عمومی

پیشرفت صنعت تراشه چین در سایه تحریم‌ها؛ تولید ۴۰ درصد رشد کرد

پیشرفت صنعت تراشه چین در سایه تحریم‌ها؛ تولید ۴۰ درصد رشد کرد

گزارش SCMP نشان می‌دهد که تحریم‌ صنعت تراشه‌ی چین توسط ایالات متحده نتوانسته است این کشور را کاملاً فلج کند؛ چراکه تولید تراشه‌های نیمه‌هادی با لیتوگرافی‌های قدیمی در سه ماهه‌‌ی اول سال ۲۰۲۴ به میزان ۴۰ درصد رشد کرده است.

چین با سرعت فعلی می‌تواند بر صنعت تولید تراشه‌های قدیمی‌ سلطه یابد و تا سال ۲۰۲۷ حدود ۳۹ درصد از سهم بازار جهانی را از آنِ خود کند.

رشد چشمگیر تولید تراشه‌ نشان می‌دهد که چین می‌تواند به رهبر جهانی تراشه‌های نیمه‌هادی قدیمی‌تر تبدیل شود. یکی از مهم‌ترین دلایل رشد تولیدات چین در این صنعت این است که هیچ محدودیت تجاری برای «تراشه‌های بالغ» یا تراشه‌هایی که از فناوری پردازش ۲۸ نانومتری یا لیتوگرافی‌های قدیمی‌تر استفاده می‌کنند، وجود ندارد.

دولت ایالات متحده با هدف حفظ زنجیره‌ی تأمین، تراشه‌های قدیمی‌تر را از لیست تحریم‌های خود خارج کرده است. این نوع از تراشه‌ها در دستگاه‌های بسیاری همچون گوشی، تجهیزات پزشکی و خودرو به‌کار برده می‌شوند و تحریم آن‌ها باعث ایجاد اختلالاتی در چرخه‌ی تأمین خواهد شد.

ایالات متحده معتقد است تراشه‌های قدیمی تهدیدی برای امنیت ملی به‌شمار نمی‌روند. خارج کردن این تراشه‌ها از لیست تحریم باعث شد تولید تراشه‌های نیمه‌هادی چین به بالاترین حد خود برسد و تنها در ماه مارس (اسفند و فروردین) حدود ۳۶٫۲ میلیارد واحد تراشه تولید شود.

تولید چین در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۴ تقریباً سه برابر تولید این کشور در سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۹ است؛ یعنی دقیقاً زمانی که چین تصمیم گرفت تولید تراشه‌ را توسط شرکت‌های داخلی توسعه‌ دهد.

به دلیل تحریم‌های ایالات متحده، چین بیشتر روی تراشه‌های نیمه‌هادی بالغ متمرکز شده است. حمایت‌های گسترده‌ی دولتی یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش تولیدات چین است، تا جایی که می‌توان گفت این کشور حتی بیش‌از‌حد تولید کرده است.

اگر ایالات متحده بر اجرای قوانین فعلی پافشاری کند، چین چاره‌ای جز تولید تراشه‌هایی با لیتوگرافی‌های قدیمی‌تر نخواهد داشت و نمی‌تواند با شرکت‌هایی مانند اینتل و TSMC رقابت کند. از آن‌جایی که چین راهی برای دستیابی به ابزارهای مناسب جهت ساخت پردازنده‌های پیشرفته ندارد، بعید به‌نظر می‌رسد که بتواند به خودکفایی برسد.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که واردات تراشه‌ی نیمه‌هادی در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۴ حدود ۱۲٫۷ درصد رشد داشته است؛ بنابراین چین هنوز فاصله‌ی زیادی تا رسیدن به خودکفایی دارد.

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا