عمومی

سرخس رکورددار بیشترین دی‌ان‌ای که نام علمی آن Tmesipteris oblanceolate است، به گروهی از گیاهان اولیه تعلق دارد که مدت‌ها پیش از پیدایش دایناسورها روی زمین تکامل پیدا کردند. سرخس مذکور تنها در کالدونیای جدید در اقیانوس آرام و چند جزیره مجاور یافت می‌شود و روی تنه و شاخه‌های درختان جنگل‌های بارانی رشد می‌کند.

در مطالعه جدید که در مجله‌ی iScience منتشر شد، پژوهشگران مواد ژنتیکی را از نمونه‌های جمع‌آوری شده از کالدونیای جدید استخراج کردند. آن‌ها میزان اتصال رنگ به دی‌ان‌ای را اندازه‌گیری کردند. رنگ بیشتر به معنای ژنوم بزرگ‌تر است.

مشخص شد سرخس مورد بررسی دارای ژنوم با اندازه ۱۶۰ میلیارد جفت باز دی‌ان‌ای است که وقتی باز شود، طول آن به حدود ۱۰۰ متر می‌رسد. درمقابل، ژنوم انسان فقط شامل حدود سه میلیارد جفت باز می‌شود و طول آن در حالت باز شده به حدود دو متر می‌رسد.

سرخس یادشده اکنون دارای سه رکورد جهانی برای بزرگ‌ترین ژنوم در میان کل موجودات زنده، بزرگ‌ترین ژنوم گیاهان و بزرگ‌ترین ژنوم سرخس‌ها است.

ژنوم‌های بزرگ و کوچک

بیشتر دی‌ان‌ای گیاهان و جانوران درون هسته سلول و به شکل پیچ‌خورده وجود دارد. این ماده ژنتیکی یا ژنوم تمام اطلاعاتی را که موجود زنده برای عملکرد به آن نیاز دارد، در رشته‌های طولانی از دی‌ان‌ای که کروموزوم نامیده می‌شود، ذخیره می‌کند.

تنوع زیادی در اندازه ژنوم وجود دارد. در سلسله حیوانات، برخی از بزرگ‌ترین ژنوم‌ها شامل شُش‌ماهی  و سمندر با حدود ۱۲۰ میلیارد جفت باز می‌شود.

همه گیاهان ژنوم بزرگی ندارند. برای مثال درخت بلوط ژنوم نسبتا کوچکی دارد و اگر کل دی‌ان‌ای موجود در یک سلول درخت بلوط را باز کنید، طول آن به ۶۶ سانتی‌متر می‌رسد.

حتما بخوانید :

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا