عمومی

چند هفته پس از خروج مورس از اینتل، این شرکت پردازنده‌ی ۸۰۸۸ را عرضه کرد که به‌عقیده‌ی مورس نسخه‌ی عقیم‌شده‌ی ۸۰۸۶ بود؛ زیرا از یکی از قابلیت‌های اصلاح‌شده‌ی نسخه‌ی ۱۶ بیتی پردازنده‌ی او استفاده می‌کرد. ازآنجایی‌که هنوز اغلب سیستم‌ها ۸ بیتی بودند، ۸۰۸۸ داده‌های ۱۶ بیتی را در دو چرخه‌ی ۸ بیتی ارسال و آن را با سیستم‌های ۸ بیتی سازگار کرد.

دوسال بعد IBM کار روی مدل ۵۱۵۰ را آغاز کرد: اولین پی‌سی یا کامپیوتر شخصی که قرار بود فقط از قطعات ارزان و آماده ساخته شود. فرایند مذکور برای آی‌بی‌ام روند جدیدی بود؛ چراکه این شرکت همیشه برای ساخت سیستم‌هایش از قطعات و فناوری‌های اختصاصی خود استفاده می‌کرد.

پردازنده‌هایی که به این منظور مدنظر متخصصان آی‌بی‌ام قرار گرفتند، عبارت بودند از موتورولا ۶۸۰۰۰ (پردازنده‌ای که بعداً در قلب سیستم‌های مکینتاش جای گرفت)، اینتل ۸۰۸۶ و اینتل ۸۰۸۸.

پردازنده‌ی ۸۰۸۰ که در ساخت IBM ۵۱۵۰ به کار رفت، نسخه‌ی اصلاح‌شده‌ی ۸۰۸۶ بود

آی‌بی‌ام ابتدا تراشه‌ی موتورولا را از فهرست خود خط زد و سپس متوجه شد مایکروسافت یک مفسر بیسیک آماده و کارآمد برای پردازنده‌ی ۸۰۸۶ در دسترس دارد. ازآنجایی‌که این دو کد پایه یکسانی داشتند، انتخاب آی‌بی‌ام به ۸۰۸۰ محدود شد. این تصمیم به غول بزرگ فناوری کمک کرد سیستم‌های ارزان‌تری تولید کند، زیرا حالا قادر بود از ماژول‌های ROM معدودتر و RAM کمتری استفاده کند.

اما در جهان واقعی فناوری تفاوتی نداشت آی‌بی‌ام کدام‌یک از دو تراشه‌ی اینتل را انتخاب کند؛ چراکه هر دو گزینه براساس همان کدی که استیون مورس برای ۸۰۸۶ نوشته بود، ساخته شدند.

از تراشه تا استاندارد

اما چگونه کد ۸۰۸۶ به یک استاندارد صنعتی تبدیل شد؟ پاسخ این سؤال به نقش پردازنده در سیستم ۵۱۵۰ آی‌بی‌ام برمی‌گردد. واقعیت این بود که اوایل دهه‌ی هشتاد میلادی، بازار کامپیوترهای شخصی بسیار ازهم‌گسیخته بود و شرکت‌های زیادی در این دریا مشغول پارو زدن در جهت‌های مخالف بودند.

به‌ بیان ساده، ده‌ها سیستم متفاوت از ده‌ها شرکت تولیدکننده دردسترس مردم قرار گرفته بود که هیچ‌کدام با یکدیگر سازگاری نداشتند. این موضوع کاربرانی را که مشتاق بودند از نرم‌افزار، سخت‌افزار و تجهیزات جانبی یک سیستم روی دستگاه‌های دیگر استفاده کنند، ناامید کرده بود.

بااین‌حال به‌تدریج، بخش‌های متفاوت دنیای پی‌سی‌ها در مدار ۵۱۵۰ قرار گرفتند. یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت بزرگ این سیستم، اعتبار برند IBM بود که درآن زمان به‌عنوان یکی از برترین شرکت‌های ماشین‌های تجاری شناخته می‌شد.

آی‌بی‌ام خیلی سریع بر بازار کامپیوترهای شخصی تسلط یافت و ازآنجایی‌که در تولید اولین پی‌سی خود از قطعات سایر شرکت‌ها استفاده کرده بود، دیگر تولیدکنندگان هم به‌راحتی روند کار این برند را تقلید کردند.

پس از موفقیت ۸۰۸۶، شرکت‌های AMD، Cyrix، NEC و IBM پردازنده‌های سازگار با x86 خود را تولید کردند

هم‌زمان اینتل با توسعه‌ی نسخه‌های بهبودیافته‌ی ۸۰۸۶ که از ۸۰۱۸۶ شروع شد و تا ۸۰۴۸۶ و سری پنتیوم‌ها ادامه یافت، به نیازهای مشتریان پاسخ گفت. به لطف اعداد پایانی رایج در اکثر نام‌گذاری‌های CPU، این خط تولید با نام x86 شناخته شد؛ حتی پس از اینکه اینتل به نام‌های تجاری دیگری مانند Pentium، Celeron و Centrino روی آورد.

بسیاری دیگر از تولیدکنندگان CPU به گروه اینتل ملحق شدند و شرکت‌هایی مانند AMD، Cyrix، NEC و حتی IBM پردازنده‌های سازگار با x86 خود را عرضه کردند. به‌این‌ترتیب x86 به یک استاندارد جهانی کامپیوترهای شخصی تبدیل شد. استیون مورس سال‌ها بعد با فروتنی گفت:

من به‌اندازه‌ی کافی خوش‌شانس بودم که در زمان مناسب، در جای مناسب قرار بگیرم. هر مهندس باهوشی می‌توانست این پردازنده را طراحی کند. البته درآن صورت پردازنده مجموعه دستورالعمل‌های کاملاً متفاوتی داشت، اما تمام کامپیوترهای شخصی امروزی بر اساس آن معماری توسعه می‌یافتند.

قدرت واقعی x86 نه به کدهای عملیاتی خاصی که باعث می‌شود CPUهای ما کار کنند، بلکه به شتاب استانداردهای رایج کامپیوترها بستگی دارد. اما تردیدی نیست که پردازنده‌ی ۸۰۸۶ راه را برای پیشرفت سریع و تصاعدی ظرفیت، سرعت و کارایی سیستم‌های کامپیوتری هموار کرد.

مجموعه دستورات تراشه‌ی مورس هنوز در قلب اکثر پی‌سی‌های مدرن اجرا می‌شود. برای درک عملی قدرت استاندارد x86 کافی است به این نکته توجه کنیم که هر برنامه‌ای که به زبان اسمبلی در سال ۱۹۷۸ برای ریزپردازنده‌ی اینتل ۸۰۸۶ نوشته شده بود، بدون تغییر روی آخرین نسخه‌ی سی‌پی‌یو Core2 اجرا می‌شد، ولی ۱۸۰ هزار برابر سریع‌تر.

واقعیت این است که اینتل ۸۰۸۶ چیزی بیش از یک پردازنده بود: توسعه‌ی این تراشه لحظه‌ی شکوهمندی را در تاریخ محاسبات مدرن رقم زد. معرفی این قطعه آغاز یک دوره‌ی جدید فناوری بود، به‌گونه‌ای که ما بعد از ۴۶ سال هنوز تأثیرات آن را احساس می‌کنیم.

همان‌طور که تلاش می‌کنیم محدودیت‌های بار کاری کامپیوترها را پشت سر بگذاریم، تاریخچه‌ی ۸۰۸۶ به ما یادآوری می‌کند که چقدر پیشرفت کرده‌ایم و چه نتایج شگفت‌انگیزی ممکن است از معماری‌های جدید امروز به دست آید.

حتما بخوانید :

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا