عمومی

بنابراین پژوهشگرها به مقایسه‌ی موسیقی و گفتار در سراسر جهان پرداختند. اگرچه مجموعه‌های موسیقی متنوعی از سراسر جهان وجود دارند، بسیاری از این اسناد صرفاً «محصولات بدون بدنه‌» فاقد زمینه‌ی زبانی و فرهنگی هستند و بدون دخالت معنادار مردم یک منطقه‌ی خاص به وجود آمده‌اند.

پژوهشگرها برای دستیابی‌ به داده‌هایی با زمینه‌ی فرهنگی عمیق‌تر، ۷۵ پژوهشگر موسیقی را از سراسر دنیا به‌عنوان همکار استخدام کردند. هرکدام از شرکت‌کننده‌ها یک قطعه‌ی سنتی از فرهنگ خود را خواندند. سویج و اوزاکی هم قطعه‌های سنتی کشور خود را اجرا کردند.

برای اینکه نتایج پژوهش دچار سوگیری نشوند، تنها برخی از پژوهشگرهای شرکت‌کننده از فرضیه‌ی تأثیر زمان بر موسیقی اطلاع داشتند و پژوهشگرها تحلیل‌های خود را با جداسازی داده‌های افرادی که فرضیه‌ را می‌شناختند، بررسی کردند تا مطمئن شوند این اطلاعات بر نتایج کلی تأثیر نمی‌گذارند.

هر شرکت‌کننده به اجرای چهار نمونه از آهنگ موسیقی انتخابی خود پرداخت. در یک نسخه آن‌ها آهنگ را با ساز نواختند. در نسخه‌ی دیگر ملودی را خواندند. در نسخه‌ی سوم، ترانه‌ها را خواندند و در نهایت نسخه‌ی آخر نمونه‌ای از گفتار طبیعی به شکل توصیف آهنگ بود. داده‌ها نشان می‌دهند که ملودی‌های اجرای ساز، دارای آهسته‌ترین تمپوها و دارای بالاترین و پایدارترین زیر و بم‌ها بودند در حالی که نمونه‌های گفتار طبیعی دارای سریع‌ترین تمپو‌ها و پائین‌ترین و بی‌ثبات‌ترین زیر و بم‌ها بودند. نسخه‌های خواندن ملودی‌ها و ترانه‌ها بین این دو طیف قرار می‌گیرند.

نکته‌ی جالب توجه اینجا است که با وجود تفاوت‌های عظیم فرهنگی، نقاط مشترکی وجود دارند. این اشتراکات نشان‌دهنده‌ی چگونگی تکامل موسیقی هستند. در اینجا چند نظریه‌ی رقیب مطرح می‌شوند. برخی پژوهشگرها بر این باورند که موسیقی به‌عنوان یک محصول ساده‌ی گفتاری به وجود آمده؛ در حالی که برخی دیگر معتقدند موسیقی مانند آواز پرندگان از انتخاب جنسیتی سرچشمه گرفته است. دسته‌ی سوم نیز معتقدند موسیقی و آواز به دلیل کارکرد اجتماعی‌شان به تکامل رسیده‌اند.

نتایج نشان می‌دهند موسیقی صرفاً محصول گفتار نیست. چیزی عامل تمایز موسیقی در تمام فرهنگ‌ها بوده است. برای مثال آواز خواندن به این علت تکامل یافته تا گروهی از افراد را گرد هم بیاورد. این علت به فرضیه‌ی ارتباط اجتماعی اشاره دارد.

اثبات فرضیه‌های فوق دشوار است، اما آواز خواندن برای رسیدن به اهداف اجتماعی و ارتباطی درست مانند زبان به تکامل رسیده است. وقتی بحث انتقال احساس مطرح می‌شود، موسیقی بسیار قدرتمند عمل می‌کند؛ به‌طوری‌که حتی می‌تواند قوی‌تر از گفتار باشد.

حتما بخوانید :

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا