باستان‌شناسان ویرانه‌های 11 سکونتگاه چند هزار ساله مرموز را در آمازون کشف کردند

تیمی از دانشمندان در گوشه جنوب غربی جنگل آمازون، با استفاده از فناوری LIDAR، شواهدی از ویرانه‌های 11 سکونت‌گاه باستانی ناشناخته و مرموز را کشف کرده‌اند که شامل هرم و کانال‌های بزرگی می‌شود.

محققان در تحقیق خود توضیح می‌دهند که این سکونتگاه‌های مرموز توسط تمدن ماقبل Hispanic (مردمان اسپانیایی‌زبان آمریکای لاتین) ساخته‌ شده‌اند. در مجموع، آن‌ها دو محل استقرار بزرگ جدید به نام‌های Cotoca و Landvar و 24 مکان کوچک را کشف کرده‌اند که 15 مورد از آن‌ها قبلا ناشناخته بوده‌اند.

جنگل آمازون

تصویر بالا محوطه‌‌ای تشکیل شده از دیوار با تراس‌های بزرگ را نشان می‌دهد که محققان عقیده دارند مردم در تراس‌های آن زندگی می‌کرده‌اند.

براساس تحقیقات آن‌ها، قدمت این مکان‌ها از حدود 500 پس از میلاد تا 1400 پس از میلاد است؛ زمانی که این بخش از جنگل (واقع در بولیوی) محل سکونت تمدن Casarabe بوده است. تحقیقات آن‌ها همچنین نشان می‌دهد که آمازون‌نشین‌های باستان حدود 1500 سال پیش با استفاده از اهرام سفالی بلند و گسترده‌ای، شهرهای پرجمعیت خود را ایجاد می‌کرده‌اند.

به گفته محققان، این شواهد همچنین نشان می‌دهند که حتی پیش از ورود اروپایی‌ها به آمازون، جوامع پیشرفته‌ای در آن وجود داشته است.

استفاده از فناوری لیدار در جنگل آمازون

جنگل آمازون

محققان چنین شواهدی را با کمک فناوری لیزر یا LIDAR انجام داده‌اند. از این فناوری سنجش از راه دور به عنوان راهی برای تولید تصویر سه‌بعدی از سطح زمین استفاده می‌شود و به همین دلیل برای باستان‌شناسی و کشف شواهدی از تمدن‌های باستانی که در زیر خاک مدفون شده‌اند، ضروری است.

به گفته «هیکو پرومرز»، محقق این پژوهش از موسسه باستان شناسی آلمان کشف شواهدی که با استفاده از فناوری لیزر کشف شده‌اند، با روش‌های معمول 400 سال طول خواهد کشید.

«کریس فیشر»، باستان‌شناسی که در این پژوهش به صورت مستقیم حضوری نداشته توضیح می‌دهد استفاده از فناوری لیدار در آمازون باعث تحول عظیمی در کشف و مستندسازی شواهد باستانی این منطقه شده است.