عمومی

ویدیو پربازدیدی که پیوند سر را به تصویر می‌کشد، به تبلیغات تلویزیونی آخر شب شباهت دارد، اما خبر از آینده‌ی دور می‌دهد. بازوهای ربات جراح می‌چرخند و به‌سرعت سر مردی را که درحال مرگ است، جدا می‌کنند و آن را روی بدنی جوان و سالم قرار می‌دهند.

ویدئو ادعا می‌کند «برین بریج» (BrainBridge) اولین مفهوم انقلابی برای دستگاه پیوند سر است که از ربات‌های پیشرفته و هوش مصنوعی برای انجام پیوند سر و صورت استفاده می‌کند. ویدئو میلیون‌ها بازدید داشته و بیش از ۲۴ هزار نظر در فیسبوک و یک هشدار محتوا در تیک‌تاک به خاطر تصاویر وحشتناک سرهای بریده دریافت کرده است.

وب‌سایت برین‌بریج دارای چندین آگهی شغلی ازجمله سرپرست تیم علوم اعصاب و مشاور روابط دولتی است. همه‌ی این‌ها به اندازه‌ی کافی قانع‌کننده است که نیویورک‌پست اعلام کند برین بریج یک استارتاپ مهندسی زیست‌پزشکی محسوب می‌شود و قصد دارد طی هشت سال آینده چنین عملی را انجام دهد.

بااین‌حال، به‌گزارش ام‌آی‌تی تکنالجی ریویو، برین‌بریج شرکتی واقعی نیست و جایی ثبت نشده است. ویدئوی پربازدید توسط هاشم الغیلی ساخته شده است. او همچنین در سال ۲۰۲۲ ویدیو وایرال EctoLife را ساخته بود که درمورد رحم‌های مصنوعی بود و موجب تکاپوی روزنامه‌نگاران برای بررسی واقعیت‌سنجی آن شد. با‌این‌حال، برین‌بریج صرفاً یک اثر هنری جنجالی نیست و بیشتر بیلبوردی عمومی برای طرح بحث‌برانگیز مبارزه با مرگ در نظر گرفته می‌شود.

طرفداران افراطی افزایش طول عمر، جایگزینی بدن را به‌عنوان ارزان‌ترین و سریع‌ترین راه برای رفع پیری تعریف می‌کنند

هاشم الغیلی که در دبی زندگی می‌کند، همان‌طور که بازدیدها و نظرات ویدئو را تحت‌نظر دارد، می‌گوید پیشرفت آن را زیر نظر دارد، اما اصرار دارد این فیلم برای کلیک‌گرفتن ساخته نشده است، بلکه امکان‌سنجی این رویه را بررسی می‌کند.

بودجه‌ی پروژه‌ی ویدئویی را تا حدی الکس ژاورونکوف، بنیانگذار Insilico Medicine تأمین کرده که در زمینه‌ی کشف دارو فعال است. پس از اینکه ژاورونکوف ویدئو را در حساب کاربری خود در لینکدین منتشر کرد، کاربران متوجه شدند چهره‌ی او روی دو بدنی قرار دارد که در ویديو نشان داده می‌شود.

ژاورونکوف ازطریق ارسال پیامی در واتساپ به ام‌آی‌تی تکنالجی ریویو گفت به طراحی و تأمین بودجه چندین طرح کمک کرده‌ است. او همچنی مدعی شد برخی از افراد مشهور حامی مالی این پروژه هستند.

بسیاری از طرفداران طول عمر بیشتر اذعان می‌کنند اوضاع مطالعات مرتبط با غلبه بر پیری خوب به‌نظر نمی‌رسد. داروهای ضدپیری تاکنون به پیشرفت قابل‌ توجهی دست پیدا نکرده‌اند و با پیشرفت پژوهش‌ها در سطح مولکولی، مسئله مرگ پیچیده‌تر از همیشه به‌نظر می‌رسد.

وقتی پیر می‌شویم، میلیاردها سلول ما به‌تدریج تسلیم اثرات بازگشت‌ناپذیر آنتروپی می‌شوند و رفع آن ممکن است هرگز ممکن نباشد. درمقابل، قرار دادن سر روی بدن جوان نسبتاً آسان به‌نظر می‌رسد. گروه Longevity Biotech Fellowship که از طرفداران افراطی افزایش طول عمر هستند، جایگزینی بدن را به‌عنوان ارزان‌ترین و سریع‌ترین راه برای رفع پیری تعریف کرده‌اند.

اما آیا پیوند سر مؤثر خواهد بود؟ در اوایل دهه ۱۹۷۰، رابرت وایت، جراح مغز و اعصاب آمریکایی سر یک میمون را جدا کرد، آن را روی بدن میمون دیگری قرار داد و سیستم گردش خون آن‌ها را به هم دوخت.

گزارش‌ها می‌گویند که سر برای چندین روز قبل از مرگ، هشیار بود و می‌توانست ببیند. به احتمال زیاد، پیوند سر انسان نیز کشنده خواهد بود. اما حتی اگر زنده بمانید، ذهنی بالای بدنی فلج خواهید بود، زیرا تعویض سر به معنای قطع نخاع است.

با‌این‌حال، طرفداران تعویض سر می‌گویند راه‌حل‌های قابل‌ قبولی نیز برای این مشکل وجود دارد که تعدادی از آن‌ها در ویدئوی برین بریج ظاهر می‌شوند. به‌عنوان مثال، در اروپا، برخی از افراد معلول پس از اینکه پزشکان جراحات ستون فقرات آن‌ها را با وسایل الکترونیکی متصل کردند، دوباره توانستند راه بروند. دانشمندان دیگر در چین درحال مطالعه فاکتورهای رشد برای رشد مجدد اعصاب هستند.

اتصال در محل گردن

اگر می‌خواهید مغز خود را حفظ کنید، چرا باید روی بدن یک انسان باشد؟ می‌توانید سر را روی ماشین قلب و ریه زنده نگه دارید و ایمپلنت عصبی ایلان ماسک نیز به آن اجازه می‌دهد تا زمانی که زنده است، در اینترنت گشت‌و‌گذار کند.

از طرف دیگر، پزشکان به امید رفع کمبود اعضای بدن، پیوند اعضای خوک‌های دستکاری‌شده ژنتیکی را روی بیماران آزمایش می‌کنند. اگر برایتان مهم نیست دم و چهار پا داشته باشد، شاید بتوان سرتان را روی بدن خوک قرار داد.

بیایید قدمی جلوتر برویم. چرا اصلاً اهداکننده بدن باید مرده باشد؟ از نظر تشریحی امکان داشتن دو سر وجود دارد. دوقلوهای به‌هم‌چسبیده‌ای وجود دارند که بدنی مشترک دارند. اگر تشخیص داده می‌شد همسر شما به سرطان کشنده‌ای دچار شده است، اگر این کار به ذهن او اجازه می‌داد زنده بماند، از وجود سر او در کنار سر خود استقبال می‌کردید.

از این گذشته، مفهوم اهداکننده زنده نیز به‌طور گسترده در پزشکی پیوند پذیرفته شده است و گفته می‌شود زوج‌های متأهل را می‌توان در ناحیه لگن به هم متصل کرد، پس چرا اتصال از ناحیه گردن صورت نگیرد؟

بیشتر بخوانید

اگر ویدیوی برین‌بریج تلاشی برای بررسی واکنش‌های عمومی باشد، موفق بوده است. از زمان ارسال آن هزاران کاربر مشکلات اخلاقی همراه این رویه را بررسی کرده‌اند. به عنوان مثال، اگر فردی مثلاً در تصادف رانندگی دچار مرگ مغزی شود، جراحان می‌توانند از قلب، کبد و کلیه‌های وی برای نجات جان چندین نفر دیگر استفاده کنند. آیا استفاده از یک بدن برای نجات فقط یک نفر کاری غیراخلاقی است؟

آیا استفاده از یک بدن برای نجات فقط یک نفر کاری غیراخلاقی است؟

الغیلی می‌گوید متداول‌ترین سؤالی که در این زمینه مطرح می‌شود، این است که آن بدن‌ها را از کجا می‌آورید؟ وب‌سایت برین‌بریج به این شکل پاسخ می‌دهد که «بدن‌های فاقد آگاهی رشدیافته طبق رویه‌های اخلاقی از شرکت EctoLife تأمین خواهد شد». EctoLife شرکت فعال در زمینه‌ی رحم مصنوعی در داستان قبلی او است. او همچنین پیشنهاد می‌کند افرادی که به‌دلیل درد مزمن، یا مشکلات روانی تحت اتانازی قرار می‌گیرند، می‌توانند از منابع بالقوه بدن باشند.

در بیشتر موارد، به‌نظر می‌رسد مردم از ایده پیوند سر متنفر هستند. کشیشی در فیسبوک این مفهوم را نفرت‌انگیز، غیراخلاقی، غیرضروری، کافرانه، شیطانی و احمقانه خواند و افزود آن‌ها نمی‌دانند چه کاری انجام می‌دهند. پوستری از خاورمیانه بابت این ویدئو عذرخواهی کرد و به شوخی گفت: «سازنده آن یکی از بیماران روانی ما است که دیشب فرار کرده. از مردم می‌خواهیم به فعالیت‌های روزمره خود ادامه دهند، زیرا همه‌چیز تحت کنترل است.»

الغیلی با علاقه و قدری نگرانی بازخوردها را زیرنظر دارد. او می‌گوید نظرات منفی بسیار زیاد است، اما افرادی نیز وجود دارند که از آن طرفداری می‌کنند و به ما ایمیل می‌زنند. او می‌گوید اگر متقاضیان شغلی مناسبی پیدا شوند، حامیان برین بریج آماده هستند بودجه‌ی مطالعه امکان‌سنجی کوچکی را تأمین کنند تا ببینند آیا ایده آن‌ها قابل اجرا است یا خیر.

حتما بخوانید :

منبع : زومیت
مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا