تکنولوژی

پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل احتمالا ماه اکتبر از راه می‌رسند

اینتل روی پردازنده‌های نسل سیزدهم Core با نام «رپتور لیک» (Raptor Lake) کار می‌کند که احتمالا معرفی و عرضه آن‌ها زودتر از چیزی باشد که انتظارش را داشتیم. طبق شایعه‌ای جدید، این پردازنده‌ها در ماه اکتبر یعنی 5 ماه دیگر روانه بازار می‌شوند و در بالاترین مدل، فرکانس 5.8 گیگاهرتز را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

اگر شایعه اخیر صحت داشته باشد، اینتل در کنار پردازنده‌های رپتور لیک، از نسل بعدی پردازنده‌های سرور Sapphire Rapids هم رونمایی خواهد کرد.

مشخصات احتمالی پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل

طبق اطلاعاتی که تا به امروز داریم، اینتل روی دو سری پردازنده کار می‌کند: پردازنده‌های استاندارد و HEDT. تراشه‌های HEDT خانواده‌ای از چیپ‌های قدرتمند اینتل به حساب می‌آیند که در سرورها، دیتاسنترها و همچنین سایر بخش‌هایی که نیاز به قدرت بالا دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نسل جدید این پردازنده‌ها، Sapphire Rapids نام دارند که تحت پردازنده‌های Xeon W-3400 و Xeon-W2400 از راه می‌رسند. با این حال، اکثر کاربران در سراسر جهان با پردازنده‌های دسکتاپ و لپ‌تاپ رپتور لیک اینتل روبه‌رو می‌شوند.

پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل

پردازنده‌های Raptor Lake-S اینتل مانند پردازنده‌های نسل دوازدهم از رم‌های DDR5 و DDR4 پشتیبانی خواهند کرد. این ویژگی تراشه‌های اینتل را بالاتر از پردازنده‌های رایزن 7000 AMD قرار می‌دهد چرا که این خانواده تنها از رم‌های DDR5 پشتیبانی می‌کنند که هنوز قیمت بالایی دارند.

پردازنده‌های آینده اینتل همچنان طراحی هیبریدی خواهند داشت، یعنی هسته‌های قدرتمند P و کم‌مصرف E را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. همچنین این تراشه‌ها مبتنی بر لیتوگرافی Intel 7 خواهند بود. هسته‌های قدرتمند بجای Golden Cove، از نوع Raptor Cove خواهند بود و حافظه کش هسته‌های E هم افزایش می‌یابد.

انتظار می‌رود بالاترین نمونه این خانواده از 24 هسته (8 هسته قدرتمند و 16 هسته کم‌مصرف) بهره ببرد و همچنین حداکثر فرکانس 5.8 گیگاهرتز داشته باشد. همچنین توان طراحی حرارتی این تراشه‌ها افزایش پیدا می‌کند و در بالاترین مدل هم 68 مگابایت حافظه کش داشته باشد.

انتظار می‌رود در اواخر سال جاری میلادی شاهد رقابت جذابی میان پردازنده‌های نسل 13ام اینتل و رایزن 7000 AMD باشیم.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا