معامله‌گران از این استراتژی کم‌هزینه برای افزایش نسبت مارجین USDT/BTC است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا