تکنولوژی

مطالعه جدید: افراد منزوی بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل در سنین بالا قرار می‌گیرند

دانشمندان در مطالعه جدیدی دریافتند افراد منزوی از نظر اجتماعی دارای حجم ماده خاکستری کمتری در مغز هستند. آن‌ها پس از تعدیل عوامل خطر مانند عوامل اجتماعی-اقتصادی، بیماری‌های مزمن، سبک زندگی و افسردگی که در زوال عقل نقش دارند، دریافتند افراد منزوی 26 درصد بیشتر از سایر احتمال ابتلا به زوال عقلی را دارند. تجزیه و تحلیل‌ها نشان داده است افراد بالای 60 بیشتر در معرض این آسیب هستند.

محققان دانشگاه «وارویک»، دانشگاه «کمبریج» و دانشگاه «فودان» با هدف بررسی چگونگی ارتباط میان انزوای اجتماعی و تنهایی با زوال عقلی در آینده، داده‌های تصویربرداری عصبی بیش از سی هزار نفر را بررسی کردند. مجموعه این تصاویر در زیست بانک بریتانیا جمع‌آوری شده بود.

نتایج این مطالعه در تاریخ 8 ژوئن 2022 در مجله «Neurology» به چاپ رسید.

 انزوای اجتماعی

تنهایی نیز با زوال عقلی در ارتباط است، اما باید بدانیم محققان در این مقاله میان احساس ذهنی تنهایی با انزوای اجتماعی فرق قائل شده‌اند. تنهایی که با افسردگی در ارتباط است احتمال ابتلا به زوال عقلی را تا 75% افزایش می‌دهد.

پروفسور «ادموند رولز» عصب‌شناس از دپارتمان علوم کامپیوتر دانشگاه وارویک می‌گوید: « بین انزوای اجتماعی – حالتی عینی از ارتباطات اجتماعی کم و پایین – و تنهایی که نوعی احساس درونی است، تفاوت وجود دارد.»

او ادامه داد: «با این‌حال، هردو برای سلامتی ضرر دارند. ما در تحقیقات خود نشان دادیم انزوای اجتماعی به تنهایی یک خطر مستقل برای عقل محسوب می‌شود.»

با شیوع فزاینده انزوای اجتماعی و تنهایی در دهه‌های گذشته، این مسئله به یک نکته جدی و درعین حال نادیده گرفته شده در بهداشت عمومی تبدیل شده است. شیوع ویروس کرونا عامل دیگری در شدت گرفتن انزوای اجتماعی بود.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا