عمومی

AMD احتمالاً گرافیک جدید RX 6300 را با پردازنده گرافیکی Navi 24 عرضه می‌کند

طبق گزارش جدید وب‌سایت Phoronix، شرکت AMD ممکن است به‌زودی سومین گرافیک دسکتاپ مجهز به پردازنده‌ی گرافیکی Navi 24 خود را رونمایی کند. این خبر اولین‌بار در توییتر منتشر شد که به تلاش تیم قرمز برای آماده‌سازی گرافیک جدیدی با پردازنده‌ی گرافیکی Navi 24 اشاره می‌کرد و حالا به‌گزارش Tomshardware، شایعه‌ی اخیر نیز به توسعه‌ی همان گرافیک جدید مربوط می‌شود.

AMDgpu درایور متن‌باز AMD برای پردازنده‌های گرافیکی آن در لینوکس است و اطلاعات افشا‌شده از فرایند ادغام تغییرات کد این درایور با کرنل اصلی لینوکس ۵.۱۹ نشان می‌دهند که واحد گرافیکی مذکور به دسته‌ی Beige Goby با شناسه‌ محصول 0x7424 تعلق دارد که شناسه‌ی جدیدی در دسته محصولات گرافیکی AMD است. تنها اطلاعات تأیید‌شده از این شناسه همان نام رمز Beige Goby است و نشان می‌دهد که گرافیک جدید به خانواده‌ی پردازنده‌های گرافیکی پایین‌رده‌ی Navi 24 مانند RX 6500 XT و RX 6400 تعلق دارد.

Radeon RX 6500 XT، یکی از پردازنده‌های گرافیکی فعلی Beige Goby

Radeon RX 6400، یکی دیگر از کارت‌های گرافیک Beige Goby که از لینوکس پشتیبانی می‌‌کند

درنتیجه، می‌توان انتظار داشت که این گرافیک جدید یا نسخه‌ی به‌روز‌شده‌ای از RX 6500 XT یا RX 6400 باشد یا در سناریویی محتمل‌تر، نسخه‌ای کاملاً جدید با عملکردی ضعیف‌تر از RX 6400 به نام RX 6300 باشد. در‌حال‌حاضر، تنها می‌توان به برخی حدس‌و‌گمان‌ها درباره‌ی مشخصات گرافیک دسکتاپی جدید AMD بسنده کرد؛ اما با‌توجه‌به اینکه AMD قبلاً گرافیک موبایلی RX 6300M را معرفی کرده است، احتمال زیادی وجود دارد که گرافیک جدید تیم قرمز با مشخصاتی مشابه این نسخه‌ی موبایلی عرضه شود.

RX 6300M ​نسخه‌ی موبایلی گرافیک‌های سری RX 6000 است که مشخصاتش را می‌توان با گرافیک یکپارچه‌ی Radeon 680M مقایسه کردن. تعداد هسته‌های این نسخه‌ نیز با تعداد هسته‌های RX 6400 یعنی ۷۶۸ مشابه است؛ اما از نظر پهنای باند حافظه و ظرفیت اینفینیتی کش و فرکانس اصلاً با RX 6400 مقایسه‌کردنی‌نیست. فرکانس RX 6300M در حالت گیمینگ ​به ۱٬۵۱۲ مگاهرتز می‌رسد و اینفینیتی کش آن ۸ مگابایت و حداکثر پهنای باند حافظه‌‌اش فقط ۶۴ گیگابایت‌بر‌ثانیه با ظرفیت ۲ گیگابایت است.

  • RX 6300، ضعیف‌ترین کارت گرافیک RDNA 2، احتمالاً به‌زودی معرفی می‌شود

به‌عبارت‌دیگر، اگر AMD تصمیم بگیرد 6300M ​​را به نسخه‌ای دسکتاپی تبدیل کند، احتمال مشخصاتی مشابه با نسخه‌ی موبایل این گرافیک را برای آن عرضه می‌کند که در آن صورت، RX 6300 می‌تواند لقب ضعیف‌ترین گرافیک دسکتاپی RDNA 2 را ازآنِ خود کند.

اگر AMD موفق شود با حفظ تمام مشخصات گفته‌شده، توان مصرفی را نیز ​کمتر از ۳۰ وات نگه دارد، گرافیک دسکتاپی RX 6300 می‌تواند به‌عنوان گزینه‌ای عالی برای شتاب‌دهنده‌ی سخت‌افزاری یا پردازنده‌ی گرافیکی با قابلیت مانیتور چندگانه برای منابع تغذیه‌ی پیش‌ساخته‌ی کوچک به حساب آید.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا