عمومی

تایوان تفتیش ۱۰ شرکت چینی مظنون به شکار غیرقانونی مهندسان تراشه را آغاز کرد

به‌نوشته‌ی رویترز، مقام‌های رسمی تایوان هفته‌ی گذشته روند تفتیش ۱۰ شرکت چینی مظنون به جذب غیرقانونی مهندسان تراشه و دیگر نیروهای حوزه‌ی فناوری را آغاز کرده‌اند. این جدیدترین نمونه از اقدامات تایوان علیه شرکت‌های چینی برای حفظ جایگاه خود در صنعت تراشه است.

شرکت تایوانی TSMC که بزرگ‌ترین تراشه‌ساز قراردادی در دنیا محسوب می‌شود و مشتریان بزرگی نظیر اپل و انویدیا دارد، امروزه پیشرفته‌ترین قطعات نیمه‌هادی را می‌سازد. گفته می‌شود تایوان پویشی گسترده به‌راه انداخته است تا علیه جذب غیرقانونی مهندسان تراشه‌اش اقدام کند. تایوان اقدامات اخیر شرکت‌های چینی را تهدید مهمی برای جایگاهش در صنعت تراشه محسوب می‌کند.

اداره‌ی تحقیقات تایوان می‌گوید در هفته‌ی گذشته، تفتیش مقر اصلی ۱۰ شرکت چینی یا مرکز تحقیق‌و‌توسعه‌ی آن‌ها را آغاز کرده است که در تایوان فعال هستند. در همین زمینه، تقریباً ۷۰ نفر برای بازجویی در چندین شهر شامل تایپه (پایتخت) و هسینچو (مرکز تراشه‌سازی) احضار شده‌اند.

اداره‌ی تحقیقات تایوان در اطلاعیه‌ای اعلام می‌کند: «شکار غیرقانونی استعدادهای تایوان در حوزه‌ی فناوری به‌شدت بر رقابت‌پذیری بین‌المللی ما اثر منفی گذاشته و امنیت ملی ما را به‌خطر انداخته است.» این اداره می‌گوید فناوری مقوله‌ای حیاتی برای امنیت تایوان محسوب می‌شود و از مردم خواسته است دربرابر فعالیت‌های این‌چنینی شرکت‌های چینی هشیار باشند.

اداره‌ی تحقیقات تایوان نام ۱۰ شرکت چینی اشاره‌شده را اعلام نکرده است؛ اما می‌گوید در بین آن‌ها نام شرکت‌های طراح مدار مجتمع و تولیدکننده‌ی قطعات الکترونیکی دیده می‌شود. دفتر امور اداری چین در تایوان به درخواست رویترز برای شفاف‌سازی در این زمینه پاسخ نداده است.

ماه گذشته‌ی میلادی، یکی از مقام‌های ارشد اداره‌ی تحقیقات تایوان به رویترز گفت این اداره بررسی‌های خود را روی حدودا ۱۰۰ شرکت چینی آغاز کرده است که به شکار غیرقانونی استعدادهای تایوان در حوزه‌ی فناوری مظنون هستند.

رویکرد چین برای جذب استعدادهای حوزه‌ی تراشه‌سازی به‌منظور کسب استقلال کامل در این صنعت با آغاز تحریم‌های ایالات متحده بیش‌از‌پیش تشدید شده است. تحریم‌هایی که دولت ترامپ علیه چین اعمال کرد، باعث شد شرکت‌های بزرگ چینی نظیر هواوی امکان دسترسی به فناوری‌های مدرن تراشه‌سازی را نداشته باشند و نتوانند با شرکت‌هایی مثل TSMC همکاری کنند که از تجهیزات آمریکایی بهره می‌گیرند.

در این زمینه، چین در تلاش است وابستگی خود را به کشورهای دیگر از بین ببرد و با سرمایه‌گذاری عظیم به‌صورت اختصاصی تراشه بسازد. چین اکنون چند شرکت تراشه‌ساز دارد؛ اما این شرکت‌ها هنوز به‌اندازه‌ی TSMC پیشرفته نشده‌اند.

مقاله‌های مرتبط:

  • ماجرای نفوذ چینی‌ها به مراکز داده شرکت‌های بزرگ آمریکایی با استفاده از میکروچیپ چیست
  • استخدام ده‌ها تن از مهندسان خبره TSMC از سوی دو تراشه‌ساز دولتی چین

مقام‌های رسمی دولت تایوان با وضع قوانینی اعلام کرده‌اند چینی‌ها اجازه ندارند در برخی از بخش‌های خاص از زنجیره‌ی تأمین صنعت نیمه‌هادی نظیر طراحی تراشه سرمایه‌گذاری کنند. این قوانین باعث شده‌اند فعالیت قانونی شرکت‌های چینی در تایوان بسیار دشوار باشد.

حدوداً اواخر اسفند سال گذشته، اداره‌ی تحقیقات تایوان در اقدامی مشابه هشت شرکت چینی را تفتیش کرده بود. در آن زمان، اعلام شد اقدام اداره‌ی تحقیقات تایوان با هدف مقابله با فعالیت‌های غیرقانونی حزب کمونیست چین درزمینه‌ی شکار استعدادها و سرقت اسرار انجام شده است.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا