عمومی

TSMC تولید انبوه تراشه جدید ۳ نانومتری M2 Pro اپل را از اواخر امسال آغاز خواهد کرد

اپل به‌تازگی از تراشه‌ی M2 رونمایی کرده که درواقع اولین ارتقای این تراشه‌ی اختصاصی محسوب می‌شود؛ پردازنده‌ای که به‌طور خاص برای مک و آیپد طراحی شده است. درحالی‌که مک‌بوک‌های جدید مجهز به M2 هنوز وارد بازار نشده‌اند، جف پو، تحلیلگر Haitong Intl Tech Research گزارش داده که تأمین‌کننده‌ی تراشه‌های اپل یعنی TSMC قصد دارد تولید انبوه تراشه‌ی جدید و قدرتمندتر ‌M2 Pro را اواخر سال جاری آغاز کند.

به گزارش 9to5Mac، جف پو اعلام کرده اپل به همکاری خود را TSMC به‌عنوان تأمین‌کننده‌ی تراشه‌های اختصاصی خود ادامه خواهد داد. انتظار می‌رود این تراشه‌ساز تایوانی اواخر سال ۲۰۲۲ وارد مرحله‌ی تولید انبوه تراشه‌ی جدید اپل موسوم به M2 Pro شود؛ پردازنده‌ای که طبق شنیده‌ها با لیتوگرافی ۳ نانومتری ساخته خواهد شد.

مقیاس یک تراشه در نانومتر، فاصله‌ی بین ترانزیستورهای آن را نشان می‌دهد و هرچه این فاصله کمتر باشد، عملکرد آن پردازنده بهتر خواهد بود. به‌عنوان مثال تراشه‌ی M2 با وجود همه‌ی به‌روزرسانی‌هایی که دریافت کرده، همچنان با لیتوگرافی پنج نانومتری ساخته شده است.

اپل می‌گوید عملکرد تراشه‌ی M2 نسبت به M1 تا ۱۸ درصد بهبود یافته و به‌لطف بهره گرفتن از پردازنده‌ی گرافیکی ۱۰ هسته‌ای جدید، عملکرد گرافیکی آن نیز نسبت به نسل قبل ۳۵ درصد بهتر است. M2 همچنین حداکثر از ۲۴ گیگابایت رم پشتیبانی می‌کند، درحالی‌که رم M1 حداکثر ۱۶ گیگابایت ظرفیت دارد.

  • نگاه نزدیک به مک بوک ایر 2022، اولین لپ تاپ مجهز به تراشه‌ M2
  • آغاز دورانی جدید برای آیپد؛ بازی‌های AAA برای iPadOS دردسترس قرار می‌گیرند

اوایل سال جاری برخی منابع اعلام کردند که اپل درحال‌ کار روی مک‌مینی جدیدی با تراشه‌ی M2 Pro است. غول فناوری مستقر در کوپرتینو همچنین تراشه‌های قدرتمندتری برای مک پرو توسعه می‌دهد. اگر گزارش پو واقعیت داشته باشد، نسخه‌های پیشرفته‌ی تراشه‌ی M2 همگی برپایه‌ی لیتوگرافی سه نانومتری ساخته می‌شوند.

اپل همچنین روی مک مینی جدید دیگری با اسم رمز J575 کار می‌کند که این محصول نیز از تراشه‌ی M2 Pro بهره خواهد برد. این پردازنده از هشت هسته‌ی قدرتمند و چهار هسته‌ی کارآمد بهره می‌برد که مجموع هسته‌های آن را به ۱۲ می‌رساند. درمقام مقایسه، M1 Pro تراشه‌ای ۱۰ هسته‌ای است.

جالب این است که پو اشاره کرده، علاوه‌بر مک پرو جدید، اپل قصد دارد آیپد جدیدی با تراشه‌ی سه نانومتری عرضه کند.

هدست واقعیت ترکیبی اپل

پس از گزارش مینگ‌چی کو که اعلام کرد هدست واقعیت ترکیبی اپل سه‌ماهه دوم ۲۰۲۳ معرفی خواهد شد، اکنون پو نیز معتقد است این دستگاه پس از سال نو چینی معرفی خواهد شد و در فوریه‌ی ۲۰۲۳ نیز وارد مرحله‌ی تولید انبوه می‌شود. این تحلیلگر همچنین در آخرین گزارش خود اعلام کرد اپل تصمیم دارد آیفون ۲۰۲۳ را با استفاده از مودم اختصاصی خود تولید کند. وی همچنین شایعات مربوط به اصلاح آیفون ۱۵ پرو مجهز به لنز پریسکوپی برای بزرگ‌نمایی اپتیکال را تأیید کرده است.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا