عمومی

بیشتر مشخصات پردازنده‌های گرافیکی Ada Lovelace به بیرون درز پیدا کرد

بعد از حمله‌ی هکرها به سرورهای انویدیا در اوایل اسفند ۱۴۰۰، اطلاعات زیادی از پردازنده‌های گرافیکی نسل بعدی این شرکت به بیرون درز پیدا کرد که از افزایش چشمگیر عملکرد محاسباتی معماری Ada درمقایسه‌با نسل قبل خبر داد. حالا به‌گزارش Notebookcheck، شایعات تأیید‌نشده‌ی بیشتری از پردازنده‌های سری RTX 4000 در وب‌سایت Bilibili منتشر شده است که به تفاوت‌‌های تعداد هسته‌های CUDA، پیکربندی حافظه و توان مصرفی این محصولات درمقایسه‌با نسل RTX 3000 اشاره می‌کنند.

مشخصات فاش‌شده نشان می‌دهند تعداد هسته‌های CUDA پردازنده‌ی گرافیکی RTX 4090 درمقایسه‌با RTX 3090 حدود ۵۳ درصد و توان مصرفی RTX 4060 نیز درمقایسه‌با نسل قبلی خود ۳۰ وات افزایش پیدا کرده است؛ اما تنها از ۸ گیگابایت VRAM بهره می‌برد که ۴ گیگابایت کمتر از نسل قبلی است.

مشخصات RTX 4090 RTX 4080 RTX 4070 RTX 4060
پردازنده‌ی گرافیکی AD 102 AD 103 AD 104 AD 106
تعداد واحد محاسباتی ۱۲۶ ۸۴ ۶۰ ۳۶
تعداد هسته‌های CUDA ۱۶٬۱۲۸ ۱۰٬۷۵۲ ۷٬۶۸۰ ۴٬۶۰۸
پیکربندی حافظه گذرگاه ۳۸۴ بیتی و ۲۴ گیگابایت GDDR6X گذرگاه ۲۵۶ بیتی و ۱۶ گیگابایت GDDR6X گذرگاه ۱۹۲ بیتی و ۱۲ گیگابایت GDDR6X گذرگاه ۱۹۲ بیتی و ۸ گیگابایت GDDR6X
توان مصرفی ۴۵۰ وات ۳۵۰ وات ۳۰۰ وات ۲۰۰ وات

فاش‌شدن این مشخصات، علاوه‌بر صحه‌‌گذاشتن بر شایعات قبلی، بیانگر این حقیقت است که این بار احتمالاً انویدیا به‌جای استفاده‌‌ی مجدد از قالب‌های ادغام‌شده (Binned Dies) از گرافیک‌هایی مجزا برای هر واحد استفاده می‌کند و پرچم‌دار گرافیک‌های این سری، یعنی RTX 4090، تعداد هسته‌‌های CUDA بیشتری از ۱۶٬۱۲۸ خواهد داشت.

اولین افشاگری‌ها حاکی از این امر بود که دای کامل پردازنده‌ی گرافیکی AD102 به ۱۸٬۴۳۲ هسته‌ی CUDA مجهز است و این احتمال وجود دارد که انویدیا این تعداد هسته را در گرافیک نسخه‌ی 4090 Ti عرضه کند.

گرافیک RTX 4090

مشخصات گرافیک‌های سری RTX 4000

تعداد هسته‌های CUDA گرافیک RTX 4090 به‌طور بالقوه ۵۳ درصد بیشتر از گرافیک RTX 3090 است و عواملی مانند افزایش عملکرد در هر فرکانس (IPC) و بهره‌وری بهتر به‌دلیل استفاده از لیتوگرافی ۶ نانومتری TSMC، افزایش دوبرابری عملکرد را درمقایسه‌با RTX 3090 نوید می‌دهند.

درصد افزایش تعداد هسته‌های CUDA

درصد افزایش تعداد هسته‌های CUDA در گرافیک‌های معماری Ada

این موضوع برای دیگر گرافیک‌های معماری Ada نیز صدق می‌کند: تعداد هسته‌های CUDA گرافیک‌ RTX 4080 حدود ۲۳ درصد و گرافیک RTX 4070 حدود ۲۵ درصد و گرافیک RTX 4060 حدود ۲۶ درصد درمقایسه‌با همتایان خود در سری RTX 3000 معماری Ampere بیشتر خواهد بود.

توان مصرفی گرافیک‌های سری RTX 4000

توان مصرفی گرافیک‌های سری RTX 4000

  • هرآنچه از معماری Ada Lovelace انویدیا و گرافیک‌های RTX 4000 می‌دانیم

طبق شایعات منتشر‌شده، RTX 4060 مبتنی‌بر پردازنده‌ی گرافیکی AD106 با ۳۶ واحد محاسباتی (SMs) و ۴٬۶۰۸ هسته‌ی CUDA همراه و توان مصرفی‌اش برابر با ۲۰۰ وات (حدود ۳۰ درصد بیشتر از RTX 3060) خواهد بود.

بااین‌حال، یکی از نکات مهمی که در این شایعات به‌چشم می‌خورد، استفاده از VRAM هشت گیگابایتی GDDR6X با گذرگاه ۱۹۲ بیتی در گرافیک RTX 4060 است و هنوز مشخص نیست که چرا انویدیا قصد دارد این گرافیک را با ۴ گیگابایت VRAM کمتر از گرافیک نسل قبلی عرضه کند.

با اینکه احتمال صحت و درستی این شایعات زیاد است، همچنان باید برای اطمینان از مشخصات فاش‌شده، تا زمان رونمایی رسمی از این محصولات منتظر ماند.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا