عمومی

هوش مصنوعی جدید متا و OpenAI احتمالا قدرت استدلال خواهد داشت

هوش مصنوعی جدید متا و OpenAI احتمالا قدرت استدلال خواهد داشت

متا و OpenAI در آستانه‌ی انتشار نسخه‌های بعدی مدل هوش مصنوعی خود، ادعا می‌کنند که مدل‌های بعدی قادر به استدلال و برنامه‌ریزی هستند؛ اما ممکن است این یک ادعای تبلیغاتی همراه با کمی بزرگ‌نمایی باشد.

جدول زمانی دقیقی برای انتشار اعلام نشده است. براساس گزارش فایننشال تایمز، OpenAI چندی پیش به مدل بعدی هوش‌مصنوعی خود اشاره کرد که احتمالاْ GPT-5 نام دارد و به‌زودی منتشر می‌شود. ازطرفی، متا می‌گوید نسخه‌ی بعدی هوش مصنوعی Llama 3 در هفته‌های آینده معرفی خواهد شد.

جوئل پینو، معاون تحقیقات هوش مصنوعی متا، می‌گوید: «ما سخت در تلاشیم تا بفهمیم چگونه این مدل‌ها را نه فقط برای مکالمه، بلکه برای استدلال، برنامه‌ریزی… و برای داشتن حافظه به کار ببریم.»

اگر ادعاهای مطرح‌شده دقیق باشند، هردو مدل می‌توانند گام بزرگی در جهت دستیابی به هوش جامع مصنوعی (AGI) بردارند. این نسخه از هوش مصنوعی احتمالا هم‌سطح انسان یا حتی هوشمندتر خواهد بود.

هوش مصنوعی عمومی

برد لایت‌کپ، مدیر ارشد عملیاتی OpenAI، می‌گوید: «ما مدلی از هوش مصنوعی را می‌بینیم که می‌تواند وظایف پیچیده‌تری را به روشی پیچیده‌تر انجام دهد.» همچنین او معتقد است پیکربندی سطح استدلال این مدل‌ها تازه شروع شده است.

متا قصد دارد با Llama 3، نسخه‌ی قدرتمندتر دستیار هوش مصنوعی و عینک واقعیت‌ افزوده‌ی ری-بن را در واتساپ ادغام کند. از طرفی برنامه‌های OpenAI برای انتشار GPT-5 مشخص نیست.

لایت‌کپ معتقد است با گذشت زمان مدل‌ها به سمت کارهای طولانی‌تر و پیچیده‌تر پیش می‌روند و این به طور ضمنی مستلزم بهبود توانایی آن‌ها در استدلال است.

ادعاهای مطرح‌شده‌ی هردو شرکت به طرز ناامیدکننده‌ای مبهم هستند؛ البته این اولین بار نیست که رهبران هوش مصنوعی چنین ادعاهای بزرگی را مطرح می‌کنند.

تابستان گذشته محققان مایکروسافت ادعا کردند که GPT-4 بارقه‌های AGI را دارد. سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، مدت‌ها است از تلاش برای توسعه‌ی AGI می‌گوید. مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، به صراحت گفت که هدف نهایی کسب‌و‌کار پرهزینه‌ی هوش مصنوعی‌ این شرکت، توسعه‌ی AGI یا هوش مصنوعی انسان‌گونه است.

مقاله های مرتبط

تحقیقات مختلفی نشان داده‌اند که پیشرفت AGI چیزی بیش از یک سراب یا توهم نیست. به‌طور کلی شک و تردیدهای زیادی این ایده را احاطه کرده‌. شاید اکنون بیش‌از هرزمان دیگری این شک‌ و تردیدها وجود دارند.

از طرفی کارشناسان دیگری از جمله جفری هینتون ملقب به پدرخوانده‌ی هوش مصنوعی انتظار دارند در چندسال آینده AGI منتشر شود. در نهایت ادعاهای OpenAI و متا بیشتر از این‌که اساسی باشند، شایعه به‌نظر می‌رسند.

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا