تکنولوژی

سرمایه‌گذاری آژانس فضایی اروپا در پروژه جمع‌آوری زباله‌های فضایی از مدار کره زمین

آژانس فضایی اروپا در همکاری با «استرواسکیل» (Astroscale)، شرکتی که در زمینه جمع‌آوری زباله‌های فضایی فعالیت دارد، می‌خواهد ابری عظیم از زباله‌های سرگردان در مدار زمین را پاکسازی کند. امری که به شرکت مخابراتی OneWeb، رقیب استارلینک اجازه می‌دهد تا ساخت شبکه ارتباطاتی خود را تکمیل کند.

با استناد به بیانیه رسمی آژانس فضایی اروپا، این همکاری سه جانبه که دارای بودجه‌ای برابر با 14.8 میلیون یورو است، تا هنگام ساخت فضاپیمایی که می‌تواند ماهواره‌ها را در مدار پایینی زمین بگیرد، ادامه خواهد یافت.

پروژه پاکسازی زباله‌های مدار زمین توسط آژانس فضایی اروپا

گفتنی است این فضاپیمای توسعه داده شده توسط استرواسکیل که ELSA-M نام دارد، می‌تواند طی هر ماموریت خود ماهواره‌های از رده خارج شده متعددی را جمع‌آوری کند و قرار است تا اواخر سال 2024 روانه مدار زمین شود.

بدین ترتیب پروژه مذکور می‌تواند با پاکسازی مدار زمین از ماهواره‌های مرده، راه را جهت پرتاب ماهواره‌های ارتباطاتی بیشتر از شرکت وان‌وب هموار کند که در واقع بخشی از برنامه همکاری مشترک Sunrise میان وان‌وب و آژانس فضایی اروپا به شمار می‌رود.

اطلاعات تکمیلی از پروژه آتی آژانس فضایی اروپا

به گفته «جورج فریمن»، وزیر علوم پادشاهی متحده انگلستان امروزه با وجود هزاران ماهواره‌ای که در مدار زمین می‌چرخند و همینطور هزاران ماهواره‌ای که طی پرتاب‌های سالیانه به این تعداد اضافه می‌شوند، رسیدگی به مشکل فزاینده زباله‌های فضایی جهت کاهش هزینه‌های ناشی از خسارات آنها و اطمینان یافتن از امنیت و پایداری فضا، اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است.

اکنون 428 عدد از 650 ماهواره تعیین شده توسط وان‌وب در ارتفاع 1200 کیلومتری زمین قرار گرفته‌اند که با پاکسازی ابر زباله‌های مذکور، وان‌وب می‌تواند باقی ماهواره‌های خود را نیز در مدار مستقر کند. این امر همچنین کمک می‌کند تا این فضای مشترک برای سایر آژانس‌ها یا شرکت‌های فضایی دنیا نیز قابل استفاده باشد.

پروژه پاکسازی زباله‌های مدار زمین توسط آژانس فضایی اروپا

البته پاکسازی زباله‌های فضایی مزیت مهم‌تری مانند عدم پیش آمدن برخوردهای احتمالی در فضا و متعاقبا عدم وجود قطعی‌های احتمالی در شبکه را هم به دنبال خواهد داشت.

در پایان بد نیست بدانید که به گفته ناسا هم اکنون بیش از 27,000 قطعه زباله فضایی در مدار زمین سرگردان هستند و تک‌تک آنها عامل تهدیدی جدی برای کارهای مانند پیش‌بینی وضع هوا و تماس گرفتن‌ با یکدیگر به شمار می‌روند.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا