تکنولوژی

این ربات خرچنگ کنترل از راه دور می‌تواند روی لبه سکه حرکت کند [تماشا کنید]

ربات خرچنگ کنترل از راه که به تازگی توسط محققان دانشگاه «نورث وسترن» ساخته شده است، تنها نیم میلی‌متر عرض دارد و می‌تواند روی لبه سکه حرکت کند.

این ربات که به کمک گرمای حاصل از تابش لیزر و سرد شدن سریع توانایی حرکت دارد، قادر است مسافتی به اندازه نیمی از طول بدن خود را در یک ثانیه طی کند.

محققان در کنترل این ربات از راه دور از روش نسبتا ساده‌ای استفاده کرده‌اند. هنگامی که این ربات گرم می‌شود، پوشش شیشه‌ای نازک آن سبب تغییر شکل سیستم می‌شود که به نوعی حرکت ربات را به دنبال دارد.

به دلیل اینکه اندازه ربات بسیار کوچک است و مساحت سطحی بسیار کمی دارد، دانشمندان می‌توانند به کمک لیزر آن را به سرعت گرم کنند. وقتی لیزر خاموش می‌شود، ربات سریعا خنک می‌شود. انجام این کار به صورت متوالی باعث راه رفتن ربات می‌شود.

برای آنکه ربات به سمت چپ حرکت کند، لیزر از سمت راست به آن تابانده می‌شود و برعکس. در ویدئو کوتاه زیر حرکت این ربات را مشاهده می‌کنید.

«یانگانگ هاونگ» محقق اصلی این پروژه می‌گوید:

« فناوری جدیدی که برای حرکت این ربات در نظر گرفته‌ایم، می‌تواند انواع مدل‌های حرکتی کنترل شده را امکان‌پذیر کند. این ربات قادر است نیمی از طول بدن خود را در هر ثانیه بپیماید.»

به گفته محققان، آن‌ها این ربات کوچک را با روشی مشابه ایجاد کتاب‌های سه بعدی تولید کرده‌اند. آن‌ها ابتدا خرچنگ را روی یک سطح مسطح طراحی کرده‌ و ساختار آن را تعیین نموده‌اند. سپس آن را روی بستر لاستیکی قرار داده‌اند تا زمانی که این بستر دچار کشیدگی می‌شود – دقیقا همانند وقتی که یک کتاب سه بعدی را باز می‌کنید – خرچنگ به صورت سه بعدی ظاهر شود.

ربات خرچنگ

این روش امکان ایجاد اشکال مختلف را فراهم می‌کند. علاوه بر خرچنگ، این تیم توانست کرم‌های کوچک، سوسک و جیرجیرک را نیز در ابعاد حدودی یک میلی‌متر تولید کند.

شاید ربات نامیدن این حیوانات کوچک عجیب باشد اما سیستم کنترل از راه دور به کار گرفته شده برای آن‌ها، به قدری هیجان‌انگیز است که ما را قادر می‌سازد حرکت اجرام بسیار کوچکتری را در آینده در اختیار بگیریم و آن‌ها را به ربات‌های تحت فرمان تبدیل کنیم.

مجله خبری lastech

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا