تکنولوژی

«دهان جهنم» در روسیه هر چیزی در اطراف خود را می‌بلعد [تماشا کنید]

«دهان جهنم» که در سال 1961 در سیبری روسیه مورد توجه قرار گرفت، همه چیز را در سر راه خود می‌بلعد و در حال بزرگ شدن است. این دهانه با طولی حدود یک کیلومتر و عمق 86 متری، هر سال حداقل 10 متر رشد می کند.

مسئله نگران کننده این است که دانشمندان نمی‌دانند چطور باید رشد آن را متوقف کنند. ساکنانی که در این ناحیه زندگی می‌کنند، می‌گویند اغلب اوقات صدای غرش از این منطقه شنیده می‌شود.

این دهانه اندکی پس از پاکسازی بخش‌هایی از جنگل‌های عظیم منطقه، شروع به شکل‌گیری کرد. دانشمندان عقیده دارند پاکسازی جنگل سبب شده است زمین در آن ناحیه – که برای مدت طولانی منجمد مانده بود – در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرد. ذوب شدن تدریجی این یخ‌ها دهان جهنم را شکل داده است.

دانشمندان عقیده دارند دهانه جهنم هر سال حداقل 10 متر رشد خواهد کرد. دانشمندان این دهانه را با نام دهانه «باتاگایکا» می‌شناسند که این نام از رودخانه نزدیک آن، برداشته شده است.

علاوه بر این، هرساله با ذوب شدن یخ‌ها مقدار بیشتری از خاک یخ زده در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرد و درنتیجه فرآیند رشد این دهانه افزایش می‌یابد. درحالیکه دهان جهنم از سال 2016 تاکنون تنها 10 متر رشد داشته است، دانشمندان عقیده دارند تغییرات آب و هوایی و گرمایش زمین می‌تواند منجر به افزایش نرخ رشد دهان جهنم شود. همچنین آن‌ها باور دارند افزایش دمای جهانی می‌تواند منجر به ظهور دهان‌های جهنمی دیگری شود!

قرار گرفتن یخبندان‌های دائمی در معرض ناگهانی نور آفتاب برای منطقه محلی خطرناک است. اما از سویی می‌توان بقایای جانداران و فسیل‌های مدفون شده در زیر یخ‌ها را یافت که اطلاعات جامعی از تغییرات آب و هوایی دویست هزار سال گذشته در اختیار قرار می‌دهند. با این حال، کشف فسیل و بقایای جانوری جنبه منفی این دهانه عظیم در حال گسترش را پوشش نمی‌دهد.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا